جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

کارشناس مسئول واحد بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان دشتستان گفت: طبق بررسی‌های انجام‌شده، سرطان سومین علت مرگ و میر در شهرستان است.

به گزارش دیارجنوب، فتح‌الله حاجیانی در این ارتباط افزود: با شناخت عوامل خطر اولیه می‌توان از بروز سرطان پیشگیری کرد و عواملی مانند سن، جنس، سابقه خانوادگی و نژاد عوامل خطرساز زمینه‌ای هستند که غیرقابل تغییر می‌باشند.
حاجیانی بیان کرد: عوامل خطر رفتاری مانند رژیم غذایی نامناسب، مصرف دخانیات و زندگی کم‌تحرک از عواملی هستند که هر چند به‌صورت مستقیم موجب ایجاد بیماری نمی‌شوند ولی همواره با عوامل دیگر شانس ابتلا به بیماری را افزایش می‌دهند.
وی همچنین گفت: بیش از 30 درصد موارد سرطان‌ها به انواع رژیم‌های غذایی انسان بستگی دارد و مصرف میوه و سبزیجات موجب کاهش خطر ابتلا به سرطان‌های کولون، رکتوم، حلق و حنجره، ریه، مری، معده و دهانه رحم می‌شود.

saratan
مسئول برنامه سرطان شبکه بهداشت و درمان دشتستان تصریح کرد: ارتباط سرطان پستان با مصرف چربی ثابت شده است و تا حد امکان زنان باید از رژیم‌های غذایی کم‌چربی استفاده نمایند.
حاجیانی تأکید کرد: تمامی افراد باید عوامل و نشانه‌های خطر بیماری سرطان را بشناسند و در صورت مشاهده هر یک از این علائم در بدن خود حتماً با پزشک مشورت نمایند.
وی اضافه کرد: مهم‌ترین علائم و نشانه‌های خطر سرطان تغییر در عادت دفع مدفوع یا ادرار یا پیدا شدن خون در مدفوع و ادرار و همچنین زخم‌های پوستی که بعد از دو هفته بهبود نیافته‌اند است.
حاجیانی تأکید کرد: همچنین خونریزی یا ترشح غیرطبیعی از مجاری طبیعی بدن، توده یا برآمدگی در پستان یا هر نقطه دیگر از بدن، اشکال در بلع غذا، خشونت صدا، کاهش وزن، وجود هرگونه تغییر در زگیل یا خال‌های موجود در بدن و سرفه‌های طولانی‌مدت با یا بدون خلط خونی همراه با کاهش وزن از دیگر علائم و نشانه‌های خطر سرطان است.
کارشناس مسئول واحد بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان دشتستان با اشاره به عوامل خطر سرطان گفت: برای جلوگیری از بروز سرطان می‌توان مصرف سرخ‌کردنی‌ها، غذاهای پرچرب، کنسرو و ادویه را محدود کرد.
وی اضافه کرد: برای پیشگیری آر سرطان، افراد از نوشیدن مشروبات الکلی و مصرف مواد مخدر خودداری و از پوست خود در مقابل آفتاب محافظت و به‌طور منظم ورزش نمایید.
حاجیانی تأکید کرد: اگر از نظر شغلی با مواد شیمیایی، مواد پرتوزا و عوامل سرطان‌زا مانند دوده، روغن‌های صنعتی و آرسنیک ارتباط دارید با رعایت دستورهای بهداشتی خود را به وسایل ایمنی مجهز کنید.
کارشناس مسئول واحد بیماری‌های غیر واگیر شبکه بهداشت و درمان دشتستان اظهار کرد: در حال حاضر سرطان‌های دهانه رحم و پستان در تمامی مراکز خدمات جامع سلامت توسط ماما در زنان بالاتر از 30 سال بررسی می‌شود و در صورت مشاهده هرگونه علائم غیرطبیعی توسط پزشک معاینه خواهند شد.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group