سه شنبه 4 ارديبهشت 1403 | Tuesday 23 April 2024

بوشهر معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان گفت: تعداد معلمان استان حدود ۱۶ هزار نفر است که یک چهارم از این تعداد در این دانشگاه مشغول به تحصیل هستند.

به گزارش دیارجنوب، در آئینی با حضور معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان، جمعی از مقامات استانی، مسئولان و کارکنان دانشگاه آئین قدردانی و معارفه روسای قدیم و جدید دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر در سالن آمفی تئاتر پردیس علامه طباطبایی بوشهر برگزار شد.

معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان در این آئین گفت: دانشجو معلمان باید چگونه فکر کردن و فعالیت هایی که منجر به فکر کردن می شود را به دانش آموزان بیاموزند و مهارت های زندگی را در اختیارآنها قرار دهند و تمام اینها مباحثی است که ما تحت عنوان مهارت های معلمی بایستی در اختیار دانشجومعلمان قرار دهیم تا آنها بتوانند نسل آینده را هدایت کنند و این وجه تمایز دانشگاه فرهنگیان است.

انصاری‌راد افزود: در کنار این شایستگی، ما باید زمینه ارزش های انسانی، اخلاقی، عدالت، توحید، بهداشت، همکاری گروهی و فعالیت های اجتماعی را در دانشجومعلمان تقویت کنند تا بتوانند تعلیم و هدایت دانش آموزان ما را به عهده بگیرند.

وی متذکر شد: بخش اساسی و عمده تربیت دانشجو معلمان در خصوص فعالیت های غیر رسمی و فوق برنامه که منجر به شایستگی نوع دوم می‌شود در خوابگاه‌ها و سراهای دانشجویی اتفاق می‌افتد و این لازمه دانشگاه است.

معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: دولت مردمی نسبت به تربیت معلم دیدگاه کاملا روشنی دارد و تاکید بر توسعه کمی و کیفی است.

moaleman

انصاری‌راد با اینکه ما دانشگاهی با گستره ملی هستیم که نزدیک به ۱۰۰هزار دانشجوی پیوسته داریم، ادامه داد: سالی ۳۰ تا ۵۰ هزار دانشجوی مهارت آموز ماده ۲۸ داریم که بایستی یک دوره یکساله را در دانشگاه فرهنگیان بگذرانند و با اینها جمعیت دانشگاه فرهنگیان به حدود ۱۵۰ هزار دانشجو در سال در کشور می رسد و این آمار نیازمند توسعه فضای دانشگاهی و حمایت های ویژه و بیشتر است.

وی خاطرنشان کرد: در استان بوشهر نزدیک به ۲۰۰۰ هزار دانشجوی پیوسته وجود دارد و با توجه به آماری نزدیک به ۱۵۰۰ مهارت آموز ماده ۲۸ هستند، در مجموع نزدیک به ۴ هزار دانشجو در دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر وجود دارد.

معاون دانشجویی دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: تعداد معلمان استان بوشهر حدود ۱۶ هزار نفر است که یک چهارم از این تعداد در دانشگاه فرهنگیان بوشهر مشغول به تحصیل هستند، این نیازمند حمایت گسترده و توسعه کمی و کیفی دانشگاه است.

انصاری‌راد با بیان اینکه ما در استان بوشهر کمبود فضای کالبدی داریم و نیاز است تا شرایط بهتری را فراهم کنیم، گفت: اعتقاد داریم باید جامعه ما، جامعه ای اسلامی، جامعه ای با فرهنگ و ادب و با انجام وظایف شهروندی استاندارد باشد و بایستی با دست معلمان که رسالت تربیت نسل آینده را به عهده دارند انجام شود و ضمن آروزی توفیق برای دکتر درویشی رئیس جدید دانشگاه آروز دارم که با تعامل با استانداری و سایر دستگاه ها توسعه کمی و کیفی دانشگاه محقق شود.

رئیس پیشین دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر نیز در این آئین با تقدیر از یکایک معلمان و اساتید خود در ادوار تحصیل در تربیت معلم و مقاطع ارشد و دکتری بیان کرد: آنهایی که در این دانشگاه بودند شاهدند که سیاست هیچ گاه در این دانشگاه وارد نشد.

وی اضافه کرد: در استان بوشهر حدود ۲۵۰ هزار دانش آموز در سه مقطع داریم و حدود ۱۶ هزار معلم داریم که از این تعداد هر سال بین ۵۰۰ تا ۵۵۰ نفر بازنشسته خواهند شد.

رئیس پیشین دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر تصریح کرد: سالانه این دانشگاه می بایست این تعداد را تربیت و در اختیار آموزش و پرورش استان قرار دهد و اگر یک سال دانشجو جذب نشود با توجه به ازدیاد جمعیت و سند آمایش سرزمینی سالی همین تعداد عقب می افتیم و تازه تعلیم و تربیت این ۵۰۰ نفر وظیفه نخست ماست؛ اگرچه دانشگاه مسئولیت های دیگری نیز دارد.

مولایی به عنوان عضو شورای راهبردی دانشگاه فرهنگیان کشور همچنین تاکید کرد: نباید دانشگاه فرهنگیان به عنوان یک اقامتگاه موقتی در نظر گرفته شود و دانشگاه فرهنگیان باید یک کارخانه انسان سازی و تربیت معلم با خدمات پس از فروش باشد و کار ما با فارغ التحصیلان آن اینجا تمام نشده و سی سال آنها را دنبال کنیم.

وی افزود: هر معلمی که روزانه آموزش لازم را نبیند هم از لحاظ کیفی و هم از لحاظ انگیزشی عقب می افتد.

رئیس پیشین دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر با بیان اینکه در استان باید همتی برای بهبود وضعیت این دانشگاه باشد، تاکید کرد: ارائه این آموزش می تواند از وظایف دانشگاه فرهنگیان باشد که این ۱۶ هزار معلم استان را به روز نگه دارد اگر دنبال آموزش کیفی است و این در حالی است که اکنون ما برای هر ۱۷۰ دانشجو یک هیات علمی داریم و ما برای حدود ۱۶۰۰ دانشجوی پیوسته با نرم ۸ نفر احتیاج به ۲۰۰ اتاق داریم.

وی تصریح کرد: دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر دو مرکز وابسته دارد که یکی از آنها در برازجان است که ۸ سال آن را نگه داشته ایم و دیگری در خورموج است.

مولایی با بیان اینکه خواهشم این است که توجه بیشتری به دانشگاه فرهنگیان در استان بوشهر شود، ادامه داد: دوست دارم بعد از ۳۰ سال خدمت در آموزش و پرورش با معلمی بازنشسته شوم و من را نه به عنوان یک مدیر و بلکه با عنوان یک معلم بشناسند و در طول این ۸ سال هرگز تدریسم را رها نکردم و به این راز رسیده ام که اگر هر کدام از ما قدردان معلمین باشیم، آموزش و پرورش آینده ما متحول خواهد شد.

رئیس جدید دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر نیز در این آئین ضمن خوشامدگویی به مدعوین، مسئولان و همکاران دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر و تقدیر از زحمات دکتر اکبر مولایی ریاست پیشین دانشگاه اظهار کرد: یکی از برنامه هایی که به آن باور دارم، وجود نظم و انضباط در کار است و از آنجا که در دانشگاه فرهنگیان و دیگر دستگاه ها نظم در برنامه ها نقش اساسی دارد، امیدوارم که همه بتوانیم این مهم را سرلوحه برنامه هایمان قرار دهیم.

دکتر رضا درویشی گفت: پر توان و با برنامه در راستای منویات مقام معظم رهبری در ارتباط مستمر با اداره کل آموزش و پرورش، ادارات شهرستان هاو مناطق، نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه ها و ...، برنامه های بسیار گسترده ای را در ابعاد کمی و کیفی داریم.

وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان دانشگاه پرور و قله سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است، متذکر شد: ما برنامه های جامعی در فصل جدید همکاری بین دانشگاه فرهنگیان و اداره کل آموزش و پروش داریم؛ چرا که این دو مکمل یکدیگر هستند.

رئیس جدید دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان از این لحاظ که تربیت معلم و استاد را عهده دار است، از جایگاه ویژه ای برخوردار است، افزود: تلاش می کنیم با همت شما همکاران دانشگاهی، اساتید ارجمند، دانشجویان و اساتید بازنشسته که مهمترین عنصر در حوزه مشورتی ما هستند، دانشگاه فرهنگیان را در سطح کشوری و استانی به جایگاه بالاتری برسانیم.

درویشی تصریح کرد: تلاش می کنیم با طراحی برنامه هایی در حوزه های مختلف در راستای اهداف مقدس نظام جمهوری اسلامی و در مسیر توسعه دولت سیزدهم و ریاست محترم جمهور گام های اساسی برداریم.

وی در پایان گفت: ما از مسئولین استانی و کشوری می خواهیم که دانشگاه فرهنگیان را ویژه دریابند و در زمینه های مختلف یاریگر دانشگاه فرهنگیان باشند.

در پایان این آئین از زحمات ۸ ساله دکتر مولایی در دانشگاه فرهنگیان با اهدای لوح سپاس ریاست دانشگاه فرهنگیان کشور قدردانی و دکتر رضا درویشی به عنوان رئیس جدید دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر معارفه شد.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group