سه شنبه 29 اسفند 1402 | Tuesday 19 March 2024

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه جاماندگان یارانه باید منتظر آغاز فعالیت سامانه سازمان هدفمندی باشند و نگرانی هم نداشته باشند گفت: اما آنها که یارانه گرفته‌اند و احساس می‌کنند که به اشتباه در دهک ۱۰ یا دیگر دهک‌ها قرار داده شده‌اند، می‌توانند در سامانه وزارت رفاه ثبت اعتراض کنند که ما بررسی کرده و نتیجه را اعلام می‌کنیم.

به گزارش دیارجنوب به نقل از ایسنا، داریوش ابوحمزه به سوالاتی پیرامون اصلاح نظام یارانه‌ها پاسخ داد و درباره اینکه چرا یارانه برای برخی مردم واریز نشده است؟ گفت: اعتراضات یارانه‌ای از زمانی که یارانه ۴۵ هزار تومانی پرداخت می‌شده، وجود داشته و با این مسئله آشنا هستیم که یک علت به عدم چک کردن دقیق حساب بانکی یا عدم ارسال پیامک بانکی بازمی‌گردد که هموطنان باید آن را کنترل کنند.

وی افزود: اما گروهی که اکنون یارانه برایشان واریز نشده و نگرانی‌هایی دارند دو دسته می شوند؛ دسته نخست افراد دهک ۱۰ درآمدی‌ اند که مشمول دریافت یارانه نیستند. در حال حاضر جامعه هدف این سیاست، افرادی هستند که تا کنون یارانه نقدی دریافت می‌کردند به استثنای دهک دهم. ۷۶ میلیون نفری که یارانه می‌گرفتند در دهک اول تا دهک نهم قرار دارند و دهک دهم یارانه دریافت نکردند.

yarane naghdi

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: غیر از افرادی که در دهک دهم قرار دارند؛ دسته دوم که یارانه به حسابشان واریز نشده، افرادی هستند که به دلایل مختلفی یارانه دریافت نمی‌کنند که ادله مختلفی برای آن وجود دارد. به عنوان مثال ممکن است سال ۹۳ پدر خانواده به علت تمکن مالی از دریافت یارانه انصراف داده باشد، اما سال‌های گذشته فرزندانش ازدواج کرده و زندگی شان جدا شده ولی تمکن مالی ندارند و مشمول یارانه می‌شوند. این افراد حق دارند که یارانه دریافت کنند و به طور کلی تحت عنوان جاماندگان یارانه تلقی می‌شوند.

ابوحمزه با بیان اینکه سازمان هدفمندسازی به زودی ترتیبی اتخاذ می‌کند که این افراد به سامانه‌ای مراجعه کرده و ثبت‌نام کنند اظهار کرد: بعد از ثبت‌نام، این افراد دوباره دهک‌بندی می‌شوند و اگر در دهک ۱۰ نباشند حتما مشمول دریافت یارانه خواهند شد.

وی درباره علت بروز اختلال در سایت وزارت رفاه برای ثبت اعتراضات گفت: از روز گذشته که این بحث مطرح شد پشتیبانی‌های فنی از سایت به عمل آمد. مسئله این است که هموطنان جامانده از یارانه باید در سامانه‌ای که سازمان هدفمندی راه اندازی و معرفی می‌کند ثبت نام کنند تا بررسی شوند. همکاران ما در سازمان هدفمندی شبانه روزی در تلاش برای آماده کردن سامانه هستند.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: ولی اتفاقی که در عمل افتاد این بود که چون آن سامانه هنوز آماده نشده بود آن هفت میلیون نفری که جامانده هستند به سامانه ما هجوم آوردند و حجم مراجعه بسیار بالا بود. ما سامانه را برای حضور همزمان یک میلیون نفر آماده کرده بودیم اما حجم بالای مراجعه موجب بروز اختلال شد که اکنون با تلاش‌های انجام شده، اختلالات رفع شده است.

وی با تاکید بر اینکه افرادی که یارانه نمی‌گیرند منتظر آغاز فعالیت سامانه سازمان هدفمندی باشند و نگرانی هم نداشته باشند گفت: اما آنها که یارانه گرفته‌اند و احساس می‌کنند که به اشتباه در دهک ۱۰ یا دیگر دهک‌ها قرار داده شده‌اند، می‌توانند در سامانه وزارت رفاه ثبت اعتراض کنند که ما بررسی کرده و نتیجه را اعلام می‌کنیم.

ابوحمزه در گفت‌وگویی با شبکه خبر در پاسخ به اینکه دهک‌ها چه میزان تغییر کرده و جابه‌جا شده اند؟ اظهار کرد: تغییر زیادی نداشته، زیرا تمکن مالی افراد معمولا در کوتاه مدت چندان جابه جا نمی‌شود. ارائه دقیق این آمار نیازمند بررسی دقیق تر است. از تعداد یارانه بگیرها کاسته نشده است. بر اساس قانون، ما موظفیم شش ماه یک بار دهک بندی را بروز رسانی کنیم و طبق روال کارمان را انجام می‌دهیم.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به سوالی درباره مدت زمان رسیدگی به اعتراضات گفت: بستگی به هماهنگی بین دو دستگاه دارد. چون همانطور که گفته شد یک علت حجم بالای مراجعه به سامانه ما، آماده نبودن سامانه هدفمندی بود و باید به بخش زیادی از افرادی که مراجعه کردند پاسخ دهیم که مسئله شان دهک‌بندی نیست، بلکه مربوط به ثبت نام و غیره است که خودش سرعت کار ما را پایین می‌آورد. اگر از نگرانی مردم ما کاسته شود و طی روزهای آتی با آرامش بیشتری مراجعه کنند ما با سرعت بیشتری می‌توانیم کار را جلو ببریم.

وی افزود: ما تلاش می‌کنیم استعلام و پاسخ دهی را یکی دو هفته‌ای انجام دهیم و این اتفاق با حداکثر سرعت رخ دهد.

ابوحمزه در پاسخ به اینکه تغییر و اصلاح یارانه‌ها تا چه اندازه روی رفاه مردم تاثیر می‌گذارد؟ گفت: سنجش اثرگذاری این تغییرات روی رفاه مردم نیازمند کار پژوهشی و داده‌های به روز از بودجه خانوار است که مرکز آمار باید کمک کند اما آنچه مشخص است به‌ویژه با توجه به تجربه‌ای که در سال ۸۹ داشتیم و در آن مقطع توزیع یارانه موجب کاهش شکاف طبقاتی شده بود، این اقدام نیز موجب کاهش شکاف طبقاتی می شود.

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: در سال ۸۹ که سال اجرای قانون هدفمندسازی یارانه ها بود، ضریب جینی کاهش یافت؛ هرچند اتفاقات دیگری در بروز رکود اقتصادی به وجود آمد و این دستاورد از بین رفت، اما آن سیاست موجب کاهش فاصله طبقاتی شد و سیاست اخیر هم همین اثر را خواهد داشت؛ اما ماندگاری این اثر به شاخص های دیگر اقتصادی باز می گردد.

وی درباره هماهنگی دستگاه‌ها برای افرادی که یارانه ندارند یا در دهک بندی مشکل دارند؟ گفت: مسئله عدم هماهنگی بین دستگاه‌ها مطرح نیست؛ وظایف دستگاه‌ها مشخص است اگر درباره وضعیت دهک اعتراضی دارند ما مکلف به پاسخگویی هستیم. اما سازمان هدفمندسازی بنا به تقسیم وظیفه، مسئولیت ثبت‌نام جاماندگان یارانه را برعهده دارد و همکاران ما در آن سازمان در تلاش شبانه‌روزی هستند تا این مهم محقق شود که در این صورت هجوم به سایت ما نیز کم و بخشی از نگرانی‌ها فروکش خواهد کرد.

ابوحمزه درباره اینکه آیا مراجعه حضوری نیاز است؟ اظهار کرد: خیر، به هیچ وجه نیاز به مراجعه حضوری نیست و ابهامات از طریق مرکز تماس ۶۳۶۹ و همین‌طور سایت اعلامی، امکان پذیراست. البته موارد معدودی بوده که مراجعه کرده‌اند و همکاران ما توضیح داده‌اند، اما در مجموع به هیچ‌وجه نیازی به مراجعه حضوری نیست .

معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره علت قابل برداشت نبودن یارانه و سیاست‌های آتی اصلاح یارانه گفت: این موضوع جزو سیاست‌های کلان دولت است و سخنگوی دولت باید توضیح دهد؛ این مبلغ به حساب هموطنان واریز شده است، اما طرح مدنظر دولت و بازنگری در فرایند تزریق یارانه به اقتصاد، هنوز عملیاتی نشده که قابل برداشت باشد؛ اما دولت با این اقدام این اطمینان خاطر را داده که این مبلغ واریز شده و جای نگرانی نیست.

وی درباره گام بعدی دولت در اصلاح یارانه‌ها گفت: به طور کلی دراین باره دولت باید تصمیم‌گیری و اطلاع‌رسانی کند. گام بعدی در دولت در حال جمع بندی است و اگر تصمیم‌گیری شود در سطح کلان دولت اطلاع‌رسانی خواهد شد.
منبع: ایسنا

استان بوشهر

Template Design:Dima Group