جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

کتاب "ورار" شامل ترانه ها و عاشقانه های بوشهر اثر سید روح الله صفوی نویسنده و پژوهشگر بوشهری روز پنجشنبه در آیینی با حضور حافظ موسوی (منتقد ادبی و شاعر معاصر)، علیرضا رئیس دانا(مدیر مسئول انتشارات نگاه)، بشیر علوی نویسنده و استاد دانشگاه رونمایی شد.

 به گزارش دیارجنوب، سید روح الله صفوی در جمع خبرنگاران در تشریح توضیحاتی پیرامون انتشار دومین کتابش گفت: کتاب "ورار" شامل دوبیتی‏‌هایی از ۲۸ شاعر هم استانی مربوط به شهرستان‏‌های دشتی، جم و دشتستان است که این شهرستان‎ها به ترتیب اولویت خاستگاه دوبیتی در استان بوشهر بودند.

وی بیان کرد: شاعرانی نیز در سایر شهرستان‏‌های استان بوشهر دوبیتی سرایی داشتند که در پژوهش های آینده دوبیتی‏‌ها مربوط آنان مورد پژوهش و کنکاش قرار خواهد گرفت.

وی بیان کرد: در کتاب "ورار" دوبیتی‏‌های شاعران با توجه به زبان شعری آنها تفکیک شده و شاعرانی که نام آنها در این کتاب آمده شاعران پیش از دوران معاصر (مربوط به حدود یک تا یک و نیم قرن پیش) است.

verar ketab 1

صفوی ادامه داد: شاعرانی که نام آنها در این کتاب آمده شرح حالی گرچه مختصر از تولد تا وفات آنان بیان شده و تا پیش از این در هیچ کتابی نامی از آنها برده نشده است.

وی عنوان کرد: در این مسیر با فراخوان به اهالی دشتی مقیم کویت از دو نسخه ارزشمند از شعرهای فایز و حاج عابدین محمودی متخلص به باکی کمک گرفته شده است.

صفوی با قدردانی از عبدالمجید زنگویی اظهار کرد: در سال‌هایی که پژوهش سخت بود بسیاری از اشعار و شرح حال شاعران به کمک اثر گران‌سنگ استاد زنگویی شامل کتاب "شعر دشتی و دشتستان" جمع آوری شده است.

نویسنده و پژوهشگری بوشهری افزود: کتاب استاد زنگویی سنگ بنایی ارزشمند و فنداسیونی فاخر برای کار در حوزه دوبیتی است که بسیاری از موانع پیش رو در عرصه دوبیتی را هموار کرده است.

وی یادآورشد: کتاب "ورار" در ۴۴۵ صفحه منتشر و حاصل ۱۵ سال پژوهش میدانی است که در قالب این پژوهش از بیش از ۷۰۰ نفر تحقیق شده است.

صفوی ادامه داد: دوبیتی قالب اکثر حوزه‎ های مختلف موسیقی بوشهر از جمله شروه و نیمه لالایی است که بنابر ضرورت اقدام به جمع آوری این اشعار از شاعران دوبیتی سرای گذشته‏‌های دور شده است.

وی تاکید کرد: در موسیقی غذای تمامی آوازها و موسیقی ها از بدو تولد تا فوت در قالب ترانه است که این مهم اهمیت پرداختن به دوبیتی‏‌ها را دوچندان کرده است.

صفوی افزود: کتاب "ورار" در واقع گامی بود تا شروه که از مسیر اصلی خود فاصله گرفته نجات پیدا کند و به نحو مطلوب و شایسته‌ای در خدمت آوازهای موسیقی استان بوشهر درآید.

وی افزود: مرکز تحقیق و پژوهش برای این کتاب، شهرستان دشتی بوده است چرا که آغاز ترانه سرایی در استان بوشهر از شهرستان دشتی انجام شده است./ایرنا

گزارش تصویری رونمایی از کتاب "وِرار" اثر نویسنده و پژوهشگر بوشهری

verar ketab 1verar ketab 1verar ketab 1verar ketab 1verar ketab 1verar ketab 1verar ketab 1verar ketab 1verar ketab 1verar ketab 1verar ketab 1verar ketab 1verar ketab 1verar ketab 1verar ketab 1verar ketab 1verar ketab 1verar ketab 1verar ketab 1verar ketab 1verar ketab 1verar ketab 1verar ketab 1verar ketab 1verar ketab 1verar ketab 1verar ketab 1verar ketab 1verar ketab 1verar ketab 1verar ketab 1verar ketab 1verar ketab 1verar ketab 1verar ketab 1verar ketab 1verar ketab 1verar ketab 1verar ketab 1verar ketab 1verar ketab 1verar ketab 1verar ketab 1verar ketab 1

/

استان بوشهر

Template Design:Dima Group