پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

رییس بانک سلول، بافت و عضو مرکز تحقیقات پزشکی قانونی کشور گفت: اهدای نسوج هر فرد متوفی می تواند جان ۴۰ نفر مبتلا به بیماری های مختلف مانند ارتوپدی، سوانح و سوختگی و قلبی را نجات دهد.

به گزارش دیارجنوب به نقل از ایرنا، سعید شاه حسینی افزود: نسوج اهدایی از فرد فوت شده از بافت های مختلف بدن نظیر قرنیه، دریچه های قلبی، تاندونها، استخوانها و پوست است که در کمتر از ۲۴ ساعت از مرگ فرد باید برداشته شود.
وی بیان کرد: اهدای نسوج از بیماران فوت شده با رضایت خانواده آنان و یا بنا بر وصیت آنها قبل از مرگ انجام می شود که این اقدام با اهدای عضو که از بیمار مرگ مغزی صورت می گیرد، متفاوت است.
وی خاطرنشان کرد: در اهدای نسوج ظاهر متوفی حفظ شده و پس از برداشت بافتها، پیکر متوفی با پروتز جایگزین شده و به حالت اول در می آید.

ehdaye ozv
دکتر شاه حسینی گفت: در حال حاضر اهدای نسوج در سه شهر کشور شامل تهران، شیراز و مشهد انجام می شود که این واحد در مشهد از تیرماه ۱۳۹۹ راه اندازی شده است و همه بافت های برداشت شده به تهران ارسال شده و پس از انجام آزمایش تعیین سلامت بافتی و فرآوری، که حدود ۳ تا ۶ ماه به طول می انجامد، قابل استفاده است.
رییس بانک سلول، بافت و عضو مرکز تحقیقات پزشکی قانونی کشور افزود: سالانه حدود یک هزار اهدای نسوج از متوفیات در کشور انجام می شود که فرهنگ اهدای نسوج در بین مردم باید رونق گیرد.
وی بیان کرد: اهدای نسوج متوفیات در مردان تا ۴۵ سال و در زنان تا ۵۵ سال کاربرد دارد.
دکتر شاه حسینی اهدای کالبد متوفی برای انجام امور آموزشی و تحقیقاتی را از دیگر فعالیتهای بانک سلول، بافت و عضو مرکز تحقیقات پزشکی قانونی عنوان کرد و گفت: در زمینه اهدای کالبد، خراسان رضوی از استانهای پیشرو است و فرهنگ سازی خوبی در این زمینه تاکنون انجام شده است.
نسوج بدن یعنی بافت‌ های سلولی تشکیل دهنده بدن و در واقع مواردی از جمله قرنیه چشم، مغز استخوان، دریچه‌های قلبی، تاندون، پوست و … است. پیوند اعضا از جسد از اعزام بیماران به خارج از کشور جهت پیوند جلوگیری کرده و از صرفه اقتصادی بالایی برخوردار است و پیوند کلیه از جسد نیاز به اهدای کلیه از اهدا کنندگان زنده را می‌کاهد. همواره نیاز به اعضای اهدایی بیشتر از موارد اهدای عضو بوده است. میزان موفقیت و بقای پیوند از جسد هر ساله رو به افزایش است. امکان اهدای عضو فقط زمانی در نظر گرفته خواهد شد که دیگر هیچ اقدام نجات بخشی امکان پذیر نبوده و مرگ مغزی تایید شده باشد.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group