جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

ایام کرونا کسانی را که در حوزه درمان مشغول به فعالیت بودند را به نحوی دیگر به جامعه شناساند، افرادی که حالا با رزمندگان هشت سال دفاع مقدس قیاس می‌شوند و شهدای مدافع سلامت نشان‌دهنده رشادت‌های این عزیزان خواهد بود.

به گزارش دیارجنوب به نقل از خبرگزاری فارس - بوشهر، سینا ناجی: در ایام کرونا کادر درمان به ویژه پرستاران عزیز متحمل زحمت‌های فراوانی شدند که خود جلوه‌ای از ایثار و فداکاری بود؛ تعداد زیادی از پرستاران در این ایام مبتلا به کرونا شدند، نه فقط یکبار و زمان بهتر شدن ردای سفید پرستاری را بر تن کردند و برای دفاع از سلامت مردم این آب و خاک در خط مقدم‌هایی که حالا بیمارستان‌های کشور شده حضور پیدا کردند.

در این دو سال نقش و اهمیت پرستار و جایگاه آن در جامعه مشخص شد؛ این نشان‌دهنده تاثیرگذاری یک گروه از شاغلین جامعه در سلامت است که امیدواریم مردم و مسؤولین این جایگاه را در جامعه قدر بدانند.

ابراهیم ابراهیمی رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری شهرستان بوشهر در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: در خواست‌های زیادی از مسؤولین استان داشته‌ایم که با توجه به توانمندی و کارشناسانی که در کادر پرستاری استان هستند بتوانند در حوزه سلامت جامعه استان تاثیرگذار باشند و در مراجع تصمیم‌گیری شرکت کنند ولی متاسفانه تا الان به نحوی که باید از توانمندی گروه پرستاری استفاده نشده است.

وی ادامه داد: این در خواست را داریم که در حوزه سلامت جامعه از توانمندی گروه بزرگ پرستاری استفاده شود.

parastar

کمبود نیرو

ابراهیمی عنوان کرد: استانداردهای سطح جهانی به صورت حداقلی، ۲.۵ پرستار به ازای هر تخت در بیمارستان می‌باشد که در استان بوشهر خیلی خوشبینانه این عدد یک است؛ این کمبود نیرو تاثیر مستقیمی بر مراقبت لازم از برای بیماران وجود دارد.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری بوشهر توضیح داد: وعده‌ها و قول‌هایی را در سطح کشور برای استخدام در ایام کرونا داده شد ولی متاسفانه به صورت کامل اجرایی نشده است؛ براساس دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های وزارت بهداشت باید پرسنل شرکتی تبدیل وضعیت شوند ولی متاسفانه تا الان پرسنل کادر پرستاری تبدیل وضعیت نشدند و همچنان بلاتکلیف هستند.

این مقام مسؤول اظهار کرد: پرستاران ما در شرایطی غیرمطمئن و با امینت شغلی بسیار پایین در حال خدمت هستند که از مسؤولان در خواست داریم که هرچه سریع‌تر به این موضوع مهم رسیدگی کنند.

قوانینی که اجرایی نمی‌شود

این کارشناس حوزه پرستاری بیان کرد: قانون مشاغل سخت و زیان‌آور وجود دارد که در پرستاری هم باید اجرا شود که متاسفانه در استان ما در بخش خصوصی، بیمارستان‌ها و کلینیک‌های خصوصی و بیمارستان تامین اجتماعی همچنین بیمارستان‌های نیروهای مسلح یا پرسنل فوریت‌های پزشکی ۱۱۵ این قانون اجرا نمی‌شود.

ابراهیمی افزود: در رابطه با قانون بهره‌وری هم با همین مشکل رو به رو هستیم البته این قانون بهره‌وری در بعضی از مراکز اجرا می‌شود که آن هم کامل نیست.

وی گفت: به دلیل ساعت کاری بالایی که کادر پرستاری داشتند این قانون مصوب شد تا ساعت کاری پرسنل رو به نوعی کاهش دهد که در ارائه خدمات کیفیت بهتری ایجاد شود؛ متاسفانه این قانون اجرا نمی‌شود و اگر هم اجرا شود به صورت ناقص است به طوری که بعضی از ماده‌هایی که باید اجرا کنند اجرا نمی‌شود.

پرداخت مطالبات مالی

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری بوشهر اظهار داشت: در ایام کرونا وعده‌های زیادی در سطح کشور و استان برای کادر پرستاری و کادر درمان دادند ولی متاسفانه اجرایی نشد.

این مقام مسؤول عنوان کرد: در سطح استان اضافه‌کاری پرسنل از بهمن ماه سال گذشته تا امروز پرداخت نشده است.

ابراهیمی اضافه کرد: قانونی وجود دارد که موظف کرده همه ادارات دولتی از ابتدای سال جاری اضافه‌کاری، حق لباس و مسکن و سایر مطالبات مالی پرسنل لیست، در پرداختی حقوق گنجانده و پرداخت شود متاسفانه در استان ما یک ماه اضافه‌کاری با حقوق پرداخت کردند و دیگر پرداخت نشده است.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری شهرستان بوشهر با بیان اینکه کارانه پرسنل پرستاری نیز از پارسال تا حالا پرداخت نشده است گفت: در دو ساله گذشته با تمام مسؤولین استانی جلسه داشته‌ایم همه‌ مسائل را عنوان کردیم ولی تا الان نتیجه مطلوب را نگرفته‌ایم.

وی افزود: در خیلی جلسات گفته‌اند که حقوق پرستاری و کادر درمان افزایش پیدا کرده است که در حقیقت این گونه نیست؛ بله، افزایش حقوق برای کادر درمان داشته‌ایم ولی این افزایش صرف کادر درمان و پرستاری نبوده است بلکه سایر کارکنان دولت این افزایش را داشته‌اند.

ابراهیمی ادامه داد: در قسمت کادر پرستاری و درمان ما کاهش داشته‌ایم یعنی کارانه‌ها و اضافه‌کاری‌ها را پرداخت نکرده‌اند حتی ساعت کاری پرسنل ما کاهش پیدا نکرده که افزایش پیدا کرد؛ اضافه‌کاری اجباری هم به آن اضافه شده است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مطالبات جدی ما در موضوع پرداخت فوق العاده خاص‌ها است که در سایر ادارات پرداخت شده ولی در قسمت ما هنوز پرداخت نشده است.

به گزارش فارس، قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری یکی از قوانین مهم برای اولویت‌بخشی پرستار و جایگاه آن در حوزه سلامت است که متاسفانه بعد از ۱۴ سال که مصوب شده اجرایی نشده است؛ مسائل بیمه‌ای و بودجه‌ای این قانون قابل حل است، این قانون هزینه‌های درمانی مردم را کاهش خواهد داد.

رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری شهرستان بوشهر تاکید کرد: مراجع تصمیم‌گیری در خصوص پرستاری باید از کارشناسان و افراد نخبه این حوزه انتخاب شوند که متاسفانه در خیلی از سازمان‌ها کسانی برای کادر پرستاری تصمیم می‌گیرند که از جنس پرستاران نیستند؛ اگر قرار بر تصمیم‌گیری است از مسؤولین خواهش می‌کنیم که افرادی از خود این رشته برای آن تصمیم بگیرند.

به گزارش فارس، ایام کرونا کسانی را که در حوزه درمان مشغول به فعالیت بودند را به نحوی دیگر به جامعه شناساند؛ افرادی که حالا با رزمندگان هشت سال دفاع مقدس قیاس می‌شوند و شهدای مدافع سلامت نشان‌دهنده رشادت‌های این عزیزان خواهد بود.

زهرا رگبار؛ شهید مدافع سلامت

با این همه نباید از مشکلات این گروه شغلی غافل شد حالا که اهمیت پرستاری در جامعه به طور شفاف مشخص شده است باید مسؤولین با نگاهی‌نو به مطالبات این عزیزان پاسخ دهند.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group