جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

فوق تخصص بیماری های کلیه از نارسایی مزمن کلیوی به عنوان یک بیماری بدون علامت یاد کرد و افزود: متاسفانه عمده بیماران زمانی که بیماری پیشرفت کرده و شدت می یابد، متوجه بیماری خود می شوند.

به گزارش دیارجنوب به نقل از ایسنا، دکتر جعفر حیدرنژادیان به مناسبت هفته بیماران کلیوی (23 تا 30 آبان) با اشاره به خطرات بسیار نارسایی مزمن کلیوی گفت: بطور کلی این بیماری زمانی است که اختلال در کارکرد کلیه ایجاد شده و این اختلال حدقل سه تا شش ماه بطول بینجامد.
وی افزود: در بیشتر موارد این بیماری، یک یا هر دو کلیه بیمار کوچک می شود و از طریق سونوگرافی قابل تشخیص است.
این فوق تخصص بیماری های کلیه عوامل مختلفی را در بروز نارسایی مزمن کلیوی موثر دانست و افزود: شایعترین علت این بیماری دیابت است و فشار خون هم در رتبه بعدی قرار دارد و این دو به تنهایی 60 تا 70 درصد علل ابتلا به نارسایی مزمن کلیه را شامل می شوند.

koliyeحیدرنژادیان بیماری های مادرزادی و ارثی کلیه ماند بیماری های کیستی کلیه و بیماری های ژنتیکی در کودکان مانند برگشت ادرار را هم از جمله علل دیگر ابتلا به این بیماری عنوان کرد.
وی افزود: دسته دیگر علل این بیماری مربوط به بیماری های دفع پروتئین است و بیماریهای بافت بینابینی کلیه هم علت دیگر ابتلا به این عارضه هستند.
حیدرنژادیان مصرف طولانی مدت مسکن ها را هم عامل دیگری برای نارسایی کلیه ها دانست و افزود: اگر افراد مسکن هایی مثل استامینوفن و مسکن های قوی تر را در طولانی مدت مصرف کنند، در نهایت کلیه های آنها دچار نارسایی مزمن خواهد شد.
این فوق تخصص بیماری های کلیه خاطرنشان کرد: در درصد بسیار کمی از بیماران هم حقیقتا نمی توان علت مشخصی برای این بیماری پیدا کرد.
حیدرنژادیان نارسایی مزمن کلیوی را بیماری بی علامت دانست و افزود: متاسفانه این بیماری در مراحل اولیه خود بدون علامت است تا زمانی که کلیه ها کوچک شده و آثار و علائم خود را نشان دهند.
وی افزود: در مواردی که کلیه ها کوچک می شوند به تدریج علائمی مانند کم اشتهایی، کاهش وزن و تهوع خود را نشان می‌دهند.
وی تصریح کرد: با پیشرفت بیماری و شدت گرفتن آن به تدریج علائم دیگری مانند عدم تمرکز و اختلال حافظه حادث می شود و در موارد شدیدتری فرد با اختلالات هوشیاری و تهوع شدید مواجه شده و صورت و اندام ها دچار ورم شده و تنگی نفس شدید حادث می شود.
وی در ادامه به خطرات ابتلا به این بیماری اشاره کرد و افزود: متاسفانه 40 تا 50 درصد این بیماران در سالهای بعد پس از تشخیص بیماری دچار بیماری های قلبی و عروقی شده و این بیماری ها شایعترین علت مرگ بیماران مبتلا به نارسایی مزمن کلیه هستند.
وی افزود: همچنین این بیماران با پیشرفت بیماری در معرض انواع عفونت قرار گرفته و عفونت ها دومین عامل مرگ و میر این بیماران است.
حیدرنژادیان خاطرنشان کرد: این بیماران همچنین سه تا چهار برابر بیشتر نسبت به افراد عادی در معرض ابتلا به سرطان ها و تومورهای بدخیم هستند و متاسفانه این بیماریهای بدخیم عامل سوم مرگ و میر این بیماران است.
وی با بیان اینکه در 80 تا 90 درصد موارد این بیماری بصورت پیشرونده است، گفت: این بیماری درمان قطعی ندارد، اما با شناسایی به موقع و انجام اقدامات درمانی می توان روند پیشرفت آن را کندتر کرد، طوری که فرد بیمار دیرتر به مراحل انتهایی برسد.
این فوق تخصص بیماری های کلیه شناسایی عوامل خطر و کنترل و درمان آنها را مهمترین اقدام برای کنترل نارسایی مزمن کلیه دانست و افزود: بطور مثال اگر فردی مبتلا به فشار خون و یا دیابت است، باید برای کنترل و درمان این بیماری ها اقدام کند.
وی افزود: چنانچه فاکتورهای خطر در این بیماری درمان و یا کنترل شود، این احتمال هست که این افراد تا 20 سال به راحتی با بیماری خود زندگی کرده و دچار مشکل نشوند.
حیدرنژادیان پیوند کلیه را هم راهکار قطعی درمان نارسایی مزمن کلیوی دانست و افزود: این راهکار درمانی زمانی که افراد در آستانه دیالیزی شدن قرار دارند، توصیه می شود.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group