چهارشنبه 29 فروردين 1403 | Wednesday 17 April 2024

معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش و مدیر پروژه مهر در استان بوشهر گفت: براساس اطلس دانش آموزی بخشی از مدرسه‌های زیر ۵۰ نفر این استان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی امکان آموزش حضوری در اول مهر ماه دارند.

به گزارش دیارجنوب، محمود قاسمی روز سه‌شنبه در این ارتیاط افزود: اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر در مورد شیوه حضور و آموزش دانش آموزان در سال تحصیلی ۱۴۰۰- ۱۴۰۱ منتظر ابلاغ رسمی از طرف وزارت آموزش و پرورش و تابع تصمیم ستاد ملی کرونا است.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر بیان کرد: با توجه به وضعیت نامعلوم بیماری کووید ۱۹ در استان بوشهر سعی شده هم آمادگی فیزیکی مدارس برای حضور دانش آموزان و هم شرایط مطلوبی برای ارائه آموزش مجازی فراهم شود.
قاسمی با تاکید براین نکته که نتیجه آموزش مجازی ضعف پنهان آموزش است گفت: هیچ ابررایانه‌ای نمی‌تواند جای معلم را بگیرد و هیچ فضایی، جایگزین فضای کلاس و مدرسه نمی‌شود و در ۱۸ ماه گذشته هرچند تلاش شد آموزش‌ها در فضای مجازی پی‌گیری شود اما شرایط سختی در این مدت تجربه شد و ادامه این روند می‌تواند حتی اندوخته‌ای که از قبل داشته‌ایم نیز از بین ببرد.

madares mask
وی یادآور شد: اضافه وزن دانش‌آموزان، افت شدید علمی و مهارت خواندن و نوشتن، کاهش مهارت اجتماعی، محروم شدن از دوستی‌ها و رفاقت‌های کودکانه و سایر مهارت‌های اجتماعی، دلزدگی، افسردگی، اعتیاد به اینترنت و فضای مجازی و ایجاد نشدن روابط عاطفی بین ملعم و دانش‌آموز از جمله رهاوردهای آموزش در فضای مجازی است.
قاسمی گفت: ضعیف بودن اینترنت و هزینه بالای تامین این زیرساخت، دسترسی نداشتن دانش آموزان به اینترنت و محروم شدن از حتی آموزش‌های مجازی، محروم شدن دانش آموزان از برنامه‌های ورزشی، فرهنگی و مذهبی از دیگر معایب و اشکال‌های آموزش در فضای مجازی است.
وی اظهار کرد: در زیست بوم جدید با ابعاد ناشناخته‌ای زندگی می‌کنیم که باید تلاش شود با ایجاد زیرساخت‌های لازم به صورت تدریجی و گام به گام زمینه گذر از این شرایط را فراهم کرد.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر در باره آموزش پیش دبستانی گفت: هرچند تلاش شد شمار نوآموزان پیش دبستانی طی چهار سال گذشته از ۱۱ هزار به ۲۲ هزار نفر افزایش یابد اما شیوع ویروس کرونا و تغییر آموزش‌ها به صورت مجازی باعث شد این آمار امروز به کمتر از ۱۲ هزار نفر در سال تحصیلی گذشته برسد.
وی با بیان اینکه انتظار می‌رود در سال تحصیلی پیش رو شمار تعداد نوآموزان پیش دبستانی افزایش یابد ادامه داد: تلاش می‌شود امسال آموزش‌های پیش دبستانی با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به صورت حضوری برگزار شود.
قاسمی یادآور شد: در همین راستا آموزش و پرورش آمادگی لازم برای تولید محتوا و چاپ کتاب برای نوآموزان پیش دبستانی دارد و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.
وی تاکید کرد: هرچند آموزش‌ پیش دبستانی غیر اجباری است اما به عنوان ضرورت به شمار می‌رود که باید مورد توجه والدین دانش آموزان قرار گیرد.
به گفته قاسمی دوره پیش دبستانی منجر به شکل گیری شخصیت کودکان، آشنایی آنها با فضای مدرسه، فراگیری مهارت‌های کارگروهی و آمادگی لازم برای فراگیری فرایند یاددهی و یادگیری می‌شود.
ثبت نام ۹۳ درصد دانش‌آموزان استان بوشهر انجام شد
مدیر پروژه مهر در استان بوشهر گفت: تا روز گذشته ۹۳ درصد دانش آموزان معادل ۲۱۱ هزار و ۷۵۰ دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی این استان ثبت نام شده اند و انتظار می‌رود تا اول مهر این آمار به ۱۰۰ درصد برسد.
قاسمی با اشاره به تحصیل هفت هزار و ۵۰۰ دانش آموز اتباع افغان در استان بوشهر ادامه داد: در زمان حاضر بخشی از این دانش آموزان ثبت نام و بخش دیگری نیز به دلیل مشکل سامانه‌ای هنوز موفق به ثبت نام نشده‌اند.
وی اظهار کرد: همچنین دانش آموزان پایه دهم نیز به دلیل هدایت تحصیلی و انتخاب رشته به صورت کامل ثبت نام نشده اند که با دستور مدیرکل انتظار می‌رود در مدت زمان باقی‌مانده این کار به سرعت انجام و ثبت نام آنها تکمیل شود.
به گفته قاسمی کار توزیع کتاب‌های درسی در استان بوشهر در مقطع ابتدایی و متوسطه اول و دوم نظری به صورت ۱۰۰ درصد انجام شده و تنها مشکلاتی در بخش کتاب‌های عمومی رشته‌های متوسطه دوم فنی و حرفه‌ای و کاردانش وجود دارد که باید به صورت کشوری برطرف شود.
وی تاکیدکرد: ساماندهی نیروی انسانی و ابلاغ همکاران نیز به صورت کامل انجام شده است.
معاون آموزش ابتدایی اداره کل آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: امسال در مقابل بازنشسته شدن ۶۰۰ نیرو ۴۹۰ نفر از دانشگاه فرهنگیان به بدنه آموزش و پرورش تزریق شدند و ما به تفاوت آنها نیز از به شیوه‌های مختلف و با مجوز وزارت آموزش و پرورش تامین می‌شود.
وی جمعیت دانش آموزی استان بوشهر را در سال تحصیلی جاری ۲۳۳ هزار دانش آموز اعلام کرد و گفت: این دانش آموزان در بیش از ۱۰هزار کلاس درس در قالب ۲ هزار مدرسه ساماندهی می‌شوند./ ایرنا

استان بوشهر

Template Design:Dima Group