جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

مربی ورزش های بومی، محلی و همگانی دشتستان به کسب مدال های رنگارنگ در مسابقات مختلف ورزشی در استان اشاره کرد و گفت: مردم در کنار فضای مجازی به ورزش بپردازند.

ندا قاسمیان پور-دفتر پایگاه خبری دیارجنوب میزبان یکی دیگر از ورزشکاران شهرستان بود و این بار گفتگویی ویژه با "مهدی اسفندیاری" مربی ورزش های بومی محلی و همگانی دشتستان که در شرح ذیل، این گفتگو آمده است:
دیارجنوب: به‌طور مختصر خودتان را معرفی کنید.
مهدی اسفندیاری متولد سال 1374، اهل وساکن روستای راهدار از توابع شهرستان دشتستان و دانشجوی رشته حقوق در مقطع کارشناسی هستم.
در حال حاظر نیز عضو شورای اسلامی روستای راهدار و مربی ورزش های بومی محلی و همگانی در شهرستان دشتستان هستم.

goftegoo esfandiyari 1
دیارجنوب: از چه سالی وارد عرصه ورزش شدید و علت انتخاب بازی هفت سنگ چه بود؟
چهار سال است که در رشته های مختلف ورزشی فعالیت میکنم و طی سال های اخیر نیز از طریق نائب رئیس هیئت بازی های بومی و محلی شهرستان دشتستان با بازی هفت سنگ آشنا شدم و بدلیل علاقه ای که به این ورزش داشتم باعث شد که بتوانم پیشرفت خوبی داشته باشم.
دیارجنوب: علت اصلی انتخاب رشته هفت سنگ چه بود و مربی خاصی داشتید؟
تاکنون مربی خاصی در این زمینه نداشته ام و تنها علت انتخاب و پیشرفت در این ورزش علاقه من بوده است.
دیارجنوب: هفت سنگ چه نوع ورزشی است و محدودیت سنی دارد؟
هفت سنگ یک بازی قدیمی سرعتی و مهارتی است که درحال حاضر با قوانینی جدید اجرا و برگزار می شود. این بازی متشکل از 2 تیم و هر تیم دارای 8 نفر بازیکن است که 4 تا بازیکن اصلی درون زمین شرکت میکنند.
زمین بازی در ابعاد 18 متر طول و 15 متر عرض است و در مرکز زمین خطی دایره شکل به شعاع 4 متری دیده میشود. درون این دایره یک دایره کوچک 14 سانتیمتری وجود دارد که هفت سنگ درون این حریم کوچک قرار میگیرد.

goftegoo esfandiyari 1
هفت سنگ به دو رنگ متفاوت است که باید روی هم قرار بگیرد، فاصله پرتاب توپ تا هفت سنگ 7 متر است و باید در نظر داشت که توپ را از زیر زانو پرتاب کرد. تیم ها به صورت مهاجم و مدافع هستند که بعد هر بازی جایگاه تیم ها عوض میشود و به بازیکنان پرتاب کننده به طرف هفت سنگ مهاجم و مقابل تیم را مدافع میگویند.
بازیکنان مهاجم اگر از زمین خارج شوند حذف خواهند شد و همچنین تیم مدافع هم به همین صورت خواهد بود ولی با فرق اینکه اگر توپ از زمین خارج شود برای برگرداندن توپ میتوانند از زمین خارج شوند.
در هفت سنگ 1 سر داور، 2 کمک داور خط، 1 داور منشی که در مجموع 4 داور بر بازی نظارت خواهند داشت. درخصوص محدودیت سنی نیز تا کنون محدودیتی وجود نداشته و همه علاقمندان میتوانند شرکت کنند.
دیارجنوب: این رشته ورزشی از چه سالی در شهرستان فعالیت خود را آغاز کرد و مسئولین در این زمینه حمایت می کنند؟
چند سالی است که این رشته ورزشی در سطح شهرستان راه اندازی شده و مسئولین نیز تا حدودی حمایت کرده اند.
دیارجنوب: چه افتخاراتی برای شهرستان و استان کسب کرده اید؟
در رشته های ورزشی مختلفی از جمله دو و میدانی با مسافت 100 متر و 5 کیلومتر مقام اول، شنا سوئدی مقام اول و هفت سنگ تیمی مقام اول شهرستانی را کسب کرده ام.
در رشته های ورزشی دو و میدانی با مسافت 800 متر و هفت سنگ تیمی مقام اول مسابقات استانی را بدست آوردم و در رشته ورزشی بوکس نیز موفق به کسب یک مقام اول دو مقام دوم و یک مقام سوم طی چهار مرحله از مسابقات استانی شده ام.
با کسب مقام قهرمانی مسابقات استانی و شهرستانی در بازی هفت سنگ تیمی بعنوان یکی از اعضای تیم اعزامی برای مسابقات کشوری انتخاب شدم.
بطور کلی منتخبین دشتستان درمسابقات تیمی هفت سنگ 8 بانو و 8 آقا هستند که به مرحله کشوری راه یافتند.
دیارجنوب: مشوقین اصلی شما در این مسیر چه کسانی بودند؟
در رشته ورزشی بوکس، بیشتر به علت علاقه شخصی بود و در بازی های بومی محلی نیز با حمایت خانواده و خانم شهسواری نائب رئیس هیئت بازی های بومی و محلی شهرستان دشتستان به این ورزش علاقمند و فعالیتم را آغاز کردم.
در حال حاظر نیز دارای گواهینامه فنی، دوره های بازیابی وخان های یک دو و سه از رشته ورزشی بوکس، مدرک مربی گری ورزش های همگانی و مدرک داوری بازی های بومی محلی هستم.
دیارجنوب: آینده ای برای این رشته در سطح شهرستان دشتستان می بینید؟
آینده ی خوبی در انتظار رشته هفت سنگ تیمی است و روستای راهدار در این زمینه هم در بانوان و هم آقایان استعدادهای بی نظیری دارد.
دیارجنوب: دیدگاه شما نسبت به این ورزشی چیست؟
اینکه افراد علاقمند به این رشته بومی محلی باید به طور جدی و با تعصبی که به بازی های قدیمی دارند به این عرصه وارد شوند و تمرینات مداوم داشته باشند.
دیارجنوب: چه توصیه ای برای افراد علاقه‌مند به این رشته دارید؟
توصیه میکنم بجای فضای مجازی به ورزش بپردازند که در روستای راهدار تقریبا این کار در حال انجام است و شبانه گروه 50 نفری به ورزش می پردازند و از این فضا بدور هستند.

 goftegoo esfandiyari 1goftegoo esfandiyari 1goftegoo esfandiyari 1goftegoo esfandiyari 1goftegoo esfandiyari 1

goftegoo esfandiyari 1

/

استان بوشهر

Template Design:Dima Group