شنبه 1 ارديبهشت 1403 | Saturday 20 April 2024

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: طرح پیشگیری از زنده گیری پرندگان شکاری (کوخه نشینی) در این استان آغاز شد.

به گزارش دیارجنوب، سید احسان موسوی روز شنبه در جمع خبرنگاران افزود: این طرح همزمان با آغاز مهاجرت پرندگان شکاری به استان بوشهر با همکاری گشت‌ مشترک یگان‌های حفاظت محیط زیست و مشارکت جوامع محلی آغاز شده است.
وی بیان کرد: طرح پیشگیری از کوخه نشینی تا پایان آذرماه در تمامی شهرستان‌های استان بوشهر اجرایی می‌شود.
موسوی ادامه داد: شاهین، بحری و بالابان عمده گونه‌‎های هدف کوخه‎‏نشینان استان بوشهر هستند که در این ارتباط از هم استانی‎ها درخواست می‏‌شود در صورت مشاهده موارد کوخه نشینی موضوع را از طریق سامانه تلفنی ۱۵۴۰ و یا ادارات و پاسگاه‎های محیط بانی محیط زیست اطلاع رسانی کنند تا با متخلفان برخورد قانونی صورت گیرد.
وی ادامه داد: همه ساله در این فصل، با برنامه ریزی مدون و دقیق برای مقابله با کوخه نشینی در استان بوشهر، محیط بانان به صورت شبانه روزی به حفاظت از تنوع زیستی این استان می‌پردازند.

kookhe
موسوی اظهار داشت: همه تلاش این یگان و ادارات محیط زیست و پاسگاه‌های محیط بانی در طول این دوره از سال به مقابله با کوخه نشینان متمرکز است.
وی عنوان کرد: محیط بانان و کارشناسان محیط زیست با استفاده از ۱۷ دستگاه خودرو و بیش از ۳۰ دستگاه موتورسیکلت در اجرای این طرح مشارکت دارند.
فرمانده یگان حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: در این فصل به دلیل فعالیت گسترده و وسیعی که باید در مناطق حفاظت شده این استان توسط محیط‌بانان صورت پذیرد با توجه به کمبود نیرو، بی شک باید همه محیط‌بانان سختکوش و فعال استان در این مدت، حضور قاطع داشته باشند.
موسوی گفت: در این زمینه اقدام‌‎های گسترده در سطح استان بوشهر برای هماهنگی با دیگر ارگان‌های مرتبط انجام شده تا در راه مقابله با کوخه نشینی از همه ظرفیت‌های نظامی، انتظامی و امنیتی این استان بهره‌برداری شود و باید مسیرها و معابر خروجی استان بوشهر نیز در این مدت برای مقابله با کوخه نشینی به دقت رصد شود.
زنده ‌گیری پرندگان شکاری به طور عمده با هدف قاچاق به کشورهای خلیج فارس صورت می‌گیرد که با اقدام‌‎های حفاظتی صورت گرفته این مهم در چند سال گذشته به حداقل رسیده ‌است.
کوخه نشینی نوعی روش برای صید پرندگان شکاری است.
کوخه که در اصطلاح محلی در بوشهر به آن "ˈکوخت"ˈ گفته می شود، گودالی است به عمق بیش از یک متر که در زمین حفر و سقف آن به صورت قوسی شکل با سوراخ هایی برای دیدن جلو و اطراف پوشانده می شود.
درجلوی کوخه سه رشته تورپهن می شود و شخص کوخه نشین با قرار گرفتن در این گودال و طعمه قراردادن پرندگانی نظیر کبوتر و قمری اقدام به جلب پرندگان شکاری نظیر بالابان و بحری کرده تا آنها در حین صیدپرندگان گرفتار در تور به دام کوخه نشینان بیفتند./ ایرنا

استان بوشهر

Template Design:Dima Group