جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

«کیانوش سلمان پور» ورزشکار دشتستانی به کسب مقام قهرمانی در مسابقات هفت سنگ تیمی استان بوشهر با امکانات محدود اشاره کرد و گفت: بدون شک با تلاش ورزشکاران و حمایت مسئولین، آینده ی روشنی برای این ورزش در سطح شهرستان رقم خواهد خورد.

ندا قاسمیان پور-دفتر پایگاه خبری دیارجنوب میزبان یکی دیگر از ورزشکاران شهرستان بود و این بار گفتگویی ویژه با " کیانوش سلمان پور " قهرمان مسابقات هفت سنگ تیمی در دشتستان و استان بوشهر که در شرح ذیل، این گفتگو آمده است:
دیارجنوب: به‌طور مختصر خودتان را معرفی کنید.
"کیانوش سلمان پور" ملقب به داوود، متولد سال 1380 و ساکن روستای راهدار از توابع شهرستان دشتستان هستم. فارغ التحصیل از دبیرستان شهید بهشتی برازجان با مدرک دیپلم کامپیوتر فنی حرفه ای و درحال حاضر نیز در تیم هفت سنگ دشتستان فعالیت میکنم. فعالیت شخصی من نیز در ورزش بوکس و موزیک است.

goftegoo salmanpour 1
دیارجنوب: از چه سالی و چگونه با رشته ورزشی هفت سنگ آشنا شدید ؟
حدود دو سال پیش از طریق آقای مهدی اسفندیاری عضو شورا و مسئول بازی های بومی و محلی روستای راهدار با این رشته ورزشی آشنا و به این تیم ملحق شدم و طی یکسال اخیر شاهد تلاش و پیشرفت اعضا در سطح کشوری هستیم.
دیارجنوب: علت اصلی انتخاب رشته هفت سنگ چه بود؟
بازی هفت سنگ بدلیل برگزار شدن بصورت تیمی و دارا بودن قوانینی خاص، شور و نشاط و هیجانی محسوسی دارد و باعث جذب و علاقه افراد به این رشته ورزشی می شود.
دیارجنوب: هفت سنگ چه نوع ورزشی است و محدودیت سنی دارد؟
هفت سنگ یک بازی قدیمی سرعتی و مهارتی است که درحال حاضر با قوانینی جدید اجرا و برگزار می شود. این بازی متشکل از 2 تیم و هر تیم دارای 8 نفر بازیکن است که 4 تا بازیکن اصلی درون زمین شرکت میکنند.
زمین بازی در ابعاد 18 متر طول و 15 متر عرض است و در مرکز زمین خطی دایره شکل به شعاع 4 متری دیده میشود. درون این دایره یک دایره کوچک 14 سانتیمتری وجود دارد که هفت سنگ درون این حریم کوچک قرار میگیرد.

goftegoo salmanpour 1
هفت سنگ به دو رنگ متفاوت است که باید روی هم قرار بگیرد، فاصله پرتاب توپ تا هفت سنگ 7 متر است و باید در نظر داشت که توپ را از زیر زانو پرتاب کرد. تیم ها به صورت مهاجم و مدافع هستند که بعد هر بازی جایگاه تیم ها عوض میشود و به بازیکنان پرتاب کننده به طرف هفت سنگ مهاجم و مقابل تیم را مدافع می گویند.
بازیکنان مهاجم اگر از زمین خارج شوند حذف خواهند شد و همچنین تیم مدافع هم به همین صورت خواهد بود ولی با فرق اینکه اگر توپ از زمین خارج شود برای برگرداندن توپ میتوانند از زمین خارج شوند.
در هفت سنگ 1 سر داور، 2 کمک داور خط، 1 داور منشی که در مجموع 4 داور بر بازی نظارت خواهند داشت.
‎در خصوص محدودیت سنی نیز تا کنون محدودیتی وجود نداشته و علاقه مندان میتوانند شرکت کنند.
دیارجنوب:آینده ای برای این رشته در سطح شهرستان دشتستان می بینید؟
به آینده این ورزش بومی امیدوارم و با اینکه مدت زمان کوتاهی است که در شهرستان فعالیت خود را آغاز کرده ام ولی شاهد پیشرفت هستیم. استقبال و جذب بازیکن ها نیز بیشتر شده و تیم ها قویتر و قوانین نیز در حال تغییر است. صددرصد آینده ای روشن در این بازی خواهیم داشت.

goftegoo salmanpour 1
دیارجنوب: این رشته ورزشی از چه سالی در شهرستان فعالیت خود را آغاز کرد و مربی خاصی در این زمینه داشتید؟
چند سالی است که این رشته ورزشی در سطح شهرستان راه اندازی شده و آ قای اسفندیاری حامی و مربی من در این ورزش بودند و مسئولین نیز تا حدودی حمایت کردند.
دیارجنوب: از تجهیزات و امکانات ورزشی در روستای راهدار راضی هستید؟
تجهیزات ورزشی در روستای راهدار مطلوب نیست ولی با همین امکانات محدود در حال تمرین هستیم و با شاهد بودن درخشش افراد در این روستا به سطح کشور از مسئولین انتظار میرود بیشتر پیگیری و حمایت کنند.
دیارجنوب: چه افتخاراتی برای شهرستان و استان کسب کرده اید؟
با شرکت در مسابقات توانستم مقام قهرمانی رشته ورزشی هفت سنگ در شهرستان دشتستان و استان بوشهر را کسب کنم و بعنوان یکی از اعضای تیم اعزامی برای مسابقات کشوری انتخاب شدم.
دیارجنوب:مشوقین اصلی شما در این مسیر چه کسانی بودند؟
مشوقین اصلی من در این مسیر خانواده و آقای مهدی اسفندیاری عضو شورا و مسئول تیم هفت سنگ روستای راهدار بودند که با دلگرمی و راهنمایی هایشان باعث پیشرفت من در مسابقات شدند.
دیارجنوب: چه توصیه ای برای افراد علاقه‌مند به این رشته دارید؟
اگر به این بازی علاقمند هستید و بر روی این رشته بومی تعصب دارید؛ وارد این عرصه شوید تا شاهد موفقیت ها و درخشش بیشتر این رشته ورزشی باشیم.

goftegoo salmanpour 7goftegoo salmanpour 1goftegoo salmanpour 1goftegoo salmanpour 1

 /

استان بوشهر

Template Design:Dima Group