شنبه 1 ارديبهشت 1403 | Saturday 20 April 2024

پس از مدت‌ها انتظار، بالاخره ناسا اولین تصویر رنگی گرفته شده توسط تلسکوپ جیمز وب از یک خوشه کهکشانی را منتشر کرد.

به گزارش دیارجنوب به نقل از باشگاه خبرنگاران، ناسا از اولین تصویر تمام رنگی گرفته شده توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب گرفته شده است رونمایی کرد. این خبر در مورد تلسکوپ جیمز وب بسیار حیاتی بود، زیرا اولین سال از تحقیقات و مشاهدات فضایی خود را آغاز کرده است.
بر اساس گزارش ورج، این تصویر با جزئیات باورنکردنی، میدانی عمیق از برخی از کهکشان‌هایی که در فاصله‌ای دور از زمین قرار دارند نشان می‌دهد و قدرت تلسکوپ جیمز وب را به نمایش می‌گذارد.

tasvir teleskop
این تصویر یکی از تصاویر تمام رنگی است که ناسا قصد دارد این هفته به مناسبت آغاز عملیات علمی تلسکوپ فضایی جیمز وب منتشر کند. همانطور که در تصویری که به تازگی منتشر شده، تلسکوپ جیمز وب اخترفیزیک را متحول خواهد کرد. این تلسکوپ با بزرگ‌ترین آینه‌ای که تا به حال به فضا فرستاده شده است، به دانشمندان اجازه می‌دهد با جمع‌آوری نور از برخی از ستاره‌ها و کهکشان‌هایی که درست پس از انفجار بزرگ شکل گرفته‌اند، به گذشته کیهان و کهکشان‌ها نگاه کنند؛ تصویر امروز نمونه کاملی از توانایی این تلسکوپ است.
‏بیل نلسون، مدیر ناسا (وسط) در کنار توماس زوربوچن، معاون علمی ناسا (راست) در حال تماشای اولین تصویر از جیمز وب، قدرتمندترین تلسکوپ فضایی جهان
این منطقه‌ای از فضا، SMACS ۰۷۲۳ نام دارد که در فاصله ۴.۶ میلیارد سال نوری از زمین پر از خوشه‌های کهکشانی عظیم است که در واقع فضا و زمان را به دور خود خم می‌کنند.
انتشار این عکس آغاز سفری است که حدود دو دهه پیش و در سال ۱۹۹۶ کلید خورد و از آن زمان دانشمندان زیادی مشتاقانه به دنبال آغاز فعالیت این تلسکوپ بودند. جیمز وب ۱۰ میلیارد دلاری به عنوان جانشین قدرتمندتر تلسکوپ فضایی هابل ناسا، که در ۳۰ سال گذشته به دور زمین گردش کرده است، شناخته می‌شود.
اگر بخواهید جزئیات بیشتری از تلسکوپ فضایی جیمز وب بدانید، باید بگوییم که قطر آینه اولیه آن ۶.۶ متر عرض دارد که در مقایسه آینه ۲.۴ متری هابل بسیار چشمگیر است. این بدان معناست که جیمز وب ۱۰۰ برابر حساس‌تر و قدرتمندتر از هابل است. این تلسکوپ همچنین می‌تواند کیهان را با اشعه فروسرخ بررسی کند و به کهکشان‌هایی که تنها ۲۰۰ میلیون سال پس از انفجار بزرگ متولد شده‌اند، نگاه کند.
گفته می‌شود در یک نشست خبری که فردا برگزار می‌شود، ناسا تصاویر دیگری را از جیمز وب منتشر خواهد کرد.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group