پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر گفت: براساس برنامه ریزی و پی‌گیری‌های انجام شده قرار است میز ملی خرما ۱۳ مرداد ماه با حضور مسئولان و کارگزاران و متولیان این بخش در دشتستان بعنوان قطب تولید خرمای این استان برگزار شود.

به گزارش دیارجنوب، علی باستین روز پنجشنبه در نشست هماهنگی چگونگی برگزاری میز خرما اظهار داشت: هدف از برگزاری این نشست برنامه ریزی و ایجاد هماهنگی موثر بین دستگاه‌های مسئول برای اجرای رویداد میز ملی خرما و بهره برداری از جشنواره هایی که قرار است برگزار شود.
وی با اشاره به ضرورت بهره گیری از تجربه برگزاری میزملی خرما در سال‌های گذشته اظهار کرد: در میزملی خرمای سال گذشته مصوبه هایی در خصوص گرفتن یک سری مجوزها و موافقت با تامین مالی برای ایجاد زیرساخت‌هایی در بخش کشاورزی در حوزه نخیلات اتفاق افتاده که برخی از مصوبه ها اجرا و برخی دیگر هنوز اجرایی نشده است.
باستین تاکید کرد: باید با هم افزایی، برنامه ریزی خوب و هماهنگی بین مجموعه استان و با دعوت از متولیان امر در سطح ملی بیشترین استفاده و منفعت به مردم استان بوشهر در حوزه نخیلات برسد.
وی تاکید کرد: پیشنهاد می‌شود حوزه های صنعت، کشاورزی، اتاق بازرگانی و بخش خصوصی با جمع بندی پیشنهاداتی موثر در حوزه زیرساختی برای گرفتن یک سری مجوزها به اتفاق نظری در خصوص میز خرما برسند.

neshast miz khorma 1
باستین اظهار کرد: همچنین باید مصوبه های قبلی میز ملی خرما که هنوز اجرایی نشده اند نیز احصا و زمینه اجرای آنها فراهم شود.
وی تاکید کرد: در این شرایط مهمترین دغدغه مسئولان استان بحث خرید تضمینی خرما است که باید با فراهم کردن زیرساختهای مناسب بتوانیم از این فرصت به نفع نخلداران استفاده و کشاورزان نیز کمترین دغدغه را در این خصوص داشته باشند.
نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی گفت: تمام دغدغه و تلاش مسئولان استان این است که نخلداران و فعالان در این حوزه دغدغه سالهای گذشته را نداشته باشند چون در صورت کاهش قیمت، نبود بازار مناسب و متضرر شدن آنها ممکن است فعالان این عرصه کار آبا و اجدادی خود را رها کنند.
ابراهیم رضایی افزود: اگر بازار خرما رونق نداشته باشد همه فعالان این بخش متضرر و اگر مشکلات برطرف و بازار رونق لازم را داشته باشد ادامه این مسیر هم روان تر و پربرکت خواهد بود.
وی تاکید کرد: برای اینکه در آستانه فصل برداشت بتوانیم وضعیت مناسبی در بازار خرما داشته باشیم میز خرما در دشتستان با هدف پی‌گیری و اجرایی سازی مصوبه های سال گذشته وتصمیم گیری برای ماه‌های آینده که خیلی مهم است برگزار می شود.
وی ادامه داد: در همین ارتباط با وزیر صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و معاون وزیر امور خارجه هماهنگی های لازم انجام شده و قرار است تعدادی از مدیران این مجموعه ها در این رویداد ملی که قرار است در دشتستان برگزار شود حضور داشته باشند.
رضایی یادآور شد: پیش بینی شده خریداران و فروشندگان عمده کشور در بخش دولتی و در بخش خصوصی در کنار هم قرار گیرند و برای این میوه گرمسیری برنامه ریزی لازم صورت گیرد.
وی با اشاره به ضرورت حضور فروشگاه‌های بزرگ مصرف از جمله شهروند، رفاه، میدان‌های میوه و تره بار و اصناف تاکید کرد و گفت: اگر این مجموعه ها بعنوان مشتری قطعی خرمای بوشهر شوند بازار رونق می گیرد.
رضایی با اشاره به ظرفیت شهرداری تهران اضافه کرد: با رایزنی که با شهردار تهران انجام شده، این شهرداری اعلام کرده با تمام ظرفیت آمادگی همکاری در خصوص محصول خرمای بوشهر را دارند.
وی ادامه داد: استان تهران ۲۶۰ میدان میوه و تره بار دارد و استفاده از این ظرفیت در کنار فروشگاههای بزرگ موجود در استان ظرفیت در دسترسی هستند که می توانیم از آنها برای خرید محصول خرمای استان بوشهر استفاده کنیم و با حذف واسطه ها بیشترین سود نصیب تولید کننده شود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان بوشهر گفت: از سال ۹۰ مطالعه جامعی در خصوص پیاده سازی مدل توسعه صنعتی و خوشه ای خرما در استان مطرح و نقاط ضعف و قوت از صفر تا ۱۰۰ احصا و برنامه بهبود برای هر مشکلی تعریف شد و درکنار آن پیشنهاداتی مبنایی برای توسعه خرما در سال‌های بعد مطرح شده است.
مهدی صفوی اضافه کرد: همواره تلاش این سازمان این بوده که خرما از سوی بخش خصوصی مدیریت شود و این بخش بتواند مسائل را پی گیری و به دنبال توسعه باشد.
وی تاکید کرد: امروز نیز راهکار همین است و باید تلاش کرد تصمیم‌ها و سیاستگذاری‌ها در بخش خرما از طریق بخش خصوصی دنبال شود چرا که این اقدام منجر شده فعالان بخش خصوصی بازارهای هدف را شناسایی و نسبت به توسعه این بازارها گام بردارند.
وی تاکید کرد: در یک بازه زمانی یکی از مشکلات اساسی محصول خرما شیوه نگهداری این محصول بوده به نحوی که سردخانه ای برای نگهداری وجود نداشت اما امروز این امکان فراهم شده و تولید کننده بدون عجله می تواند در زمان مناسب بسته بندی و محصول را در زمان مناسب به بازار عرضه کنند.
وی اظهار کرد: توسعه سردخانه های در مقیاس کوچک از جمله ضرورتهایی است که برای افزایش ارزش افزوده محصول باید مورد توجه قرار گیرد.
صفوی با اشاره به کارکرد مثبت اتاق بازرگانی و انجمن خرما در خصوص برگزاری جشنواره های مختلف گفت: امروز از فاز تصمیم گیری خرما گذر کرده و۹۰ راهکار مشخص شده و مشکل در بخش اجرا است.
وی ادامه داد: در زمینه صادرات گامهای خوبی برداشته شده اما هنوز هم برای رسیدن به ثبات نیاز است روان سازی لازم صورت گیرد.
صفوی بر ضرورت تقویت صنایع پائین دست و جانبی خرما برای ایجاد تنوع در تولید محصول در راستای ارتقای ارزش افزوده این محصول تاکید کرد./ ایرنا

neshast miz khorma 1neshast miz khorma 1neshast miz khorma 1neshast miz khorma 1neshast miz khorma 1neshast miz khorma 1

/

استان بوشهر

Template Design:Dima Group