جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

متهمان به بهانه پرداخت اینترنتی قبوض تلفن همراه اول دست به سرقت می‌زدند.

به گزارش دیارجنوب به نقل از شهروند، کلاهبرداران اینترنتی از طریق واتس‌آپ به بهانه خوش‌حسابی و پرداخت اینترنتی قبوض تلفن همراه اول از شهروندان کلاهبرداری می‌کردند. آنها از داخل زندان یک باند تشکیل داده و جیب مردم را خالی می‌کردند.
چندی پیش تعدادی از شهروندان به پلیس فتا مراجعه و از یک گروه کلاهبردار شکایت کردند. تحقیقات نشان داد اشخاص ناشناسی از طریق تماس واتس‌آپی و با استفاده از لوگوی سازمان صداوسیما، خبر از برنده‌شدن ۷۵میلیون ریال هدیه شرکت همراه اول را به شاکیان اعلام کردند. آنها پس از جلب اطمینان، اطلاعات بانکی و رمز ورود به اینترنت بانکی آنها را دریافت می‌کردند. بعد از آن نیز اقدام به خالی‌کردن حساب آنان کرده بودند. بنابراین با اعلام این شکایت‌ها، بررسی موضوع در دستور کار ویژه این پلیس قرار گرفت.

با بررسی‌های صورت‌گرفته توسط کارشناسان پلیس فتا مشخص شد متهمان این پرونده‌ها به صورت یک باند سازمان‌دهی شده، با شاکیان از داخل زندان و از طریق اپلیکیشن واتس‌آپ تماس می‌گرفتند. آنها برای شانس بیشتر عملی‌شدن نقشه خود، آرم واتس‌آپ خود را به آرم صداوسیما تغییر می‌دادند. آنها این کار را می‌کردند تا اشخاص هنگام دیدن این لوگو یا آرم از درست‌بودن تماس از سوی صداوسیما یا نهاد مربوطه اطمینان داشته باشند.

whatsapp

کلاهبرداران پس از فریب مالباختگان و گرفتن اطلاعات بانکی و همچنین دریافت رمز ورود به اینترنت بانک اشخاص اقدام به خالی‌کردن حساب شهروندان می‌کردند. سپس انتقال پول به حساب دیگر افراد دخیل در این پرونده می‌کردند.
پنج میلیارد کلاهبرداری

در نهایت دو نفر از متهمان که بیرون از زندان بودند، مبالغ سرقتی را در کارت‌های بانکی اجاره‌ای افراد کارتن‌خواب انتقال می‌دادند. سپس اقدام به خرید طلا و سکه از فروشگاه‌های مختلف می‌کردند.

کارآگاهان پلیس فتا پس از اشراف کامل اطلاعاتی، بلافاصله مخفیگاه آنها در غرب شهرستان ملارد را شناسایی کردند. در نهایت همه اعضا با دستور مقام قضائی دستگیر شدند. میزان خسارت مالی صورت‌گرفته به شکات توسط این باند تاکنون ۵میلیارد ریال بوده است. همچنان سایر اقدامات برای کشف زوایای پنهان و شکات احتمالی ادامه دارد.

سرهنگ رسول جلیلیان رییس پلیس فتای البرز با اعلام این خبر گفت: «متهمان در این نوع کلاهبرداری اینترنتی با ایجاد فضایی شبیه استودیوی برنامه‌های زنده صدا و در حال پخش رادیویی، با ترفند‌های مختلف و با مهندسی اجتماعی و به بهانه پرداخت مبلغ جایزه، به اطلاعات کارت بانکی و رمز دوم پویای قربانیان دسترسی پیدا کرده و اقدام به سرقت پول از کارت بانکی افراد می‌کنند.»

استان بوشهر

Template Design:Dima Group