جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

ارزیابان کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو ( سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد) از کاروانسرای مشیر الملک شهر برازجان مرکز شهرستان دشتستان بازدید کردند.

به گزارش دیارجنوب، مشاور وزیر و مسئول ثبت میراث‌جهانی کشور روز دوشنبه 26 مهر ماه در حاشیه بازدید ارزیابان کمیته میراث جهانی سازمان یونسکو از این بنای تاریخی، اظهار داشت: این اثر به‌عنوان یک سمبل تاریخی و فرهنگی ملی شناخته می‌شود و با ادامه روند مرمت و احیا می‌تواند به یک سمبل جهانی برای بوشهر، ایران، آسیا و خاورمیانه تبدیل شود.
محمدحسن طالبیان افزود: ۵۶ کاروانسرا از ۲۴ استان کشور را در یک پرونده با تعریف یک روایت به یونسکو ارسال کردیم که همه این بناها بر روی راه‌های مهم تجاری و فرهنگی کشور قرار دارند.

arzyaban yonesko moshirr 1
وی ادامه داد: این راه‌ها از شاهراه خراسان تا جاده ابریشم به یکدیگر متصل می‌شوند که یکی از این شاهراه‌های ارتباطی، استان فارس به برازجان و بوشهر است.
مسئول ثبت میراث جهانی ایران در یونسکو بیان کرد: یکی از این کاروانسراهای خیلی مهم و درجه یک که در مسیر شاهراه تجاری قرار دارد کاروانسرای مشیرالملک برازجان است.
طالبیان، کاروانسرای مشیرالملک برازجان را بسیار عظیم و باشکوه دانست و اضافه کرد: امیدواریم مرمت این بنا به گونه ای باشد که روح تاریخ در آن حفظ شود و مردم از جای جای کشور و دنیا برای بازدید از این بنا به استان بوشهر سفر کنند.
مشاور وزیر و مسئول ثبت میراث جهانی تصریح کرد: در بازدید انجام شده کاروانسراها از وضعیت مناسبی برخوردار بودند و البته اشکالاتی وجود دارد که نکات لازم برای برطرف کردن آنها به همکاران گفته شده و با رفع نواقصات، تصاویر مجدد برای ارزیابان ارسال خواهد شد.
وی در پایان خاطرنشان کرد: کاروانسرای مشیرالملک برازجان یکی از کاروانسراهای درجه یک در بین ۵۶ اثر بوده و امیدواریم طی نشست تصمیم گیری میراث‌جهانی در خصوص این پرونده که در تیرماه ۱۴۰۱ برگزار خواهدشد، شاهد اتفاق مثبتی در این زمینه باشیم.

arzyaban yonesko moshirr 1arzyaban yonesko moshirr 1arzyaban yonesko moshirr 1arzyaban yonesko moshirr 1arzyaban yonesko moshirr 1arzyaban yonesko moshirr 1

/

 

استان بوشهر

Template Design:Dima Group