جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

به دعوت نماینده مردم دشتستان نشست نمایندگان اتاق بازرگانی و انجمن خرمای ایران، جمعی از صادرکنندگان بوشهری و فعالان اقتصادی با سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه برگزار شد.

به گزارش دیارجنوب، نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی توسعه صادرات خرما به روسیه را بسیار مهم دانست و اظهار داشت: یکی از برنامه‌های مهم ما توسعه صادرات به کشور ثروتمند روسیه است و در این راستا تلاش‌های فراوانی داشته‌ایم.
ابراهیم رضائی اضافه کرد: در سفر به روسیه این دغدغه‌ها این موضوع پیگیری شد و به سفیر ایران در این کشور نیز منتقل شد و‌ با استقبال ایشان برای کمک به صادرکنندگان، از ایشان دعوت به عمل آمد.
وی خواستار دعوت از تجار و مدیران شرکت های بزرگ و هلدینگ های روسی برای سفر به استان بوشهر شد و از سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه خواست تا این مهم پیگیری شود.

neshast rezaei ros 1
حمایت از تقویت صادرات خرما
سفیر ایران در روسیه نیز در این دیدار با قدردانی از نماینده دشتستان برای پیگیری ویژه مشکل صادرکنندگان، اظهار داشت: برگزاری این نشست‌ها اهمیت بسیار زیادی دارد و باید تداوم داشته باشد.
کاظم جلالی اضافه کرد: پیشنهاد می‌کنم حداقل هر ۴۰ روز یک بار جلسه صادر کنندگان سایر نقاط کشور با محوریت دکتر رضایی با تیم اقتصادی ما در سفارتخانه در فضای مجازی یا بصورت حضوری برگزار شود.
وی با تاکید بر اینکه تجار ایرانی باید کنار هم قرار بگیرند افزود: از طریق دولت و‌ با همراهی دکتر رضایی پیگیر حل مشکل انتقال پول و مشکل حمل و نقل هستیم.
سفیر ایران در روسیه بیان کرد: ما در مرز زمینی مشکلاتی داریم که در صدد رفع آن هستیم اما باید توجه کنیم که ما یک مزیت ذاتی داریم که مرز دریایی ماست و‌ نباید از آن غافل باشیم و‌ تا زمانی که ما مرزهای دریایی خود را فعال نکنیم مشکلاتی را پیش روی خود خواهیم داشت.
وی تاکید کرد: برای فعالسازی مسیر دریایی به روسیه، نیازمند تجهیز بنادر و خرید کشتی‌های رورو هستیم که از طریق دولت پیگیر آن هستیم.

neshast rezaei ros 1
جلالی خاطرنشان کرد: آمادگی دارم برای تسهیل تردد فعالان اقتصادی به روسیه درخصوص صدور ویزا و همچنین فعالسازی مسیر دریایی همکاری کنم.
وی بیان کرد: راه حل دیگر ما مسیر ریلی است که باید راه آهن ما به بنادرمان وصل شود.
جلالی از فعال شدن کریدور خلیج فارس به خلیج فنلاند در آینده خبر داد و گفت: سال آینده از طریق زاهدان به شرق روسیه وارد می شویم و دروازه جدیدی برای صادرکنندگان کشور باز خواهد شد.
وی تصریح کرد: ما همزمان که درحال چانه زنی برای تسهیل کار صادرات از مسیر زمینی هستیم پیگیر فعالسازی مسیرهای دریایی و ریلی هم خواهیم بود.
خرما برندسازی شود
سفیر ایران در روسیه با اشاره به فعالیت‌های صورت گرفته برای توسعه صادرات به روسیه، بر برندسازی خرمای ایرانی تاکید کرد و افزود: آمادگی همکاری در ایجاد غرفه و نمایشگاه خرما و محصولات ایرانی در استان استراخان روسیه را داریم.
جلالی اضافه کرد: آمادگی داریم کریدور سبز را با مزیت هایی همچون سرعت بالا و کاهش زمان برای خرما فعال کنیم.

neshast rezaei ros 1

مطالبات صادرکنندگان
در این نشست فعالان اقتصادی مطالبات خود را مطرح کردند که از مهمترین مطالبات فعالان اقتصادی در این دیدار می‌توان به حل مشکل انتقال پول، برقراری ارتباط و برگزاری جلسات مشترک با تجار روسیه، اتصال به شرکت‌های حمل و نقل بین المللی، ایجاد خط ترانزیتی جنوب به شمال در کشور و‌اتصال به کریدور روسیه، حل مشکل ویزا برای تجار ایرانی، اجرای تفاهم نامه اوراسیا برای کاهش تعرفه صادرات، اتصال به فروشگاه های زنجیره ای روسیه، ضمانت بازگشت پول، حل مشکل تاخیر در پذیرش بار، دعوت از سفیر و رایزنان اقتصادی و تجار روسی برای شرکت در جشنواره خرما در استان بوشهر و حل مشکل بیمه محصولات صادراتی اشاره کرد.

/

استان بوشهر

Template Design:Dima Group