جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری بندر بوشهر گفت: با بررسی‌های کارشناسی ۶ گونه درخت بومی و سازگار با محیط برای جایگزینی درختان کنوکارپوش شهر بوشهر تعیین شد.

به گزارش دیارجنوب ، عبدالمجید ضیاء روز چهارشنبه در گفت‌وگو با ایرنا اعلام کرد: انواع توت، کنار، جامبو، سپستان، نارنج و درختچه‌های گل‌دار گونه‌های گیاهی هستند که علاوه بر جایگزینی با درختان کنوکارپوس برای توسعه فضای سبز شهری انتخاب شده‌اند.

وی افزود: همچنین گل‌های کاغذی، برهان گلی، تیویتیا و تب بویا از درختجه‌های گل‌داری هستند که کاشت آنها در معابر شهری برنامه‌ریزی شده است.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری بندر بوشهر گفت: کاشت کنوکارپوس از حدود یک دهه پیش در بوشهر آغاز شد و به دلیل اینکه آگاهی نسبت به زیان‌های ریشه‌های تهاجمی این درخت به تاسیسات شهری وجود نداشت، گسترش یافت.

ضیاء ادامه داد: این درخت که در هوای بوشهر رشد بالایی دارد به زیرساخت‌های برق و آب و فاضلاب و تاسیسات شهری و منازل آسیب بسیاری وارد می‌کند.

darakht

وی افزود: ریشه تهاجمی و رشد یابنده این درخت به مبلمان شهری و بافت پیاده‌روها و معابر آسیب می‌زند و منظره نازیبایی را ایجاد می‌کند به همین دلیل جابه جایی این درخت از معابر پر تردد به خارج از شهر آغاز شده است.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری بندر بوشهر اضافه کرد: بافت تنه این درخت سبب شده است که میزان شکنندگی بالایی هم داشته باشد و تا کنون بارها با افتادن روی خودروها زیان های زیادی به بار آورده است.

وی ادامه داد: علاوه بر این بوی نامطبوع این درخت در دوره گل دهی نیز برای شهروندانی که دچار حساسیت‌ها و مشکلات آلرژیک هستند، آزار دهنده است.

۶ گونه درخت برای جایگزینی کنوکارپوس‌ها در بوشهر انتخاب شد

ضیاء گفت: تا کنون مواردی که از سوی مردم و دستگاه‌ها درخواست و شکایت شده به خارج از شهر منتقل شده است و درخت‌هایی که در معابر پر تردد و پرترافیک قرار دارد نیز جابه جا می‌شود.

رئیس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهری شهرداری بندر بوشهر افزود: کنوکارپوس گونه گیاهی است که با جابه جایی در هر اندازه‌ای که باشد، خشک نمی‌شود و در فضای جدید رشد می‌کند.

وی گفت: با این وجود کنوکارپوس‌هایی که در پارک‌ها و میادین است، جابه جا نمی‌شود زیرا در معرض آسیب‌رسانی به تاسیسات شهری قرار ندارد و در جذب گرد و خاک موثر است.

ضیاء تاکید کرد: در توسعه‌های فضای سبز شهر بوشهر در آینده از ۶ گونه گیاهی انتخاب شده استفاده می‌شود.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group