چهارشنبه 5 ارديبهشت 1403 | Wednesday 24 April 2024

محسن اسفندیاری، محیط بان افتخاری روستای راهدار دشتستان با دستان خالی برای حفظ و بقای محیط زیست، اقدام به ساخت ۳ آبشخور حیات وحش در ارتفاعات کوه های این منطقه نموده است.

به گزارش دیارجنوب، محسن اسفندیاری در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت: محیط بانی را از سال ۱۳۹۲ در منطقه راهدار آغاز کردم و تاکنون به کمک روستاییان ۳ آبشخور در این منطقه ساخته ایم.
وی به انقراض و مهاجرت پرندگان در این منطقه اشاره کرد و گفت: اکثر پرندگان و حیواناتی که در حال مهاجرت بودند با ساخت این آبشخورها به منطقه بازگشته اند.
اسفندیاری عنوان کرد: پرندگان متنوعی در این منطقه وجود دارد و طی سه سال اخیر حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ پرنده در هر سال از این آبشخورها تحویل طبیعت داده ایم.

abeshkho rahdar 1
محیطبان منطقه راهدار دشتستان بیان کرد: طی سه سال اخیر در راهدار و تنگ سبز دو آبشخور ساخته شده و یک چشمه طبیعی نیز در این منطقه وجود دارد که هرسال به کمک دوستان آن را لایروبی و سنگ چینی میکنیم.
وی افزود: طی سال های اخیر در این منطقه پرندگان زیادی وجود نداشت که خوشبختانه با ساخت این آبشخورها حیوانات و پرندگان متعددی به این منطقه بازگشتند.
اسفندیاری عنوان کرد: در حال حاظر پرندگانی چون تیهو، کل کمری، گنجشک، بلبل، قمری، انواع کبوتران و پرندگان زینتی فصلی و حیواناتی نظیر روباه، کفتار، سگ توره و خرگوش دراین منطقه موجود است.
محیطبان منطقه راهدار دشتستان گفت: در سال گذشته برخی از حیوانات این منطقه تلف شدند که با بررسی ها آثارحمله پلنگ بر روی آنها نمایانگر بود و مردم از این بابت ناراضی هستند.
وی یادآور شد: تنگ سبز یکی از بزرگترین منطقه زیست پرندگان و حیوانات بوده که متاسفانه بعد از ساخت کارخانه سیمان، بارش کم و مسدود شدن آبرو ها، به مرور زمان خشک شد و تنها در زمستان کمی آب در آنجا وجود دارد که پرندگان از آن استفاده نمیکنند.

abeshkho rahdar 1
اسفندیاری مهمترین مشکلات این منطقه را بودجه عنوان کرد و گفت: در نظر داریم که با ساخت یک آبشخور در تنگ سبز، پرندگان منطقه را به این مسیر بازگردانیم که میطلبد محیط زیست و خیرین ما را در این مسیر همراهی کنند.
وی با بیان اینکه تاکنون از سوی مسئولین هیچ گونه تقدیری از محیط بانان این منطقه صورت نگرفته، افزود: همه کارهای محیط زیستی را با هزینه شخصی و تلاش اهالی منطقه انجام می دهیم.
محیطبان منطقه راهدار دشتستان خاطر نشان کرد: محیط زیست شهرستان دشتستان همیشه در این مسیر با ما همراه بوده و کمک رسانی کرده اند.
وی بیان داشت: روستای راهدار با جمعیت ۲ هزار نفری خود جوانان زیادی دارد که درخواست داریم این جوانان در آبیاری آبشخورها و کمک به محیط زیست همکاری لازم را داشته باشند.
اسفندیاری در خصوص شکارچیان منطقه گفت: با فرهنگ سازی در روستاها منطقه توانستیم تعدادی از شکارچیان را از این کار منصرف و به حمایت از محیط زیست جذب کنیم ولی هنوز چند مورد شکارچی در راهدار وجود دارد که طی چندماه اخیر ۵ بز کوهی که سه مورد آن ها باردار بودند را شکار کردند.

abeshkho rahdar 1
وی خاطرنشان کرد: از مسیولین روستا انتظار داریم که در آگاه سازی مردم بمنظور جلوگیری از شکار بی رویه، همکاری لازم را داشته باشند.
محیطبان منطقه راهدار دشتستان در خصوص عواطف پرندگان گفت: پرندگان نیز همانند انسان ها عواطف و احساسات دارند و باید به حقوقشان احترام بگذاریم.
اسفندیاری خاطرنشان کرد: محیط بان های جدیدی که در این منطقه به ما اضافه شده اند با تمام توان خود در این راستا کمک رسانی میکنند و در گنار ما هستند.
وی در پایان از برادران صادقی برای تامین آب منطقه طی 3 سال اخیر، سید محسن ماجدی برای تراکتور، انجمن دیده بان زیست بوم و همه کسانی که در این مسیر با آنها همکاری داشته، تقدیر و تشکر نمود.

abeshkho rahdar 1abeshkho rahdar 1abeshkho rahdar 1abeshkho rahdar 1abeshkho rahdar 1abeshkho rahdar 1abeshkho rahdar 1abeshkho rahdar 1abeshkho rahdar 1abeshkho rahdar 1abeshkho rahdar 1abeshkho rahdar 1abeshkho rahdar 1abeshkho rahdar 1abeshkho rahdar 1abeshkho rahdar 1abeshkho rahdar 1abeshkho rahdar 1abeshkho rahdar 1abeshkho rahdar 1abeshkho rahdar 1abeshkho rahdar 1abeshkho rahdar 1

 /

استان بوشهر

Template Design:Dima Group