سه شنبه 28 فروردين 1403 | Tuesday 16 April 2024

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: خشکسالی در سال آب گذشته منجر به کاهش ۵۰ درصدی تولید علوفه دام های این استان شد و حدود ۶۶ میلیارد تومان به مراتع این استان خسارت وارد کرده است.

به گزارش دیارجنوب، غلامرضا منتظری روز سه‌شنبه در این ارتباط افزود: مساحت مراتع استان بوشهر یک میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار است و از هر هکتار به صورت میانگین ۵۰ کیلوگرم علوفه خشک در سال تولید می‌شود.
وی بیان کرد: کل علوفه تولیدی از مراتع در سال‌های ترسالی و با بارندگی معمول ۶۵هزار تن است که ارزش اقتصادی و بازاری آن از جنبه تولیدی ۱۳۱میلیارد و ۹۵۰ میلیون تومان است ضمن اینکه ارزش‌های غیربازاری پوشش گیاهی و علوفه مراتع شامل ایجاد تعادل اکولوژیک در زیست بوم و حفاظت از منابع آب و خاک بسیار بیشتر است.
منتظری اضافه کرد: خشکسالی و گرمای شدید در فصل تابستان هزینه آبیاری و مراقبت از جنگل‌های دست کاشت را نیز افزایش داده است به نحوی که با استمرار شرایط خشکسالی و کم بارشی به ناچار آبیاری نهال‌کاری‌های سنواتی در اوایل فصل پاییز نیز استمرار دارد.

khoshksali1
وی گفت: در سال آبی جاری پنج میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان برای اجرای ۲۵ پروژه مراقبت و آبیاری جنگل‌های دست کاشت به مساحت ۲هزار و ۲۶۸ هکتار از محل اعتبارات ملی و استانی هزینه شد که تخصیص اعتبارات استانی مراقبت و آبیاری تنها حدود سه درصد بود و حجم عمده اعتبارات به دیون تبدیل شده است.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر اظهار کرد: اجرای پروژه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری بویژه طرح‌ها و پروژه‌های بیولوژیک مانند نهال‌کاری، غنی سازی با نهال و بذر، بذرکاری، بذرپاشی و بوته کاری اگرچه متاثر و آسیب پذیر از شرایط خشکسالی هستند، اما در مجموع با هدف بهبود شرایط اکولوژیک، تامین علوفه و حفظ روان آب‌های سطحی برای دام‌داران و بهره‌برداران در سال‌های خشکسالی اجرا می‌شوند./ ایرنا

استان بوشهر

Template Design:Dima Group