جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

محققان دانشگاه تگزاس با همکاری محققان دانشگاه ویسکانسین واقع در آمریکا دریافتند بین اضافه وزن و مرگ ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ ارتباط معناداری وجود دارد.

به گزارش دیارجنوب، در این تحقیقات که با تجزیه و تحلیل اطلاعات آماری گردآوری شده از ۱۵۴ کشور جهان درخصوص ۵.۴ میلیارد نفر از شهروندان بالغ انجام گرفت، مشخص شد بین مرگ ناشی از ابتلا به کووید ۱۹ و میزان اضافه وزن در افراد بالغ ارتباط مستقیم و مثبت وجود دارد. این ارتباط در کشورهایی با سطح درآمد متفاوت وجود دارد و سن و جنسیت شهروندان تاثیری بر آن ندارد.
به گفته محققان بر اساس این تحقیقات در کشوری که جمعیت افراد دارای اضافه وزن آن در مقایسه با کشور دیگر یک درصد بیشتر است، مرگ و مرگ و میر ناشی از ابتلا به کوید ۱۹ به میزان ۳.۵ درصد بالاتر از کشور دوم است.

ezafe vaznاز طرفی تحقیقاتی که چندی پیش در آمریکا صورت گرفت نشان داد سلول‌های چربی دارای گیرنده‌های ویروس SARS-CoV-۲ هستند و به عنوان یک پناهگاه برای ویروس عمل می‌کنند، به همین دلیل چاقی یکی از سه فاکتور ریسک اصلی ابتلا به علایم شدید بیماری کووید ۱۹ است.
بیماری کووید ۱۹ در بدن افراد چاق و دارای اضافه وزن در مقایسه با سایرین، مدت طولانی‌تری باقی می‌ماند. همچنین چاقی نوعی التهاب زمینه‌ای ایجاد می‌کند که می‌تواند موجب تشدید التهاب ناشی از آلودگی به ویروس کرونا و ابتلا به کووید ۱۹ شود.
در حال حاضر حدود ۶۱ درصد از بزرگسالان به اضافه وزن یا چاقی مبتلا هستند و شاخص توده بدنی بالایی دارند. مطالعات نشان می دهد بیش از ۱۰ نوع سرطان با چاقی و اضافه وزن ارتباط مستقیم دارد. علاوه بر آن، چاقی عامل اصلی حمله قلبی، سکته مغزی، بیماری‌های تنفسی و دیابت است./ ایرنا

استان بوشهر

Template Design:Dima Group