جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

بوشهر- «گِرگِشو» آئینی ویژه ماه مبارک رمضان در استان بوشهر است که در آن تعدادی از کودکان با کیسه‌ای برای جمع آوری عیدی، شیرینی و تنقلات به در خانه‌ها می‌روند.

به گزارش دیارجنوب به نقل از خبرنگار مهر، هر ساله در ماه مبارک رمضان و همزمان با میلاد حضرت امام حسن مجتبی علیه‌السلام کودکان در نقاط مختلف استان بوشهر با کیسه‌های رنگی و لباس‌های محلی به در خانه‌ها رفته تا صاحب خانه در کیسه آنها خوراکی و تنقلات بریزد و به این صورت صاحب خانه نذر خود را ادا می‌کند.

کلمه «گِرگِشو» تغییر یافته کلمه گره‌گشا است که طبق روایات و اعتقاد مردم استان بوشهر، این آئین از زمانی آغاز شد که حضرت زهرا (س) به مناسبت تولد نخستین فرزند خود، با پخش شیرینی بین کودکان همسایه و محله، خوشحالی خود را با آنها تقسیم کرد.

geregesho b

در استان بوشهر به‌خصوص شهرستان‌های جنوبی این استان، هر سال عصر روز ۱۴ ماه رمضان یا بعد از افطار، کودکان و نوجوانان به صورت گروهی، در خانه‌ها را می‌کوبند و صاحب‌خانه‌ها نیز با کیسه، مجمع یا ظرف پر از خوردنی به میان آنها رفته و خوردنی‌ها را بین کودکان تقسیم می‌کند؛ این اقلام می‌تواند شیرینی، آجیل، میوه، بیسکویت و یا حتی پول باشد.

برخی خانواده‌ها نیز که به تازگی صاحب فرزند شده‌اند، این رسم را پرشورتر برگزار کرده و محتویات پذیرایی خود را به صورت هفت نوع خوراکی مختلف در بسته‌بندی قرار می‌دهند که شامل کشمش، نخود، نقل، نبات، پسته، بادام و انجیر است.

در این رسم کودکان برای هر منزل که به آنها خوراکی بدهد یا خانه‌ای که این رسم را فراموش کرده باشد، شعر مخصوص به‌خود را برای آنها می‌خواند.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group