پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

نایب رییس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در رابطه با تعرفه‌ خدمات اپراتورهای ثابت و سیار کشور، گفت: هرگونه تغییر در تعرفه‌ سرویس‌های پهن‌باند ثابت و سیار باید در دولت بررسی شده و در نهایت پیشنهاد دولت به مجلس ارجاع شود و نمایندگان در خصوص تصویب آن تصمیم‌گیری کنند.

به گزارش دیارجنوب، حجت‌الاسلام سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی با اشاره به طرح فراکسیون راهبردی برای توسعه شبکه ارتباط ثابت، در خصوص نخستین جلسه کمیته فناوری اطلاعات و ارتباطات فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: فعالان صنعت ICT دغدغه‌ها و چالش‌های خود را بیان کردند و قرار شد موضوعات مطرح شده پس از بررسی تخصصی در قالب طرح‌هایی در سامانه قانون‌گذاری مجلس بارگذاری شود و اجرای چنین برنامه‌ای زمینه‌ساز حمایت از شاغلان صنعت فناوری اطلاعات است.
رییس فراکسیون راهبردی مجلس با بیان اینکه شبکه ارتباط ثابت کشور روی عدد ۱۰ میلیون نفر ثابت مانده و حتی با کاهش مشترک مواجه شده است، عنوان کرد: باید بررسی شود که به چه علت چنین اتفاقی رخ داده و در سوی دیگر شبکه موبایل از ۴۰ به ۸۰ میلیون مشترک ارتقا یافته است.

enternet
همچنین سهیل یحیی زاده، رییس کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رویه اتخاذ شده در خصوص شبکه ارتباط ثابت و موبایل طی چند سال اخیر موجب شده است که شبکه ارتباط ثابت کشور شرایط خاصی را تجربه کند و در معرض خطر قرار گیرد، گفت: حمایت از توسعه شبکه ثابت در بخش فیبر خانگی، در دستورکار فراکسیون راهبردی مجلس قرار گرفته است.
وی با اشاره به اینکه حمایت از شبکه ارتباط ثابت کشور در دستور کار فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی قرار دارد، اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر عموم کاربران از کیفیت اینترنت راضی نیستند و حمایت از توسعه شبکه ثابت در بخش فیبر خانگی در دستورکار فراکسیون راهبردی مجلس قرار گرفته و نیازمند توجه ویژه از سوی مجلس، دولت و ارگان های مرتبط است.
وی ادامه داد: در حال حاضر بیشتر بار ترافیکی کشور روی شبکه موبایل قرار گرفته است و در زمان پیک کرونا، مصرف مردم بیش از پیش افزایش یافت و موجب شد پهنای باند مصرفی توسعه یابد و این مسئله اشباع شبکه را رقم زد چرا که بار حداکثری روی شبکه موبایل بود و شبکه ثابت نتوانست بخشی از بار ترافیکی را مدیریت کرده و به خود اختصاص دهد.
رییس کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شبکه ثابت از سه مزیت سرعت بیشتر، کیفیت بالاتر و هزینه کمتر برخوردار است، عنوان کرد: متاسفانه زیرساخت های لازم در داخل کشور وجود ندارد و صرفا ١٥٠ هزار پورت FTTH (فیبر منزل) از مجموع مشترکان مدنظر قرار گرفته که رقم فاجعه باری است و قابل مقایسه با کشورهای توسعه یافته نیست.
یحیی زاده با اشاره به اینکه نزدیک به ٩ میلیون مشترک خطوط ثابت از ADSL استفاده می کنند، خاطرنشان کرد: متاسفانه ADSL نیاز مردم را بر اساس رشد پهنای باند برآورده نمی کند.
وی با اشاره به اینکه قرار بود تا سال ١٤٠٠، تعداد ٢٠ میلیون مشترک خانگی از مبادی FTTH (فیبر منزل) و VDSL (مبتنی بر زیرساخت فیبر) استفاده کنند، اظهار کرد: شبکه موبایل در دنیا گران قیمت و بحث تحریم و سایر موارد موجب شده است تا هزینه نگهداری و توسعه آن ها در ایران به مراتب بیشتر از گذشته شود و در صورت عدم تغییر رویه فعلی، نهایتا به استهلاک شبکه سلولار موبایل منجر می شود.
رییس کمیته ارتباطات و فناوری اطلاعات فراکسیون راهبردی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هرچند رشد مصرف، توسعه شبکه و افزایش درامدها به دلیل استفاده از شبکه موبایل رقم خورده است، تصریح کرد: در صورت عدم ورود دولت و حاکمیت طی چند سال آینده شبکه ثابت خانگی نابود شده و از بین می رود چرا که اگر به سمت بهره مندی از تکنولوژی حرکت نکنیم این امکان از چرخه مصرف مردم خارج شده و عملا تمام بار ترافیکی به سمت شبکه موبایل سوق می یابد.
یحیی زاده با تاکید بر اینکه باید با همکاری دولت، مجلس شورای اسلامی، اپراتورها اعم از بخش خصوصی، مخابرات ایران و سایر ذی نفعان شرایط را تغییر داد، گفت: متاسفانه مشکلات بخش شبکه ثابت کشور فراسازمانی و چندین سال است که همکاری لازم و سرمایه گذاری مشترکی از سوی آن ها صورت نگرفته است و ضرورت دارد که دولت جدید بر خلاف سیاست های گذشته در دولت های قبلی، تمرکز خود را در حوزه شبکه ثابت افزایش دهد.
وی افزود: همچنین باید از ظرفیت دستگاه ها و مجموعه های مختلف در راستای توسعه شبکه ثابت به نحو مطلوب استفاده و خدمات خوبی را در این زمینه ارائه کرد./ اقتصادآنلاین

استان بوشهر

Template Design:Dima Group