جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

رئیس اداره آموزش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: جزایر و سواحل این استان محل زادآوری و تغذیه لاکپشت‌های دریایی است که برای حفاظت از آنها باید اقدامات لازم انجام شود.

به گزارش دیارجنوب، حیدر فقیه در نشست هم‌اندیشی و کارگاه آموزشی راهکار‌های کاهش صید ضمنی لاکپشت‌های دریایی بیان کرد: بیشتر جزایر و سواحل استان محل زادآوری و تغذیه لاکپشت‌های دریایی به شمار می‎روند و جزایری مانند خان، تهمادون، اُم‌الگُرم و خارکو به عنوان زیستگاه‌های بسیار مهم تخم گذاری لاکپشت‌های دریایی منقار عقابی و سبز قلمداد می‌شوند.
مجری طرح اقدام و عمل لاکپشت‌های دریایی در خلیج فارس و دریای عمان هم با اشاره به قدمت ۲۰۰میلیون ساله زیست لاکپشت دریایی در مناطق خلیج فارس و دریای عمان گفت: ۸گونه لاکپشت دریایی در جهان دیده شده است که ۵گونه در خلیج فارس و دریای عمان زیست می‌کنند و از همین رو سواحل و جزایر جنوبی ایران به عنوان یکی از زیستگاه‌های مهم زادآوری، تخم‌گذاری و تغذیه این گونه محسوب می‌شود.

lakposht
سینایی افزود: به دلیل اینکه لاکپشت‌های دریایی وابسته به خشکی هستند و بخشی از مهم‌ترین دوران زیستشان را در خشکی و سواحل می‌گذرانند، آموزش ساحل‌نشینان و ماهیگیران در زمینه توجه به حفاظت از این گونه‌ها مهم است و به همین علت، طرح اقدام و عمل لاکپشت‌های دریایی به عنوان یکی از بستر‌های مدیریت زیست‌بومی با همکاری و مشارکت جوامع محلی در دستور کار قرار گرفت.
مجری طرح اقدام و عمل لاکپشت‌های دریایی در خلیج فارس و دریای عمان ادامه داد: این طرح در استان‌های ساحلی خلیج فارس و دریای عمان شامل استان‌های بوشهر، هرمزگان و سیستان و بلوچستان، در حال اجرا است.
در نشست هم‌اندیشی و کارگاه آموزشی راهکار‌های کاهش صید ضمنی لاکپشت‌های دریایی تشکل‌های غیردولتی، رسانه‌ها، صیادان و هیات‌های شنا و نجات غریق استان بوشهر شرکت داشتند./ صداوسیما

استان بوشهر

Template Design:Dima Group