جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

پس از یک سال و اندی تعطیلی مدارس رسماً از امروز بازگشایی می‌شوند. این بازگشایی اما بعضی خانواده‌ها را به خاطر احتمال ابتلای فرزندانشان به کرونا نگران کرده است

به گزارش دیارجنوب به نقل از روزنامه همدلی: پس از یک سال و اندی تعطیلی مدارس رسماً از امروز بازگشایی می‌شوند. این بازگشایی اما بعضی خانواده‌ها را به خاطر احتمال ابتلای فرزندانشان به کرونا نگران کرده است. افراد دیگری نیز به‌واسطه آنکه این بازگشایی ممکن است به موج ششم این ویروس چینی دامن بزند این نگرانی را دارند؛ اما سخنگوی وزارت آموزش‌وپرورش در امر بازگشایی مدارس توضیحاتی برای رفع نگرانی خانواده ارائه کرده است و اطمینان داده که پروتکل‌های بهداشتی در مدارس رعایت خواهد شد.

اینکه این اطمینان بخشی نزدیک به‌واقع است یا آنکه صرفاً یک دلداری است به اندکی گذر زمان نیاز دارد. علیرضا کمرئی، با بیان اینکه از امروز همه دانش آموزان ابتدایی و متوسطه اول بر اساس مقررات مدرسه و در روزهای تعیین‌شده به مدرسه می‌روند، گفت: تکلیف است که مدارس بازگشایی را انجام دهند؛ بنابراین با برگشت به شرایط آموزش حضوری هم مدارس تکلیف روشنی دارند و هم دانش آموزان باید بر اساس آیین‌نامه‌های آموزشی مقررات مدرسه را رعایت کنند.

علیرضا کمرئی دراین‌باره توضیح داد: سومین مرحله از بازگشایی مدارس جهت فعالیت‌های حضوری را از ابتدای آذرماه خواهیم داشت که ابتدایی‌ها در همه پایه‌ها و متوسطه اولی‌ها وارد مدارس خواهند شد. او افزود: این امر بر اساس برنامه‌ریزی که مدارس انجام داده‌اند و قبلاً به اطلاع دانش آموزان رسانده‌اند صورت می‌گیرد.

تعداد روزهای حضوری اطلاع‌رسانی می‌شود

سخنگوی آموزش‌وپرورش در امر بازگشایی مدارس با بیان اینکه در شرایطی هستیم که باید فاصله‌گذاری را با تأکید تمام رعایت کنیم، گفت: رعایت فاصله‌گذاری ملاک اصلی فعالیت حضوری است و ایجاب می‌کند دانش‌آموزان گروه‌بندی شوند. ممکن است در طول هفته برخی دانش آموزان سه روز، برخی دو روز و برخی همه روزها به مدرسه بروند. به همین علت قبلاً به اطلاع دانش‌آموز و خانواده رسیده است که وی چه روزهایی باید به مدرسه برود.

daneshamoz concor

اگر مدرسه‌ای اعلام نکرده، اجباری نیست

کمرئی در پاسخ به اینکه هنوز برخی مدارس به خانواده‌ها درباره نحوه حضور چیزی اعلام نکرده‌اند، گفت: نگرانی ما از این بابت است که در جایی کلاس درس تراکم داشته باشد و دانش آموزان وارد مدرسه شوند و نتوانیم فاصله‌گذاری را رعایت کنیم. اگر هنوز به خانواده‌هایی اطلاع داده نشده است، لزومی ندارد اول آذر به مدرسه مراجعه کنند و آموزش را غیرحضوری دریافت می‌کنند. البته این گفته به معنای این نیست که مدارس نباید فعالیت حضوری را آغاز کنند بلکه ممکن است هنوز آمادگی به‌ویژه در مدارس پرجمعیت ایجاد نشده باشد که در روزهای آینده این آمادگی کسب می‌شود؛ اما درمجموع زمان آغاز فعالیت حضوری برای همه مدارس از امروز است.

مدارس مکلف به ارائه آموزش‌های حضوری هستند

او در پاسخ به اینکه آیا این حضور اجباری است یا خانواده مختار هستند فرزندشان را به مدرسه ببرند؟ عنوان کرد: با تکلیفی که ستاد ملی کرونا معین کرده است فعالیت‌های آموزشی شروع‌شده و مدارس مکلف‌اند فعالیت حضوری ارائه دهند و بنای آموزش حضوری را بگذارند و اگر در همه روزها امکان حضور نیست زمانی را هم به آموزش مجازی اختصاص دهند. معاون وزیر و سخنگوی آموزش‌وپرورش در امر بازگشایی مدارس افزود: همه دانش آموزان بر اساس مقررات مدرسه و در روزهای تعیین‌شده به مدرسه می‌روند و تکلیف است که مدارس بازگشایی را انجام دهند؛ بنابراین با برگشت به شرایط آموزش حضوری، هم مدارس تکلیف روشنی دارند و هم دانش آموزان باید بر اساس آیین‌نامه‌های آموزشی مقررات مدرسه را رعایت کنند.

بوفه‌های مدارس باید تعطیل باشند

کمرئی همچنین با اشاره به اینکه بوفه مدارس بازنخواهد بود و سرویسی داده نمی‌شود، گفت: اگر دانش آموزان نیاز به خوراکی داشتند از منزل بیاورند و آب نیز در بطری‌های آب با خودشان به همراه داشته باشند. در کلاس‌های 15 نفره فعالیت‌های خاص ورزشی با رعایت ابعاد بهداشتی مجاز است.

با اهمال کام خود را تلخ نکنیم

باوجوداین گفته‌ها و توضیحات همچنان گروهی از بازگشایی مدارس نگرانی دارند. کمال حیدری، معاون وزیر بهداشت که ازجمله این افراد است به خبرگزاری مهر گفت: اگر بنا است این پروتکل‌ها رعایت نشود و همه دستگاه‌ها پای کار نیایند، نمی‌توان امیدوار بود شرایط کرونایی کشور بهتر شود. او افزود: یکی از دغدغه‌های من، بحث بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها است. اگر واقعاً نظارت نکنیم و دستورالعمل‌ها را جدی نگیریم، هر آن ممکن است شرایط بدی را تجربه کنیم.

معاون وزیر بهداشت تأکید کرد: الان شرایط کرونایی کشور بسیار خوب است و اگر با اهمال‌کاری این شرایط را از دست بدهیم، شیرینی این لحظات را مجدداً با افزایش آمار کرونا به کام خودمان تلخ خواهیم کرد. حیدری ادامه داد: باید یاد بگیریم با کرونا زندگی کنیم و از همین رو، سعی کنیم دستورالعمل‌ها و پروتکل‌ها را رعایت کنیم. معاون بهداشت وزارت بهداشت، در پاسخ به این سؤال که آیا نگرانی و دغدغه خود را در ستاد ملی کرونا مطرح کرده‌اید و بازخورد آن چه بوده است، گفته: ما در همه جلسات ستاد ملی کرونا، یکی از وظایفی که داریم، طرح مباحث پیشگیری و احتمالات است و همچنین ارائه راهبردهایی است که در کمیته علمی کشوری مقابله با کووید ۱۹ بازگو می‌شود؛ بنابراین، به‌صراحت گزارش این نگرانی را به ستاد ملی کرونا ارائه داده‌ایم.

حیدری مسئولیت رعایت پروتکل‌ها در مدارس را مسئول آموزشگاه دانست و افزود: کلاس‌ها باید با حداقل ظرفیت و رعایت پروتکل‌ها اعم از تهویه، ماسک و…، تشکیل شود. او گفت: وظیفه اصلی رعایت پروتکل‌ها با وزارت آموزش‌وپرورش است، ما هم نظارت عالی داریم و اگر تخلفی صورت بگیرد، برخورد خواهد شد. حیدری تأکید کرد: مدارس باید با اطلاع‌رسانی به بازرسان بهداشتی ما نسبت به حضور دانش آموزان در کلاس‌های درس اقدام کنند.

وقوع پیک ششم کرونا در ایران حتمی است

علی‌رضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی معتقد است وقوع پیک ششم در ایران قطعی است اما این موضوع به عملکرد ما بستگی دارد. اینکه تا چه اندازه واکسیناسیون جلو رفته و اقدامات غیر درمانی خود را سفت‌تر گرفته و بازگشایی‌ها و آزاد‌سازی‌ها را بر اساس منطق انجام دهیم، وقوع این پیک را به تأخیر می‌اندازیم. ناجی به جامعه 24 گفته: در حال حاضر داده‌ها و اطلاعات حاکی از این است که فعلاً پیک ششم را نداشته باشیم اگرچه چند شهر قرمز در کشور داریم و روند در برخی استان‌ها افزایشی است، اما در روز‌های گذشته بسیاری از شهر‌های قرمز غرب کشور، به حالت زرد و نارنجی درآمدند.

وی ادامه داد: البته این نگرانی وجود دارد که پس از بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها چه اتفاقی رخ خواهد داد، باید در آن زمان اطلاعات را بگیریم و ببینیم چه زمانی این پیک رخ خواهد داد. بااین‌حال خوشبختانه واکسیناسیون در مرحله خوبی قرار دارد و باید افراد باقیمانده را نیز تشویق کنیم هر چه زودتر واکسن خود را تزریق کنند، ضمن اینکه دوز بوستر نیز در حال انجام است و کودکان ۱۲ سال به بالا هم واکسن خود را دریافت کرده و مشکلی از این بابت وجود ندارد.

ناجی تأکید کرد: تا زمانی که کشور‌ها جمعیت‌های باقی‌مانده واکسن نزده داشته باشند، این خطر وجود دارد که جهش‌های گوناگونی را تجربه کنیم؛ کما اینکه گونه دلتا و نوادگان آن مانند دلتا پلاس نیز وجود دارند. بااین‌حال بروز هر پیکی بستگی به اقدامات کشور‌ها و جوامع آن‌ها دارد. این ویروس‌شناس یادآور شد: کشور‌هایی مانند آلمان یا روسیه در مقطعی اپیدمی را کنترل کردند، اما در همین کشور‌ها جمعیت‌های زیادی هستند که واکسن نزده‌اند.

اپیدمی در بین واکسن‌نزده‌ها است. کشور ما به لحاظ واکسیناسیون بین این دو کشور است، اما خوشبختانه روند خوبی به لحاظ واکسن در کشور وجود دارد و این امید وجود دارد که با بهبود اقدامات غیر درمانی به همراه واکسن در صورت بروز یک پیک دامنه و قله آن کوتاه‌تر باشد. او همچنین یادآور شد: اینکه در یک کشور پیکی وجود داشته باشد دلیلی بر این نیست که حتماً در کشور‌های دیگر نیز رخ دهد، اگرچه روند بستری‌ها و ابتلا‌ها ممکن است نگران‌کننده باشد، اما همان‌طور که گفتم، توسعه واکسیناسیون و اقدامات غیر درمانی تا حد زیادی بروز یک پیک جدید را به تعویق انداخته و در صورت بروز پیک، دامنه و قله آن را کوتاه‌تر می‌کند.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group