پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

سید قاسم حسینی یکی از فرهنگیان فرهیخته شهرستان دشتی در استان بوشهر است که علاوه بر اینکه حافظ کل قرآن است و فعالیت‌های قرآنی زیادی دارد، توانسته است فرهنگ کار، تولید، اشتغال، نوآوری، تلاش، صبر، اقتصاد، خواستن، سرافرازی و عزّتمندی، صبوری و مقاومت را در یک قاب پیش روی ما قرار دهد.

به گزارش دیارجنوب به نقل از خبرگزاری فارس- شهرستان دشتی، آزاده حیدری نسب: کارآفرینی و اشتغال، دو نیاز اساسی امروز جامعه ما است که رسیدگی به آن‌ها بسیاری از مشکلات اقتصادی و اجتماعی را برطرف می‌کند و این جوانان هستند که می‌توانند نقش موثری در این مقوله ایفا کنند، اما سدی عظیم از ترس شکست وعدم موفقیت پیش روی آن‌هاست.

معرفی افراد موفق در حوزه کارآفرینی، علاوه بر ایجاد انگیزه و دلگرمی به کارآفرینان، می‌تواند تجربه مفید آن‌ها را در اختیار جوانانی قرار دهد که در ابتدای راه هستند. بنابراین سراغ یک معلم قرآنی پرتلاش و باانگیزه در شهرستان دشتی رفتیم که با وجود دارا بودن شغل اداری، توانسته است در پی ایده‌ها و فعالیت‌هایی که در سر داشته است برود و در همه زمینه‌ها موفق و سربلند باشد.

moalem zayeat 1

سید قاسم حسینی یکی از فرهنگیان فرهیخته شهرستان دشتی در استان بوشهر است که علاوه بر اینکه حافظ کل قرآن است و فعالیت‌های قرآنی زیادی دارد، توانسته است فرهنگ کار، تولید، اشتغال، نوآوری، تلاش، صبر، اقتصاد، خواستن، سرافرازی و عزّتمندی، صبوری و مقاومت را در یک قاب پیش روی ما قرار دهد و با انگیزه بسیار بالای خود به سوی موفقیت‌های بیشتر قدم بردارد. قطعا همه این موفقیت‌ها حاصل باور ایشان از توانایی‌های خود و متاثر از مثبت‌اندیشی ایشان است. خبرنگار خبرگزاری فارس با این معلم قرآنی پرتلاش و بااراده به گفتگو نشسته است که در ادامه می‌خوانید.

فارس: لطفا خودتان را برای مخاطبان عزیز ما معرفی بفرمائید

سید قاسم حسینی هستم. متولد سال ۱۳۵۴، دارای شغل معلمی و ۳۰ سال سابقه کار دارم. تحصیلاتم کارشناسی عربی از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد علوم قرآن و حدیث از دانشگاه قم اخذ کردم. متاهل هستم و در حال حاضر تعداد ۳ فرزند دارم. متولد روستای چارک و هم اکنون نیز در همین روستا ساکن هستم.

فارس: آیا همسر شما نیز شاغل هستند؟

خیر، ایشان خانه‌دار هستند، اما در زمینه فعالیت‌های قرآنی مانند مربی‌گری قرآن و داوری مسابقات قرآن نیز مشغول هستند.

فارس: در کارگاهتان چه محصولاتی تولید می‌کنید و به چه صورت هست؟

محصولات تولیدی ما عرقیات گیاهی مانند عرقیات کاسنی، نعنا، طارونه، خارشتر، زیره و رازیانه است. همچنین شیره‌ خرما و قهوه‌ هسته‌ خرما نیز دیگر محصولاتی است که تولید می‌کنیم.

فارس: لطفا در مورد محصولات تولیدی‌تان بیشتر توضیح بفرمائید

در رابطه با تولید عرقیات گیاهی، از آنجایی که ما در روستا زندگی می‌کنیم و معمولا روستا یک نهاد مولّد و تولید کننده است و از همان دوران کودکی شاهد بودیم که مادرم با دیگ به صورت دستی و سنتی در مقیاس کوچک عرق طارونه تولید می‌کرد، لذا به فکر تولید عرقیات در مقیاس بزرگ‌تر افتادیم. از طرفی با این کار از منابع اولیه موجود در روستا مانند گیاهان دارویی و طارونه و کاسنی نیز استفاده بهینه می‌شود. همچنین استفاده از خرماهای درجه دو برای تولید شیره خرما و قهوه‌ هسته‌ خرما، چون معمولا خرماهای درجه دو و هسته‌ خرما به عنوان ضایعات و غذای دام استفاده می‌شود با عمل فرآوری، این خرماها و هسته‌های آن را تبدیل به شیره‌ خرما و قهوه‌ هسته‌ خرما می‌کنیم که ارزش افزوده بالایی نسبت به قیمت اولیه خود دارند.

 moalem zayeat 1

فارس: آیا کار تولید را به تنهایی شروع کردید یا با همکاری اعضای خانواده بوده؟

با کمک اعضای خانواده همسر و فرزندم کار تولید را انجام می‌دهیم، که در پاک کردن مواد اولیه و بسته‌بندی مرا کمک می‌کنند.

فارس: چه سالی بود که حفظ قرآن را شروع کردید و چه مدت زمان طول کشید تا توانستید کل قرآن را حفظ کنید؟

از سال ۱۳۷۰ دوران دانش‌آموزی‌ام حفظ قرآن را شروع کردم و تقریبا چهار سال به طول انجامید.

فارس: از نظر شما بهترین سن برای حفظ قرآن، چه سنی است؟

بهترین سن برای حفظ قرآن دوران نوجوانی و جوانی است، اما بدین معنی نیست که فقط در این سن بشود حفظ کرد و در سنین بالا حفظ قرآن غیرممکن باشد، اگر چه در سنین کم و جوانی حفظ قرآن راحت‌تر است و ماندگاری بیشتری دارد اما نباید از حفظ قرآن در سنین بالا ناامید شد. یکی از مراجع تقلید در سن ۷۰ سالگی موفق به حفظ کل قرآن شده است.

فارس: شما برای تثبیت و نگهداری محفوظاتتان چقدر وقت می‌گذارید؟

تقریبا روزی یک جزء تلاوت می‌کنم.

فارس: تاکنون در چه رقابت‌های قرآنی شرکت کردید و چه عنوان‌ها و دستاوردهایی کسب کردید؟

مسابقات قرآن کریم بسیجیان چندین بار شرکت کرده‌ام و موفق شدم رتبه اول استانی و رتبه سوم کشوری بسیجیان را کسب کنم، رتبه اول استانی مسابقات دانش‌آموزی، رتبه اول کشوری مسابقات دانشجویان مراکز تربیت معلم کشور و رتبه چهارم مسابقات جوانان هلال احمر از دیگر موفقیت‌هایی است که به دست آوردم.

فارس: آیا تا به حال در رقابت‌های قرآنی یا در زمینه تولید شکست داشته‌اید؟ در این شکست‌ها چه چیزی به دست آوردید؟

در مسابقات قرآن زیادی شرکت کرده‌ام که رتبه‌ای کسب نکرده‌ام اما این به معنای شکست در مسابقات محسوب نمی‌شود بلکه درس و پله‌ای برای پیشرفت آینده محسوب می‌شود. در زمینه حفظ قرآن هم گاهی اوقات دچار خستگی شده‌ام که با توکل بر خدا و پشتکار به پیش رفته‌ام. در زمینه تولید هم الحمدلله دچار شکست نشده‌ام چون از مقیاس کوچک شروع کرده‌ام و ان شاالله در آینده با توکل بر خدا پیشرفت بیشتری خواهم کرد.

فارس: هدف شما از حفظ قرآن چه بود؟

هدف من از حفظ قرآن آشنایی با معارف قرآن و عمل به قرآن بود و عمل به توصیه پیامبر و ائمه اطهار به حفظ قرآن بود.

 

فارس: نقش همسر و خانواده‌تون در مسلط شدن شما در حفظ قرآن و همینطور کار تولیدیتون چگونه بوده؟

مطمئنا اگر همراهی خانواده نبود زمینه برای حفظ قرآن و پیشرفت به وجود نمی‌آمد. من هم تحصیلات دانشگاهی خود و هم حفظ قرآن را بعد از ازدواج به اتمام رسانده‌ام. چون خانم من یک فرد قرآنی است در زمینه حفظ قرآن مشوق من بوده است.

فارس: شما چه تجربه‌ای از حفظ قرآن کریم دارید که برای علاقه‌مندان به حفظ مفید باشد؟

در زمینه حفظ قرآن به نظر من داشتن استاد یا لااقل یک نفر همراه مهم‌ترین عامل محسوب می‌شود. لازم است که در زمینه حفظ کمک‌کار و راهنما باشد چون اکثر افرادی که به تنهایی و بدون استاد و راهنما و همراه خوب اقدام به حفظ قرآن می‌کنند بعد از مدتی از ادامه راه خسته می‌شوند و معمولا در میانه راه باز می‌مانند و دومین عامل مهم در حفظ قرآن داشتن پشتکار و برنامه‌ریزی منظم در این مسیر است.

فارس: چطور شد که به حفظ قرآن روی آوردید؟ آیا قبل از شما هم عضوی از خانواده یا بستگان در این زمینه فعالیت داشتند؟

خانواده من یک خانواده قرآنی بود. در سن ۱۰ سالگی به مکتب‌خانه رفتم و روخوانی قرآن را مسلّط شدم. صبحگاهان نزد مادرم قرآن می‌خواندم و شب‌ها پدرم قصه‌های قرآنی و تفسیر قرآن می‌گفت لذا به حفظ قرآن علاقمند شدم.

فارس: از چه زمانی حفظ قرآن را به‌طور جدی و پیگیر شروع کردید؟

در زمان دانش‌آموزی حفظ قرآن را شروع کردم و در حفظ جزء سی قرآن نفر اول استان شدم و به مسابقات کشوری راه پیدا کردم. پس از اخذ مدرک دیپلم و بعد از ازدواج در سال ۱۳۷۸ حفظ قرآن را به طور پیگیر کار کردم.

فارس: نقش خانواده در حفظ قرآن توسط شما و کسب رتبه‌های برتر قرآنی چه بود؟

خانواده نقش مهمی در موفقیت من داشته و اگر همراهی و زحمات خانواده من نبود من موفق به پیمودن این راه نمی‌شدم.

فارس: فرمودید دارای سه فرزند هستید، لطفا بفرمائید چندساله هستند و آیا آن‌ها را به انجام فعالیت‌های قرآنی تشویق کرده‌اید؟

دخترم ازدواج کرده است و یک نوه هم دارم. دخترم در زمینه حفظ قرآن کار کرده و حافظ ۱۰ جزء از قرآن است. پسر کوچکم هنوز مدرسه نمی‌رود، ولی ان شاالله امسال تابستان برنامه دارم که ایشان را کلاس قرآن بفرستم. پسر بزرگم در پایه تحصیلی دوازدهم است و در مسابقات اذان و احکام مسابقات دانش‌آموزی شرکت می‌کند که چندین بار نفر اول مسابقات شهرستانی شده و چند بار نیز در مسابقات استانی نفر دوم و سوم شده است. خانمم نیز در مسابقات قرآنی چندین بار شرکت کرده و حائز رتبه‌های استانی و کشوری شده است. همچنین در رشته قرائت قرآن مقام نخست مسابقات شهرستانی و استانی را کسب نموده و یک بار نیز مقام نخست مسابقات کشوری را به دست آورده است.

فارس: آیا علاوه بر حفظ قرآن و کار تولید و شغل معلمی، فعالیت دیگری هم دارید؟

معلّمی مهم‌ترین شغل من است و به آن افتخار می‌کنم. در کنار آن مدت ۱۰ سال افتخار تدریس در حوزه علمیه برادران شهر خورموج و مدت پنج سال تدریس در حوزه علمیه خواهران را داشته‌ام. در زمینه تدریس در دوره‌های ضمن خدمت فرهنگیان نیز فعالیت داشته‌ام. چندین دوره افتخار تدریس در دوره‌های تربیت مربی قرآن در نقاط مختلف استان مانند شهرهای شُنبه، خورموج، بادوله و بردخون را دارم. در کنار فعالیت‌های تدریس افتخار نوکری درگاه امام حسین(ع) و روضه‌خوانی امام حسین(ع) در روستای چارک و روستاهای اطراف چارک در ماه رمضان و محرم را دارم. در زمینه قرآن نیز به مدت ۲۰ سال سابقه داوری مسابقات قرآن در سطح شهرستانی و استانی را دارم، همچنین در برگزاری کلاس‌های آموزشی تجوید و حفظ قرآن فعالیت دارم. در کنار تولید عرقیات گیاهی در روستای خود، تولید قهوه‌ی هسته‌ خرما و تولید شیره‌ خرما، به باغداری نخل هم مشغول هستم، چون باغی که از مرحوم پدرم به ما رسیده است بیشتر کارهای آن را خودم انجام می‌دهم.

فارس: برنامه شما برای آینده کار تولیدتان و همینطور فعالیت قرآنی چیست؟

برنامه من در زمینه تولید ان شاالله و با توکل بر خدا توسعه آن هست و همچنین فرآوری خرما و استفاده بیشتر از این موهبت الهی. در زمینه فعالیت‌های قرآنی نیز برنامه من برگزاری کلاس‌های آموزشی حفظ و تجوید قرآن کریم است.

فارس: لطفا اگر صحبتی با مسؤولین دارید بفرمائید

روستاها مولّد هستند و ظرفیت‌های بسیاری در زمینه‌های تولید دارند که اگر حمایت‌های مادی و معنوی از این ظرفیت‌ها شود، هم زمینه‌ای برای اشتغال جوانان روستاها فراهم شده و از مهاجرت روستائیان جلوگیری می‌شود و هم باعث پیشرفت و رونق روستاها از لحاظ اقتصادی می‌شود. من چند مورد از ظرفیت‌های تولیدی که در روستای ما چارک وجود دارد را ذکر می‌کنم تا شاید ان شاالله در آینده زمینه‌ای برای اشتغال جوانان فراهم شود. راه اندازی کارگاه‌های فرآوری خرما، بسته‌بندی خرما، تولید عرقیات گیاهی، فرآوری گیاهان دارویی موجود در روستا، حمایت از تولید عسل در روستا، حمایت از باغداری و کشاورزی با روش آبخیزداری و ساختن سد بر روی درّه‌های فصلی، حمایت از باغداری، حمایت از تولید قارچ.

فارس: آیا تاکنون حمایتی از کار تولید شما صورت گرفته است؟

بله، مسؤولین در بازدیدی که از محصولات تولیدی من داشتند قرار شد مبلغ ۵۰ ملیون وام خوداشتغالی تخصیص داده شود.

فارس: ضمن تشکر از شما که وقتتان را در اختیار ما گذاشتید؛ توصیه شما به جوانان و کسانی که علاقه‌مند به کارآفرینی و تولید هستند، چیست؟

توصیه من به جوانان تلاش و پشتکار در زمینه تولید و توکل بر خداست، اما پیش از انجام هر کاری باید تخصص لازم در آن کار پیدا کرد و با کسانی که در کار تجربه دارند، مشورت کنند و با در نظر گرفتن همه شرایط اقدام به انجام کار تولیدی کنند. در انجام هر کاری ابتدا با مقیاس کوچک شروع کنند که اگر شکست خوردند بتوانند یک کار تولیدی دیگری را شروع کنند.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group