پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

سامانه ثبت‌نام اربعین که در ساعات اولیه امروز از دسترس خارج شده بود، پس از رفع نقص، با اعلام شرایط سفر اربعین، برای پیش ثبت‌نام در دسترس قرار گرفت.

به گزارش دیارجنوب به نقل از خبرگزاری ایسنا: سامانه ثبت‌نام اربعین که در ساعات اولیه امروز از دسترس خارج شده بود، پس از رفع نقص، با اعلام شرایط سفر اربعین، برای پیش ثبت‌نام در دسترس قرار گرفت.

سازمان حج و زیارت که مسؤولیت کمیته اعزام ستاد اربعین را به عهده دارد، اعلام کرده بود از ساعت ۹ صبح دوشنبه ۲۲ شهریورماه، پیش ثبت‌نام اربعین را آغاز می‌کند، اما این سامانه در ساعات اولیه پیش ثبت‌نام از دسترس خارج شد. هم‌اینک امکان پیش ثبت‌نام در سامانه سماح به نشانی https://samah.haj.ir/ امکان‌پذیر است.

دولت عراق که سال گذشته اربعین را بدون حضور زائران خارجی برگزار کرد، امسال با حضور ۶۰ هزار زائر از ایران و ۱۰ هزار زائر از دیگر کشورها در مراسم اربعین موافقت کرده است. نخست‌وزیر عراق همچنین افزایش سهمیه ایران در اربعین را وعده داده است. تا این لحظه، دولت عراق فقط با سفر هوایی به این کشور موافقت کرده و مرزهای زمینی بین دو کشور برای تردد زائران همچنان بسته است.

arbaeen

با وجود این توافق‌ها، اما سازمان حج و زیارت (کمیته اعزام در ستاد مرکزی اربعین) در آخرین اطلاعیه تاکید کرده که «با وجود زمان بسیار کوتاه باقی‌مانده تا ایام اربعین حسینی (ع)، تا این لحظه هیچ مجوز رسمی از سوی دولت عراق برای شرکت مشتاقان ایرانی در مراسم اربعین حسینی صادر نشده و دستورالعملی برای صدور روادید ابلاغ نشده است.»

کمیته اعزام ستاد مرکزی اربعین همچنین اعلام کرده که برای آمادگی و به صورت "موقت" پیش ثبت‌نام از متقاضیان زیارت اربعین حسینی (ع) را انجام می‌دهد.

این کمیته در کنار شروطی که دولت عراق برای سفر اربعین تعیین کرده از جمله انجام سفر هوایی و همراه داشتن گواهی منفی تست کرونا، شرط‌های دیگری را برای پیش ثبت نام زائران اعلام کرده است:

۱. نداشتن بیماری زمینه‌ای و تزریق هر دو دُز واکسن کرونا. (استعلام‌های لازم برای اخذ تایید تزریق هر دو دُز واکسن کرونا از وزارت بهداشت به صورت سیستمی انجام خواهد شد.)

۲. تأیید اطلاعات هویتی افراد با استعلام از سازمان ثبت احوال (مشخصات افراد در سامانه سماح نمایش داده می‌شود؛ لذا چنان‌چه مغایرتی در اطلاعات مشاهده شود باید از طریق اداره ثبت احوال محل سکونت نسبت به اصلاح آن اقدام شود.

۳. دقت در ثبت شماره صحیح گذرنامه و تاریخ انقضای آن. بی‌توجهی به آن موجب صادر نشدن روادید می‌شود؛ لذا در ثبت شماره گذرنامه نهایت دقت به عمل آید. (گذرنامه باید حداقل دارای ۶ ماه اعتبار باشد.)

۴. چنان‌چه تعداد افردی که پیش ثبت‌نام کرده باشند بیش از ظرفیت تعیین‌شده توسط کشور عراق باشد، در این‌صورت متناسب با ظرفیت اختصاص‌یافته نسبت به انتخاب افراد تصمیم‌گیری و اطلاع‌رسانی خواهد شد. (با این وصف تأکید می‌شود افرادی که قصد دارند با همدیگر اعزام شوند حتماً نسبت به ثبت‌نام گروهی و در قالب یک گروه اقدام کنند.) دولت عراق تا کنون با سفر هوایی ۶۰ هزار زائر ایرانی به عراق در اربعین موافقت کرده است.

۵. تأکید می‌شود پیش ثبت‌نام به صورت موقت بوده و قطعی نیست و ثبت‌نام قطعی زائران به مجوز و شرایط اعلامی دولت عراق منوط خواهد بود.

۶. پس از اعلام مجوز ثبت‌نام قطعی به افراد منتخب، متقاضیان باید دوباره به سامانه سماح مراجعه کرده و نسبت تکمیل فرایند ثبت‌نام و پرداخت هزینه‌های مربوطه و ثبت نام قطعی اقدام کنند.

۷. تکمیل موارد ستاره‌دار در سامانه الزامی است.

۸. باتوجه به بسته بودن مرزهای زمینی تشرف به عتبات عالیات برای شرکت در مراسم اربعین صرفاً از طریق "هوایی" خواهد بود و داشتن گواهی نتیجه منفی آزمایش PCR برای مسافرت مورد نیاز است.

۹. به منظور رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، پیش ثبت‌نام صرفاً به صورت غیرحضوری خواهد بود.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group