پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 | Thursday 25 April 2024

سد اَرغون دشتستان به دستور رئیس جمهور و با حضور استاندار بوشهر و دیگر مسئولین با اعتبار ۶۰ میلیارد تومان افتتاح و به بهره برداری رسید.

به گزارش دیارجنوب، این آئین عصر شنبه 2 مرداد ماه با حضور عبدالکریم گراوند استاندار بوشهر، مهرداد ستوده معاون عمرانی استاندار، فتح الله نوروزی فرماندار دشتستان، حجت الاسلام و المسلمین حسن مصلح امام جمعه برازجان و دیگر مسئولین برگزار شد.

eftetah sade arghoon 1

عبدالکریم گراوند عصر شنبه در مراسم افتتاح سد ارغون در دشتستان اظهار داشت: امروز دو سد را در دو نقطه محروم استان بوشهر افتتاح کردیم که نقش مهمی در زندگی مردم خواهند داشت.
وی با اشاره به اینکه تاکنون پروژه‌ای به عظمت سد خائیز در تنگستان اجرا و افتتاح نشده است افزود: در دوران جنگ اقتصادی و خشکسالی مالی اجازه ندادیم پروژه‌ها متوقف شود و کارهای بزرگی انجام دادیم.
استاندار بوشهر اضافه کرد: حوزه آب یکی از مهمترین اولویت‌های ما بوده است و کارهای بزرگی در استان انجام شده است و اگر این اقدامات صورت نمی‌گرفت، اکنون مردم شاید ۱۰ روز آب نداشتند.

eftetah sade arghoon 1
وی افزود: با تکمیل طرح‌های در دست اجرا، امسال ۵۰ هزار مترمکعب آب‌شیرین‌کن در استان بوشهر افتتاح خواهد شد که بخشی قابل توجهی از نیازهای استان را تأمین خواهد کرد.
گراوند ادامه داد: طی هفته‌های آینده سد اخند نیز به بهره‌برداری می‌رسد و بخشی از سد باغان نیز بهره‌برداری خواهد رسید و احداث سد دشت پلنگ نیز آغاز می‌شود.
وی راه‌آهن بوشهر- شیراز را یکی از پروژه‌های مهم استان دانست و گفت: این سد به ۱۱ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و با اعتبار ۱۰۰ میلیارد تومانی به جایی نمی‌رسد. این پروژه باید اولویت دولت آینده باشد.
سد ارغون با اعتبار ۶۰ میلیارد تومان ساخته شده است
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر در مراسم افتتاح سد ارغون شهرستان دشتستان اظهار داشت: این سد در مدت زمان یک سال ساخته شده است.
علی محمدی اضافه کرد: سد ارغون دارای حوزه آبریز ۳۵ کیلومتر مربع با حجم ذخیره سالانه ۱.۲ میلیون مترمکعب آب است که در مجموع ۶۰ میلیارد تومان برای ساخت این سد هزینه شده است.
وی به نقش سد ارغون در تأمین آب شهر کلمه و روستاهای اطراف آن اشاره کرد و افزود: نیاز آبی این مناطق سالانه ۳۴۰ هزار متر مکعب است.

eftetah sade arghoon 1
محمدی با اشاره به اینکه این سد با ارتفاع ۲۴ متر، طول تاج ۲۵۰ متر و عرض تاج شش متر احداث شده است، افزود: در این پروژه ۵۰ هزار متر مکعب بتن‌ریزی، ۲۰۰ هزار متر مکعب خاکبرداری و پنج هزار و ۳۰۰ متر طول تحکیم و پایداری انجام شده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر یادآور شد: از مجموع ۶۰ میلیارد تومان هزینه این سد تاکنون ۳۵ میلیارد تومان به پیمانکار پرداخت شده و مابقی از مطالبات پیمانکار است.
تکمیل خط انتقال آب از سد ارغون مطالبه مردم کلمه دشتستان
نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی در این مراسم گفت: در سریع‌ترین زمان برای احداث خط انتقال آب از سد ارغون به کلمه اقدام شود تا مردم از مزایای این سد بهره‌مند شوند.
ابراهیم رضایی با تشکر از دست‌اندرکاران ساخت این طرح، به مساله کمبود اعتبار به‌عنوان یکی از مهمترین مشکلات حوزه آب کشور اشاره کرد و ادامه داد: وضعیت بوشهر در حوزه آب تفاوت چندانی با خوزستان ندارد و اینکه مردم اعتراضی نمی‌کنند به نشانه نداشتن مشکل نیست.
نماینده مردم دشتستان در مجلس شورای اسلامی مشکلات آب در بخش بوشکان را جدی دانست و بیان کرد: مردم نجیب دشتستان با وجود مشکلات فراوان اعتراضی نکرده‌اند و این موضوع نباید باعث بی‌توجهی به مشکلات شود.

eftetah sade arghoon 1
رضایی با اشاره به اینکه بوشکان محروم‌ترین بخش استان بوشهر است، عنوان کرد: وضعیت مسیر مرکز شهرستان تا شهر کلمه باید بهبود یابد و از همه مسئولان می‌خواهم که برای حل مشکلات این بخش به میدان بیایند.
وی تاکید کرد: مردم بخش بوشکان در روز‌های گذشته مراجعات حضوری و تلفنی و مجازی فراوانی به ما داشتند که نباید طرح سد ارغون به صورت ناقص افتتاح شود. مطالبه اصلی مردم این منطقه احداث خط انتقال آب از سد ارغون به شهر کلمه است.
نماینده مردم دشتستان بیان کرد: انتظار داریم که این طرح پیگیری شود و در سریع‌ترین زمان برای احداث خط انتقال آب از سد ارغون به کلمه اقدام شود تا مردم از مزایای این سد بهره‌مند شوند.
رضایی در مجلس با انتقاد شدید از روند توزیع و تخصیص اعتبارات در کشور خواستار توجه به اولویت‌های اصلی کشور و مردم همچون مسائل حوزه آب و برق شد.

eftetah sade arghoon 1eftetah sade arghoon 1eftetah sade arghoon 1eftetah sade arghoon 1eftetah sade arghoon 1eftetah sade arghoon 1eftetah sade arghoon 1eftetah sade arghoon 1eftetah sade arghoon 1eftetah sade arghoon 1eftetah sade arghoon 1eftetah sade arghoon 1eftetah sade arghoon 1eftetah sade arghoon 1eftetah sade arghoon 1eftetah sade arghoon 1 

/

استان بوشهر

Template Design:Dima Group