سه شنبه 29 اسفند 1402 | Tuesday 19 March 2024

نفت روز دوشنبه در پی سودگیری سرمایه‌گذاران از افزایشی که قیمت‌ها در معاملات روز جمعه داشتند، رشدی که در ابتدا داشت را از دست داد و با کاهش روبرو شد.

به گزارش دیارجنوب، بهای معاملات نفت برنت با ۶۴ سنت معادل ۰.۶ درصد کاهش، به ۱۱۰ دلار و ۹۱ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۶۰ سنت معادل ۰.۵ درصد افزایش، به ۱۰۹ دلار و ۸۹ سنت در هر بشکه رسید.
هر دو شاخص که اواخر معاملات جمعه حدود چهار درصد صعود کردند، ابتدای معاملات روز جاری بیش از یک دلار افزایش پیدا کرده بودند و وست تگزاس اینترمدیت به ۱۱۱ دلار و ۷۱ سنت رسیده بود که بالاترین رکورد از ۲۸ مارس بود.
کازوهیکو سایتو، تحلیلگر ارشد شرکت فوجیتومی سکیوریتیز در این باره گفت: انتظار می‌رود بازارهای نفت هفته جاری صعود باشند زیرا چشم انداز تحریم نفت روسیه از سوی اتحادیه اروپا، عرضه جهانی نفت و سوختها را محدودتر خواهد کرد.

naft kham
چهار دیپلمات و مقام اروپایی روز جمعه با رد صحبتهایی که درباره تاخیر یا تعدیل پیشنهاد اولیه تحریم وجود دارد، اعلام کردند اتحادیه اروپا با وجود نگرانی‌هایی که در اروپای شرقی در خصوص تامین انرژی وجود دارد، قصد دارد ماه جاری به توافق درباره ممنوعیت تدریجی واردات نفت روسیه دست پیدا کند.
مسکو هفته گذشته چند شرکت انرژی اروپایی را هدف تحریم قرار داد و باعث ایجاد نگرانیهایی در خصوص وضعیت تامین انرژی شد.
در این بین، بهای معاملات بنزین آمریکا روز دوشنبه تحت تاثیر کاهش ذخایر سوخت، به رکورد بالای جدیدی صعود کرد.
در بخش عرضه، شرکتهای انرژی آمریکایی در هفته منتهی به ۱۳ مه، شمار دکلهای حفاری نفت و گاز طبیعی را برای هشتمین هفته متوالی افزایش دادند. قیمتهای بالا و درخواست دولت فدرال، باعث شده است شرکتهای حفاری سر چاه‌های نفت برگردند.
بر اساس گزارش رویترز، اوپک پلاس که شامل تولیدکنندگان اوپک و متحدانشان نظیر روسیه است، به دلیل عدم سرمایه‌گذاری در میادین نفتی بعضی از اعضای اوپک و افت تولید روسیه، ماه میلادی گذشته کمتر از سطح تصویب شده نفت تولید کرد. جدیدترین گزارش ماهانه اوپک نشان داد تولید این گروه در آوریل تنها ۱۵۳ هزار بشکه در روز افزایش یافت و به ۲۸.۶۵ میلیون بشکه در روز رسید در حالی که این گروه تحت توافق اوپک پلاس، اجازه داشت ۲۵۴ هزار بشکه در روز به تولیدش اضافه کند./ ایسنا

استان بوشهر

Template Design:Dima Group