شنبه 1 ارديبهشت 1403 | Saturday 20 April 2024

رییس اداره حفاظت محیط زیست عسلویه استان بوشهر گفت: نمونه‌برداری ازخاک‌های سطحی در شعاع تاثیرگذاری صنایع مستقر در این شهرستان به منظور پایش خوداظهاری خاک منطقه آغاز شد.

به گزارش دیارجنوب به نقل از روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر، مصطفی موذنی روز شنبه اعلام کرد: این نمونه‌برداری از خاک سطحی در مجاورت منابع انتشار آلاینده ها در پتروشیمی‌های مروارید و تخت جمشید، شرکت پالایش پارسیان سپهر و پالایشگاه گازی سوم‌ پارس جنوبی انجام شد.
وی اظهار کرد: انتظار می‌رود با پایش خاک‌های سطحی و عمقی در منطقه پارس جنوبی و صنایع مستقر در آن با شناسایی و رفع منشأ آلودگی‌ها از انتشار و انتقال این آلاینده‌ها به دیگر چرخه‌های موجود محیطی جلوگیری شود.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان عسلویه اضافه کرد: در این صورت خاک‌های آلوده شده به عنوان سرمایه‌های ملی پاکسازی و مجددا به چرخه محیط زیست وارد می‌شوند.

payesh khak
موذنی بیان کرد: شهرستان عسلویه به دلیل تمرکز بالای صنایع نفت، گاز و پتروشیمی و آلاینده های مرتبط با آنها و شرایط ویژه این شهرستان از نظر وجود سواحل مرجانی، تالاب نایبند و منطقه حفاظت شده پارک ملی دریایی نایبند و گونه های ارزشمند گیاهی و جانوری به عنوان یکی از ذخایر ژنتیکی مهم حیات وحش از جایگاه ویژه‌ای برای پایش و کنترل آلاینده‌ها برخوردار است.
وی گفت: خاک به عنوان سومین جزء اصلی محیط زیست نقش حیاتی در تامین سلامت جانداران ایفا می کند و ورود و تجمع آلاینده ها در خاک صدمات جبران‌ناپذیری را به این زیست بوم می‌زند.
موذنی ادامه داد: با توجه به ارتباط تنگاتنگی که میان آب، هوا و خاک در اکوسیستم وجود دارد، آلودگی آنها نیز بسیار به هم وابسته است، طوریکه بسیاری از آلاینده‌ها قابلیت انتقال از هوا به خاک و سپس نشت به آب های زیر زمینی را دارند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان عسلویه یادآور شد: قانون حفاظت از خاک در ایران خرداد ماه ۱۳۹۸ به تصویب رسید.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group