پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر واکسیناسیون هموطنان با هدف جلوگیری از تلفات و کنترل کرونا گفت: با توجه به مطالعات انجام گرفته، تزریق همزمان دو واکسن آنفلوآنزا و کرونا با رعایت تزریق جداگانه در دست چپ و راست مشکلی برای دریافت کننده ایجاد نمی‌کند.

به گزارش دیارجنوب؛ مسعود مردانی روز شنبه افزود: با توجه به شروع فصل سرما که عده ای از مردم نگران تداخل دارویی دو واکسن آنفلوآنزا و کرونا هستند، می توانند بنا بر احتیاط این دو واکسن را با فاصله یک هفته ای دریافت کنند.
وی با بیان اینکه مدیریت و برنامه ریزی انجام گرفته برای واکسیناسیون مردم از روند بسیار مطلوبی برخوردار است، تصریح کرد: با توجه به روند موجود اگر بالای ۸۵ درصد مردم واکسن کرونا دریافت و پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند موج ششم کرونا رخ نخواهد داد.
متخصص بیماری های عفونی با بیان اینکه زندگی عادی مردم بسیاری از کشورها به واسطه تزریق واکسن و رعایت پروتکل های بهداشتی به حالت عادی قبل از دوران شیوع کرونا برگشته است، گفت: تزریق دز سوم واکسن کرونا می تواند از برندهای مخالف دو دز قبلی باشد و اشخاصی که تمایل به این امر دارند باید بر اساس دستورالعمل کمیته واکسن ستاد ملی مقابله با کرونا عمل کرده و دز سوم واکسن خود را دریافت کنند.

vaksinasiyoon
واکسیناسیون سراسری از ۲۲ بهمن سال گذشته آغاز شد و تا کنون ۵۷ میلیون و ۶۱ هزار و ۶۰۶ نفر دُز اول، ۴۵ میلیون و ۶۵۵ هزار و ۷۷۱ نفر دُز دوم و ۸۶۴ هزار و ۹۹۲ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۰۳ میلیون و ۵۸۲ هزار و ۳۶۹ دُز رسیده است.
همچنین از ابتدای شیوع کرونا در کشور(اسفند ۹۸) تاکنون ۱۲۹ هزار و ۴۶۲ نفر از هموطنان بر اثر ابتلا به این ویروس جان خود را از دست داه اند.
طی روزهای اخیر تلفات کرونا به مدد رودیکرد دولت سیزدهم در افزایش واردات و تسریع واکسیناسیون روند کاهشی داشته و روز گذشته(جمعه) و بر اساس اعلام وزرات بهداشت، به ۸۶ فوتی طی ۲۴ ساعت و به عبارتی کمترین تلفات روزانه پس از عبور خیز پنجم کرونا از کشور رسید.
خیز پنجم و مرگبار کرونا از ابتدای تیر ماه در کشور آغاز شد و وزارت بهداشت هشتم مهر ماه از عبور این خیز از کشور خبر داد.
این خیز در ۲۸ مرداد و هفتم مهر ماه به ترتیب شمار تلفات از یکصد و ۱۲۰ هزار نفر عبور کرد.
همچنین رکورد تلفات روزانه کرونا در این مدت چندین بار شکسته شد و روز دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ روزانه به بالاترین شمار تلفات از ابتدای شیوع کرونا در کشور رسید.
همزمان با کاهش تلفات کرونا، وزارت بهداشت روز گذشته اعلام کرد با عبور از خیز پنجم کرونا و واکسیناسیون گسترده، همه شهرستان‌ها از وضعیت قرمز کرونایی خارج شدند.
گرچه کاهش تلفات کرونا روند بسیار مبارکی است که بدون شک در پی رویکرد سلامت محور دولت سیزدهم با هدف مهار کرونا محقق شده اما نباید از احتمال خیز ششم ویروس شاخدار غافل شد.
بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز سه شنبه دوم آبان ماه در جریان دیدار با مدیران موسسه کخ و سفیر آلمان گفت:‌ وضعیت کنترل بیماری کرونا در ایران مناسب است اما نگرانی هایی داریم. بروز موج جدید کرونا در سایر کشورها، ما را برای آینده نگران کرده است.
محمد مهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز روز گذشته با بیان اینکه سویه جدید کرونا در جنوب آفریقا (بی یک یک ۵۲۹) دارای تعداد زیاد و باورنکردنی جهش است، گفت: تعداد زیاد جهش‌های سویه جدید کرونا این احتمال را زیاد می‌کند این سویه هم شدیدتر باشد و هم واکسن روی آن جواب ندهد.
از این رو در کنار واکسیناسیون، مردم باید همچنان رعایت پروتکل های بهداشتی را جدی بگیرند تا از گزند کرونا و سویه های مرگبار در امان بمانند./ اقتصادآنلاین

استان بوشهر

Template Design:Dima Group