پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 | Thursday 25 April 2024

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر از برگزاری جشنواره خرمای ایران در دوحه قطر خبر داد و گفت: شورای قیمت گذاری باید طی دو هفته آینده جلسه تعیین قیمت کف خرما به صورت توافقی و تضمینی را تشکیل و نتیجه را به کشاورزان اعلام کند.

ندا قاسمیان پور-به گزارش دیارجنوب، علی باستین روز پنج شنبه 13 مرداد ماه در جلسه میزملی خرما در دشتستان ضمن عرض تسلیت بمناسبت ایام سوگواری محرم اظهار داشت: نخل داری در کشور بویژه بوشهر و تمامی استان های خرماخیز بعنوان یک ظرفیت اقتصادی و هویت تاریخی و فرهنگی ما محسوب می شود.
وی با بیان اینکه 85 هزار نفر در استان بوشهر به طور مستقیم و غیر مستقیم در حوزه خرما اشتغال دارند، افزود: بطور متوسط یک چهارم جمعیت استان بوشهر در حوزه خرما فعالیت می کنند که این ظرفیت جایگاه بسیار مهمی در نظام برنامه ریزی توسعه انسانی استان دارد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر عنوان کرد: برای بررسی زیرساخت ها و مشکلات حوزه خرما باید طرح جامعی با عنوان "طرح تحول" تدوین و در این خصوص تصمیم گیری های لازم گرفته شود.

mize khorma dashtestan 1
باستین بیان کرد: جلسه میز ملی و جشنواره خرما هرسال در دیماه بود که امسال با درخواست کشاورزان و تدبیر و ابتکار نماینده مردم دشتستان چند هفته قبل از برداشت این محصول برگزار شد.
وی عنوان کرد: تاکنون 5 میز ملی خرما در کشور برگزار شده که 3 جلسه آن در استان بوشهر بوده است.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر درخصوص مصوبات جلسه امروز اظهار کرد: جاری شدن سیلاب طی چند روز اخیر در بسیاری از استان ها بویژه خرماخیز، برکات و خساراتی برای نخلستان ها داشت که وزارت جهاد کشاورزی باید هرچه سریع تر نمایندگانی را به این استان ها بخصوص بوشهر اعزام کند تا میزان این خسارت ها مشخص شود.
باستین تاکید کرد: شرکت های نفتی مستقر در استان بوشهر باید خرما را در سبد مصرف غذایی خود قرار دهند.
وی عنوان کرد: بعد از تعطیلات دهه اول محرم، کارگروه ویژه بمنظورعملیاتی کردن مصوبات این جلسه در سطح ملی تشکیل می شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر به یکی از مهمترین مصوبات این جلسه اشاره کرد و گفت: باید بزودی(بعد از تعطیلات دهه اول محرم) جلسه تعیین قیمت کف خرما به صورت توافقی و تضمینی توسط شورای قیمت گذاری و با حضور نمایندگان استان تشکیل شود.
باستین به تأمین مالی تشکل‌ها و اتحادیه‌ها برای خرید خرما تاکید کرد و افزود: وزارت جهاد کشاورزی باید بزودی اقدامات لازم را انجام و تسهیلات لازم را در اختیار مباشرین و اتحادیه ها برای خرید قرار دهد.

mize khorma dashtestan 1
وی یادآور شد: تشکیل کمیته صادرات خرما در ذیل میز این محصول با مدیریت سازمان توسعه تجارت برگزار شود و سازمان توسعه تجارت، وزارت خارجه و وزارت جهاد کشاورزی اقدامات عملیاتی لازم را بمنظور بازاریابی خارجی در اسرع وقت پیگیری کنند.
باستین تشکیل صندوق ملی توسعه نخیلات کشور را از دیگر مصوبات مهم این جلسه عنوان کرد و افزود: از طریق استان های خرماخیز برای تشکیل این صندوق مکاتبه خواهیم کرد و وزارت جهاد کشاورزی نیز باید مصوب کند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهربه پیشنهادات عبدالخانی تاجر بزرگ در دوحه درخصوص جشنواره خرمای ایران بعد از جام‌جهانی قطر اشاره کرد و افزود: جشنواره خرمای ایران بعد از جام جهانی در دوحه قطر در بهمن یا اسفند ماه برگزار خواهد شد که انجمن ملی خرما باید اقدامات اولیه را انجام دهند.
وی بوشهر را دومین استان خرماخیز کشور دانست وخاطرنشان کرد: شورای قیمت گذاری باید طی دو هفته آینده جلسه تعیین قیمت کف خرما به صورت توافقی و تضمینی را تشکیل و نتیجه را به کشاورزان اعلام کنند.

خبر مرتبط:

جلسه میز ملی خرما در دشتستان برگزار شد+ تصاویر اختصاصی

/

استان بوشهر

Template Design:Dima Group