جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

استاندار بوشهر گفت: با توجه به پیش بینی اداره کل هواشناسی در مورد ورود سامانه قوی بارشی به این استان و احتمال جاری شدن سیلاب، ترددها در راستای پیشگیری از وقوع حوادث در محورهای ارتباطی استان از ساعت ۲۴ امشب تا ۲۴ فردا شب محدود می‌شود.

به گزارش دیارجنوب، احمد محمدی زاده روز شنبه درنشست ستاد پیشگیری هماهنگی و فرماندهی عملیات استان بوشهر افزود: با توجه به نفوذ این سامانه بارشی در جنوب این استان این محدودیت تردد در محورهای ارتباطی این منطقه و جاده ساحلی بوشهر-گناوه بیشتر اعمال می‌شود.
وی بیان کرد: براین اساس شهروندانی که در مسافرت هستند، تلاش کنند تا قبل از زمانبندی اعلام شده وارد شهرهای خود شوند.
استاندار بوشهر گفت: همچنین به غیر از کامیون‌های حامل مواد غذایی و سوختی تردد مابقی کامیون‌ها در محورهای ارتباطی استان بوشهر ممنوع می‌شود در همین راستا بارنامه برای کامیون‌های غیرضروری و اتوبوس‌ها نیز از عصر امروز تا ۴۸ ساعت در استان بوشهر صادر نمی‌شود و تردد این خودروها تا ۴۸ ساعت ممنوع اعلام می‌شود.

ostandar j mohamadi
محمدی زاده اضافه کرد: همچنین به دلیل پیش بینی توفان، بارندگی شدید و احتمال وقوع حادثه خروج شناورهای تجاری، صیادی و تفریحی از بندرگاه‌های استان بوشهر تا ۴۸ ساعت آینده ممنوع است و هیچ شناوری نباید خارج شود.
وی اظهار کرد: بنابراین اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر، دستگاه‌های مرزبانی و شیلات در زمینه شناورها اعمال مدیریت و اجازه خروج هیچ شناوری در این مدت داده نشود.
استاندار بوشهر به شناورهایی که در دریا هستند توصیه کرد خیلی سریع‌ به ساحل برگردند و آنهایی که در راه‌های دورتر هستند نیز خود را به مناطق امن برسانند چون با توجه به شرایط جوی پیش بینی شده حضور شناورها در دریا سخت می‌شود و ضروری است خود را به لنگره‌ها و نقاط امن برسانند تا دچار حادثه نشوند.
وی با قدردانی از خدمات شناور ناجی استان بوشهر در کمک‌رسانی به خدمه ۲ شناور غرق شده در خلیج‌فارس گفت: در این عملیات ۱۲ خدمه شناور از غرق شده نجات یافتند که این اقدام شناروهای ناجی‌ و دیگر ناجیان قابل تحسین و سپاس است.
محمدی زاده ادامه داد: همچنین همه دستگاه‌های اجرایی و خدماتی استان به مدت ۴۸ ساعت درآماده باش کامل هستند و مدیران دستگاه‌های اجرایی از امروز بعد از ظهر برای کنترل شرایط وارد شهرستان‌های استان بویژه شهرستان‌های جنوبی می‌شوند.
استاندار بوشهر همچنین به عشایر استان نیز توصیه کرد: از استقرار در مسیر رودخانه‌ها و جاهایی که روان آب عبور می‌کند اجتناب کنند و اگر مستقر هستند همین امروز چادرها را جمع و در جاهای مطمئن و امن تر مستقر شوند.
وی اضافه کرد: علاوه بر بارندگی که در استان بوشهر صورت می گیرد روان آب‌هایی نیز از استان‌های فارس و کهگیلویه و بویراحمد نیز وارد رودخانه‌های فصلی استان بوشهر می‌شود و می تواند برای دامداران و روستائیان ایجاد مشکل کند.
به گفته محمدی زاده با توجه به اینکه در برخی از شهرها و روستاها در حاشیه و بستر رودخانه‌های فصلی خانه هایی ساخته شده این بارش‌ها می‌تواند مشکل ساز شود به همین دلیل در این بازه زمانی با توجه به پیش بینی‌ها و احتمال آبگرفتگی منازل این افراد نسبت به جمع آوری اثاثیه منزل و انتقال آن به جای امنی که دچار آسیب نشوند باید اقدام و برای جلوگیری از ورود روان آب به منازل خود پیش بینی لازم کنند تا دچار آسیب نشوند.
وی یادآور شد: با این وجود اماکن ورزشی شهرستان‌ها برای اسکان اضطراری مردم در صورت آبگرفتگی آماده سازی شده است.
محمدی‌زاده پیش‌بینی تأمین آرد و مواد غذایی از سوی سازمان صنعت ، معدن و تجارت در جریان بارش باران پیش‌رو را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: باید در زمینه ذخیره‌سازی مواد خوراکی و آرد بویژه در نقاطی که احتمال بحران بیشتر وجود دارد پیش‌بینی لازم صورت گیرد.
وی اضافه کرد: آماده‌باش بالگرد در عسلویه، خارگ، بهرگان، هلال احمر بوشهر، سپاه و دیگر دستگاه‌ها برای خدمت رسانی در صورت نیاز ضروری است.
محمدی‌زاده باتأکید بر استقرار ماشین‌آلات امدادرسان و راهسازی در محل‌های احتمال وقوع آبگرفتگی تصریح کرد: از هم اکنون ماشین‌آلات متعلق به دستگاه‌های دولتی و خصوصی در محل احتمال وقوع حادثه در شهرستان‌ها مستقر شوند که در چهار شهرستان جنوبی از جمله دیر، کنگان، عسلویه و جم نهایت آمادگی باید ایجاد شود.
وی اضافه کرد: ‌دستگاه‌های اجرایی مانند آب و فاضلاب، راهداری، گاز، امداد و نجات ضمن مراقبت از شبکه‌ها و تأسیسات باید از آمادگی کامل در برابر حوادث احتمالی داشته باشند و مشکلات را سریع برطرف کنند.
استاندار بوشهر با بیان اینکه سامانه بارشی امشب همراه با وزش باد، رعد، برق و تگرگ پیش‌بینی شده است افزود: باید درختانی که در حوزه برق‌رسانی مشکلاتی ایجاد می‌کند نسبت به هرس و قطع شاخه‌های بلند آن اقدام تا از حادثه‌های احتمالی جلوگیری شود.
محمدی‌زاده جلوگیری از خسارت به اراضی کشاورزی را مورد تأکید قرار داد و بیان کرد: از فرصت بارش باران پیش‌رو در آبیاری نخیلات استفاده شود و باید از بارندگی حداکثر استفاده از آبیاری اراضی کشاورزی انجام شود.
وی مدیریت ورود آب‌های روان به سدهای استان بوشهر را مورد تأکید قرار داد و گفت: در این بارندگی باید استفاده حداکثری در آبگیری سدهای استان بوشهر با نهایت اصول و ملاحظات ایمنی انجام و مسیرهای منتهی به سدها براحتی روان آب منتقل شود.
استاندار بوشهر اضافه کرد: آموزش و پرورش یکشنبه و دوشنبه کلاس‌های آموزشی را به‌صورت مجازی برگزار کند و آمادگی خدمات‌رسانی به دیگر حوزه‌ها داشته باشد.
وی تاکید کرد: ضمن فراهم کردن شرایط لازم برای استفاده از باران باید مراقبت کنیم تا خسارت و تلفات ناشی از سیل به کمترین میزان ممکن برسد.
محمدی زاده گفت: برابر پیش بینی‌های هواشناسی سامانه بارشی خیلی قوی از امروز بعد از ظهر وارد استان بوشهر می شود و نزولات جوی خوبی را به دنبال دارد از آنجاکه این سامانه خیلی قوی و همراه با باد، توفان، تگرگ و میزان بارندگی بسیار بالایی در حد ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلی متر پیش بینی شده لازم است تمهیدات لازم برای بهره گیری از این بارش‌ها انجام و از بروز حوادث و خسارت احتمالی و بهره برداری از آن انجام شود./ ایرنا

استان بوشهر

Template Design:Dima Group