جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

پیک ششم کرونا این بار با سویه جدیدی به نام اُمیکرون همچون طوفانی سهمگین آغاز شد و به سرعت رنگ آبی بی خطر بسیاری از شهرستان‌های استان بوشهر را به قرمز پرخطر کرونایی تبدیل کرد تا بار دیگر بخش‌های کووید بیمارستان‌ها شلوغ و پر ازدحام شود.

به گزارش دیارجنوب به نقل از ایرنا، ویروس کرونا از اواسط ماه دسامبر ۲۰۱۹ (۲۴ اذر ۱۳۹۸) که در شهر ووهان چین رخ کرد تا امروز با چهره‌های آلفا، بتا، گاما، دلتا، لامبدا کرونا ویروس خود را نمایان کرده که افزایش سرایت‌پذیری نسبت به سویه پیشین وجه مشترک آن‌ها بوده و بیش از ۲ سال است که آرامش را از بشر گرفته است.
خطرناک‌تر از همه سویه دلتا بود که شمار زیادی را مبتلا کرد و بیشترین قربانی را گرفت، طوری که تنها در مرداد ماه بیش از ۱۲هزار و ۵۰۰ بوشهری به این سویه کرونا مبتلا و بیش از ۲۵۰ نفر نیز در استان بوشهر بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست دادند.
از اوخر مرداد ماه بعد از پشت سر گذاشتن آن موج سهمگین؛ این ویروس شاخدار گام به گام با تغییر رنگ نقشه کرونایی رو به افول گذاشت و محوطه جلو بیمارستان شهدای خلیج فارس بعنوان بیمارستان مرجع به نسبت آن روزهای سخت خلوت شد، کل افراد مبتلا در آذر ماه تنها به ۶۲۰ و در دی ماه به ۵۷۸ مورد و شمار جانباختگان نیز در دیماه به یک نفر رسید؛ از این رو ۲۰ آذرماه بود که استان بوشهر به طور کامل در وضعیت آبی کم خطر کرونایی قرار گرفت.

corona bimarestann
اما این آرامش ناشی از خالی شدن بخش‌های کووید بیمارستان‌ها و صفر شدن جان باختگان خیلی پایدار و ماندنی نبود و بعد از حدود چهار ماه در شرایطی که خیلی‌ها تصور می‌کردند ویروس پیچیده کرونا دیگر به خط پایان خود رسیده و بسیاری از فعالیت‌ها، دورهمی‌ها و تجمعات را از سر گرفته بودند، به ناگاه کرونا این بار از آفریقای جنوبی با نام جدید اُمیکرون خود را نمایان کرد و آرام و گام به گام بنای تغییر رنگ نقشه کرونایی کشور و بوشهر گذاشت، دوباره محوطه جلو بیمارستان شهدای خلیج فارس شلوغ شد و این هیچ پیامی به جز التهاب و اوج گیری دوباره کرونا نداشت.
امروز از ۱۰ شهرستان استان بوشهر ۵۰ درصد در وضعیت قرمز خیلی پرخطر، ۲۰ درصد در وضعیت نارنجی پرخطر کرونایی و ۳۰درصد نیز در وضعیت زرد با خطر متوسط قرار دارند.
آنطور که سرپرست دانشگاه علوم پزشکی بوشهر می‌گوید آمار هفتگی تعداد موارد مثبت شناسایی شده در استان که در هفته سوم دی ماه به ۸۰ مورد رسیده بود با شیبی بسیار تند در حال افزایش است و از اول بهمن تاکنون تعداد موارد مثبت شناسایی شده به بیش از هشت هزار و ۶۰۰ مورد رسید که نسبت به دیماه بیش از ۱۲ تا ۱۳ برابر افزایش نشان می‌دهد و با توجه به روند افزایش پیش بینی می‌شود تا پایان بهمن ماه این آمار به ۱۰ هزار نفر برسد همچنین جان باختگان ناشی از ابتلا به کرونا نیز از یک نفر به ۲۳ نفر در بهمن ماه افزایش یافته است.
به گفته دکتر حسن ملکی زاده بر اساس آمارهای جمع آوری شده تا روز۲۸ بهمن ماه در مجموع ۹۹ هزار و ۵۴۲مورد ابتلا به کووید ۱۹ در استان بوشهر شناسایی شده که از این تعداد ۲هزار و ۶۲ نفر در اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داده اند.
هرچند به تصور برخی‌ها سویه اُمیکرون از خطر مرگ کمتری برخوردار است اما آنطور که ملکی زاده می‌گوید کُشندگی بیماری بسته به افزایش موارد بیماری افزایش می‌یابد به این معنی که وقتی تعداد موارد ابتلا بالا برود میزان کُشندگی نیز افزایش می‌یابد در همین ارتباط ثبت ۱۹ مورد فوت ناشی از کرونا در بهمن ماه مهر تائیدی بر این مطلب است.
بیمارستان‌های نیروهای مسلح به کمک بیمارستان شهدای خلیج فارس می آیند
با توجه به شرایط بر اساس مصوبه ستاد استانی مقابله با کرونا تمام بیمارستان‌های غیردانشگاهی برای کمک به بیمارستان‌های دانشگاهی فراخوانده شده و بار دیگر بخش‌های کووید راه اندازی و مسئولان حوزه سلامت استان برای ادغام بخش‌های بیمارستانی و آزاد سازی نیرو و بخش به منظور پوشش بیماران کووید اقدام کردند. همچنین برنامه‌ریزی لازم برای برپایی بیمارستان‌های صحرایی در صورت لزوم در دستور کار مسئولان حوزه سلامت استان بوشهر قرار گرفته است.
براین اساس با توجه به شلوغی اورژانس‌ها و بخش‌های بستری، ۵۰ تخت بستری از بیمارستان‌های نیروهای مسلح شامل بیمارستان‌های امیرالمومنین (ع) نیروی هوایی و حضرت قائم سپاه پاسداران برای پذیرش بیماران کرونایی استان بوشهر پیش بینی شده است.
آنطور که سرپرست معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی بوشهر می گوید از این ظرفیت پیش بینی شده در بیمارستان امیرالمؤمنین (ع) نهاجا بوشهر ۱۰ تخت در بخش سرپایی و ۲۰ تخت در بخش بستری و در بیمارستان قائم سپاه پاسداران نیز در مجموع ۲۰ تخت پیش بینی شده است.
۶.۵ برابر شدن بستری‌های بیمارستانی
شمار بستری‌های بیمارستانی از ۳۵ نفر به ۲۲۰ نفر رسیده که از این شمار ۲۷نفر در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های استان بستری و ۱۰ نفر نیز در وضعیت حاد کرونایی قرار دارند که این شمار بستری نسبت به اول بهمن بیش از ۶.۵ برابر شده است.
از نظر دکتر احمد یزدان پناه مردم به تصور اینکه اُمیکرون سوش ضعیفی است نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی حساسیت لازم را ندارند این در حالی است که وقتی سرایت پذیری ویروس بالا باشد می تواند بیماران مزمن ، قلبی، ریوی و دیابت را تهدید کند و نتیجه آن افزایش آمار مرگ و میر باشد.
به گفته یزدان پناه با وجود اینکه در ابتدا تصور می‌شد سویه اُمیکرون علائم خیلی خفیفی دارد و بیشتر افراد مبتلا بدون علامت هستند اما باتوجه به حجم و تعداد بیماران درحال افزایش در این شرایط آنهایی که ریز فاکتور و دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند دچار آسیب بیشتری می‌شوند و با افزایش تعداد این موارد افزایش مرگ و میر را خواهیم داشت.
او همچنین براین نکته تاکید می‌کند آن دسته از افراد چاق و دیابتی که واکسن دُز سوم را تزریق نکرده‌اند در صورت ابتلا به اُمیکرون در معرض درگیری ریوی و مشکلات عدیده ای قرار می‌گیرند.
در زمان حاضریک میلیون و۷۸۲هزار و۶۹۷ دُز واکسن در استان بوشهر تزریق شده که از این شمار۸۰۱ هزار و۴۰ نفر معادل ۸۰ درصد دُز اول، ۷۲۵هزار و ۳۱۵ نفر معادل ۷۶.۱ درصد دُز دوم و ۲۵۶هزار و ۳۴۲ نفر معادل ۱.۴ درصد دُز سوم خود را تزریق کردند که باید در این بخش تلاش بیشتر و مردم نسبت به تزریق دُز سوم خود با حساسیت بیشتری اقدام کنند.
از نظر یزدان پناه برخلاف دیگر سویه‌های کرونا در سویه اُمیکرون ابتلای کودکان روند رو به رشدی داشته به نحوی که هفته گذشته یک کودک سه ساله براثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داد و این نگران کننده است.
به اعتقاد او این اوج بی مسئولیتی است که افرادی تصور کنند این ویروس کُشندگی سویه قبل (دلتا) را ندارد و نیازی به رعایت پروتکل‌های بهداشتی نیست چون تا زمانی که این ویروس وجود دارد رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ضروری است و نباید نادیده گرفته شود.
وی با اشاره به افزایش مراجعه سرپایی به مراکز درمانی و قرمز شدن ۵۰ درصد شهرستان‌های استان ادامه می‌دهد اگر روند ابتلا با همین سرعت پیش برود و کنترل نشود در فاصله زمانی کمی همه استان قرمز و این امر خطر افزایش مرگ و میر را نیز به دنبال خواهد داشت.
یزدان پناه این هشدار را نیز می‌دهد که استان بوشهر هفته‌ها هیچ فوتی نداشته است اما امروز آمار فوتی‌ها گام به گام افزایش یافته و اگر بحث واکسن و دُزهای تکمیلی جدی گرفته نشود و پروتکل‌ها مورد توجه قرار نگیرد این آمار همچنان افزایش می‌یابد.
بی خطر خطرناک
اُمیکرون بعنوان سویه غالب پیک ششم کرونا به سرعت در حال گردش است و هرچند گفته می‌شود این سویه نسبت به سویه های قبل به خصوص دلتا کم خطرتر است اما براساس نظر متخصصان این سویه در قسمت فوقانی دستگاه تنفسی تکثیر یافته و دارای قابلیت فرار از سیستم ایمنی بدن است و همین ۲ علت باعث شده سرعت انتشار ویروس افزایش یابد.
به گفته دکتر فرهاد عباسی متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در بوشهر ویروس اُمیکرون خیلی سریع و با سرعتی چندین برابر سویه‌های قبلی کرونا منتقل می‌شود و هیچ کسی حتی واکسن زده ها از ابتلا در امان نیستند؛ این سویه هر چند نسبت به سویه‌های قبلی تمایل کمتری به درگیری ریه‌ها دارد و بیشتر مجاری تنفسی فوقانی را درگیر می‌کند اما با این وجود توانایی درگیری ریه‌ را دارد.
آنطور که این متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری می‌گوید تب، گلو درد، سرفه، بدن درد، عطسه، آبریزش بینی از مشخصه‌های ویروس اُمیکرون است در یک کلام این ویروس شبیه به یک سرمایه خوردگی شدید ظاهر می‌شود.
این پزشک متخصص به این نکته نیز اشاره می‌کند که ویروس اُمیکرون با توجه به سرایت پذیری بالایی که دارد به راحتی به خصوص در جوامع سرپوشیده منتقل می‌شود به همین دلیل است که در این سویه با ابتلاهای خانوادگی روبرو هستیم.
عباسی می‌گوید: باتوجه به شلوغی بیمارستان‌ها افرادی که درگیری ریه ندارند، سطح اکسیژن خون آنها نرمال و شرایط بالینی پایداری دارند بیماری آنها به صورت یک سرماخوردگی متوسط تظاهر پیدا کرده نیاز به بستری ندارند و به صورت سرپایی درمان و بعد از چند روز وضعیت بالینی آنها بهبود می یابد اما آن دست از افرادی که درگیری ریه آنها قابل توجه و افت اکسیژن پیدا کرده اند نیاز به بستری دارند.
البته عباسی این را هم یادآور می‌شود هرچند ممکن است درگیری ریه در سویه اُمیکرون کمتر باشد اما با افزایش و گسترش بیماری در سطح جامعه تعداد مبتلایان نیز افزایش و به تبع آن میزان افراد بستری که ریه آنها درگیر و اکسیژن خون آن کاهش یافته باشد نیز بیشتر می‌شود.
براین اساس رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک از خانه تا خانه، پرهیز از حضور در جوامعی که شلوغی در آن موج می‌زند، نادیده گرفتن و شرکت نکردن در مجالس و میهمانی‌ها از الزاماتی است که از نظر این متخصص بیماریهای عفونی و گرمسیری باید مورد توجه قرار گیرد.
آنطور که عباسی می‌گوید افرادی که به اُمیکرون مبتلا هستند لازم است قرنطینه و از تماس با افراد دیگر پرهیز و ماسک داشته باشند؛ دوره استراحت بیماران مبتلا به امیکرون کمتر از دلتا است و طبق پروتکل‌های علمی پنج روز استراحت در منزل کفایت دارد و بعد از این مدت افراد با استفاده از ماسک می‌توانند در محل کار حاضر شوند.
دکتر زارعی زاده از دیگر متخصصان استان بوشهر می گوید هرچند در پیک‌های قبلی اعلام می شد کودکان کمتر در معرض خطر هستند اما در این پیک آمار مبتلایان اطفال بالا رفته به نحوی که امروز ۲۰ درصد مبتلایان بستری در بیمارستان‌های استان بوشهر را کودکان تشکیل می‌دهند به همین دلیل با تصمیم ستاد ملی و استانی کرونا فعالیت حضوری مدارس ابتدایی تعطیل و به صورت مجازی فعالیت میکنند.
زارعی زاده خطاب به والدین می گوید به‌محض دیدن علائم کرونا در کودکان خود به پزشک مراجعه کنید زیرا تشخیص و اقدام به‌موقع در کودکان مبتلا به سویه جدید برای کنترل بیماری بسیار اهمیت دارد.
او درباره درخواست بیماران از پزشکان برای تجویز سی‌تی اسکن نیز یادآور می‌شود که امروز بیشترین اصرار مردم برای انجام آزمایش پارکلینیکی و سی تی اسکن است این در حالی است که این آزمایشها باید بنا به نظر پزشک انجام شود و برای افرادی که ریه آنها درگیر نیست ضروری نیست.
زارعی زاده معتقد است هرچند بیمارستان‌ها برای پذیرش بیماران مبتلا به کرونا درآمادگی کامل به سر می‌برند اما این ظرفیت‌ها محدود است و اگر افزایش تختی صورت گیرد برای بیمارانی که خدمات خاصی دریافت می‌کنند محدودیت‌هایی به دنبال دارد، بنابراین بهترین کار برای حفظ جان افراد آسیب پذیر، کودکان و سالخوردگان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است.
رسیدن به قله در سوش اُومیکرون بستگی به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی مردم دارد و اگر تا فرودین ماه این شرایط به خصوص در استانی مانند بوشهر کنترل نشود با توجه به تغییر شرایط جوی و گرم شدن هوا؛ استان با شرایط سخت تری روبرو خواهد شد.
سویه امیکرون شامل طیفی از علائم تنفسی خفیف و شدید است و نباید خطر ناشی از آن را نادیده گرفت و برای پیشگیری از ابتلا به بیماری از تمام ابزارهای موجود شامل انجام واکسیناسیون، استفاده از ماسک، خودداری از حضور در مکانهای شلوغ، پرهیز از انجام مسافرت های غیر ضروری، رعایت فاصله از دیگران، رعایت بهداشت دستها، تهویه مرتب اتاقها و رعایت اصول جداسازی و قرنطینه مورد توجه قرار گیرد تا بتوان این موج بیماری را با حداقل تلفات پشت سر گذاشت.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group