سه شنبه 29 اسفند 1402 | Tuesday 19 March 2024

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر این‌که یارانه گندم حذف نمی‌شود، گفت: این یارانه از روی کالا به افراد منتقل می‌شود تا افراد بتوانند مدیریت بهتری انجام دهند.

به گزارش دیارجنوب به نقل از ایسنا، سید جواد ساداتی‌نژاد در جلسه علنی امروز (یکشنبه) مجلس و در جریان بررسی گرانی‌های اخیر، به ارائه گزارشی درباره موضوع گرانی گندم اشاره و اظهار کرد: در شرایط جاری، دنیا با دو موضوع افزایش قیمت در حوزه محصولات کشاورزی به ویژه غلات و روغن به عنوان اهداف مهم غذایی مواجه است.
وی اظهار کرد: شتاب قیمت در این حوزه از اسفندماه سال قبل با رشد بی‌سابقه‌ای روبه‌رو شده و در برخی اقلام ۱۲۰ درصد رشد داشته است. همچنین از ابتدای دولت سیزدهم تا به امروز در حوزه‌های مختلف امنیت غذایی بین ۳۵ تا ۸۰ درصد افزایش قیمت در انواع مختلف روغن و غلات مواجه بودیم.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به درگیری میان روسیه و اوکراین خاطرنشان کرد: جنگ روسیه و اوکراین نیز تاثیراتی در این زمینه داشته است. آن منطقه ۷۰ درصد روغن و ۳۰ درصد غلات جهان را تامین می‌کند.

vazir jahad
ساداتی‌نژاد با بیان این‌که امروز دنیا با مساله‌ای به عنوان کمبود تولید غلات و محصولات اساسی کشاورزی و همچنین افزایش قیمت این محصولات مواجه است، اظهار کرد: طبیعی است تمام دولت‌ها برای پایداری امنیت غذایی‌شان تلاش می‌کنند.
وی با اشاره به استمرار خشکسالی در کشور از سال گذشته گفت: در سال ۱۳۹۹، ۸.۵ میلیون تن گندم وارد کشور شد این میزان در سال گذشته به ۶ میلیون تن رسید و امسال نیز واردات گندم عدد ۴.۵ میلیون تن را نشان می‌دهد که این نشانگر اهمیت موضوع گندم برای ماست.
وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: با توجه به این‌که طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها موضوعی مهم و مورد توافق مجلس شورای اسلامی و دولت است و در سال جاری نیز در قانون بودجه الزاماتی در این خصوص وجود دارد، طبیعی است که مجلس و دولت به تلاش و همکاری مضاعفی در این خصوص نیازمند هستند. در این زمینه ستادی در دولت به ریاست معاون اول ریاست جمهور و با حضور وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اقتصادی وجود دارد که برنامه ریزی لازم را انجام می‌دهند تا آنچه که به عنوان هزینه مازاد خانوار عنوان می‌شود به بهترین نحو ممکن جبران و سند حمایتی در این خصوص تعیین شود.
ساداتی نژاد ادامه داد: قطعا دو ماه پیش از اجرای طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، یارانه مربوطه به حساب مردم واریز می‌شود تا هیچ دغدغه‌ای برای مردم دراین خصوص وجود نداشته باشد. همچنین اطلاع‌رسانی لازم در زمان اجرای طرح نیز برای مردم انجام خواهد شد.
وی تصریح کرد: یارانه‌ها حذف نمی‌شوند بلکه از روی کالا‌ها به افراد منتقل می‌شود تا افراد بتوانند مدیریت بهتری داشته باشند. رانت و فساد زیادی در حوزه یارانه‌ها طی سال‌های گذشته وجود داشته و این موضوع باعث کاهش بهره‌وری و همچنین صادرات بی‌رویه در حوزه گندم شده است. این حوزه همچنین به دلیل عدم اهمیت کیفیت به خاطر قیمت پایین ضایعات زیادی را تولید می‌کند. قاچاق فزاینده گندم به علت پایین بودن قیمت نسبت به کشور‌های همسایه نیز از دیگر معضلات موجود در حوزه گندم و پرداخت یارانه در این زمینه است.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group