جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

مدیرکل بهزیستی استان بوشهر با اشاره به افتخار آفرینی ۵۰۰ معلول در زمینه های مختلف، گفت: تاکنون به ۲۶۷ خانوار دو معلولی در استان مسکن واگذار شده است.

ندا قاسمیان پور-به گزارش دیارجنوب، علیرضا حاجیونی روز یکشنبه 27 تیرماه در نشست خبری ضمن گرامیداشت چهل و یکمین سالگرد تاسیس بهزیستی اظهار داشت: سفید ماندن مراکز تجمعی بهزیستی یکی از مهمترین موضوعات در شرایط کرونایی بود که با نظارت و رعایت پروتکل ها کمترین میزان آلودگی را داشتیم.
وی به افتتاح اولین مرکز جامع درمان و بازتوانی اعتیاد استان در برازجان اشاره کرد و افزود: این مرکز در سال گذشته با هدف نگاه جامع به پدیده اعتیاد و نه تنها با سم زدایی و پاک کردن فرد از آلودگی بلکه مهارت آموزی، ایجاد اشتغال و تاکید به داشتن مسکن راه اندازی شد.
حاجیونی بیان کرد: افراد پس از بهبودی و ترک اعتیاد با هماهنگی فنی و حرفه ای در مرکز تحت آموزش قرار گرفته و با کسب مهارت به آنها تسهیلاتی تعلق میگیرد تا بتوانند وارد جامعه شده و شغلی پایدار داشته باشند.

neshast khabari behzisti 1
مدیرکل بهزیستی استان بوشهر گفت: بوشهر یکی از استان هایی بود که توانست بطور همزمان در کشور این مرکز اعتیاد را با حضور بخش غیر دولتی فعال کند.
وی مرکز نگهداری معلولین ذهنی مزمن زیر 14 سال بوشهر را یکی از مراکز مورد تایید بهزیستی کشور عنوان کرد و گفت: در سال گذشته این مرکز با حمایت بخش غیر دولتی به فضای جدید، استاندارد و تجهیز شده منتقل و راه اندازی شد.
حاجیونی به مرکز معلولین ذهنی بالای 14 سال اشاره کرد و افزود: این مرکز در کمتر از یکسال و در بازه زمانی 6 ماهه با حضور بخش غیر دولتی افتتاح و در هفته گذشته مورد بهره برداری قرار گرفت.
وی راه اندازی مراکز مثبت زندگی در استان بوشهر را یکی از بهترین پروژه های بزرگ سازمان بهزیستی عنوان کرد و گفت: طی یکسال گذشته تاکنون ۳۳ مرکز مثبت زندگی با حضور بخش غیر دولتی و موسسه های خیریه در شهرهای این استان راه‎ اندازی شده است.
مدیرکل بهزیستی استان بوشهر به حذف پرونده های فیزیکی مددجویان اشاره کرد و افزود: با راه اندازی این مراکز، خدمات بهزیستی به محل زندگی مددجویان نزدیکتر و پرونده های آنها الکترونیک شده است.
وی یکی از مزیت های اصلی در راه ‏اندازی این مراکز را افزایش رضایت‏‌مندی مددجویان دانست و گفت: مددجویان تحت حمایت بهزیستی به واسطه داشتن پرونده الکترونیکی تنها با همراه داشتن کارت ملی قادر به دریافت خدمات مورد نیاز در نقاط مختلف کشور هستند.

neshast khabari behzisti 1
مدیرکل بهزیستی استان بوشهر درخصوص کودکان کار بیان داشت: آغاز طرح ساماندهی این کودکان توسط شهرداری با حکم دادستانی و همکاری نیروی انتظامی است که طی 48 ساعت پس از جمع آوری در یک مرکز تعیین تکلیف می شوند.
وی ادامه داد: در نهایت، کودکانی کار بی سرپرست به مراکز بهزیستی فرستاده میشوند که با ادامه تحصیلات و تعلق گرفتن کمک هزینه ها به سمت شغلی پایدار هدایت می شوند.
حاجیونی افراد تحت پوشش بهزیستی استان بوشهر را بالغ بر 200 هزار نفر عنوان کرد و گفت: از این تعداد بالغ بر 36 هزار نفر کم توان، 12 هزار سالمند، 5 هزار زن سرپرست خانوار و 23 هزار نفر از این جمعیت را معلوین تشکیل می دهند.
مدیرکل بهزیستی استان بوشهر عنوان کرد: در حال حاضر در استان بوشهر 14 پایگاه سلامت اجتماعی و 10 مرکز اورژانس اجتماعی، خدمات و فوریت های اجتماعی را به مددجویان ارائه می دهند.
وی گفت: بالغ بر ۳۷ مرکز مشاوره دولتی و غیردولتی در استان بوشهر فعالیت دارند که خدمات خود را در قالب مشاوره‌های قبل و حین ازدواج، مهارت‌های زندگی و پیشگیری از معلولیت به جامعه هدف عرضه می‎ کنند.
حاجیونی ادامه داد: طی یکسال گذشته در استان بوشهر بالغ بر 428 مشاوره ژنتیک برای پیشگیری از تولد فرزندان معلول انجام گرفته است.
وی به غربالگری بینایی در بین کودکان کودکان 3 تا 6 سال اشاره کرد و گفت: طی یکسال گذشته 14 هزار کودک واجد شرایط در استان، غربالگری بینایی و 12 هزار نفر غربالگری شنوایی شده اند.
وی با بیان اینکه 500 نفر از کودکان فاقد سرپرست موثر تحت پوشش بهزیستی هستند، افزود: طی یکسال گذشته شهریه 200 دانشجو در دانشگاه های دولتی، آزاد و پیام نور توسط بهزیستی استان بوشهر پرداخت شدو 6 هزار و پانصد نفر در حوزه اعتیاد تحت پوشش قرار گرفتند.

neshast khabari behzisti 1
دکتر حاجیونی درخصوص ارائه خدمات اشتغال گفت: 1300 نفر از مددجویان بهزیستی برای ایجاد شغل از دوره های آموزشی فنی حرفه ای بهره مند و کارت مهارت کسب کردند.
مدیرکل بهزیستی استان بوشهر خاطرنشان کرد: بر اساس تفاهم نامه های موجود حدود 1240 فرصت شغلی برای مددجویان در استان بوشهر ایجاد شد.
وی با اشاره به افزایش اعتبارات گروه های مختلف تحت پوشش بهزیستی در سال گذشته، عنوان کرد: علیرغم افزایش 6 درصدی تعداد معلولین، اعتبارات مراکز نگهداری بیماران مزمن 40 درصد افزایش پیدا کرد، همچنین با افزایش 20 درصدی تعداد بیماران مزمن روانی، اعتبارات این بخش نیز بالغ بر 100 درصد افزایش داشت.
مدیرکل بهزیستی استان بوشهر اضافه کرد: افزایش 20 درصدی اعتبارات بخش خدمات مراقبتی در منازل افراد نیازمند، افزایش 7 درصدی اعتبارات بخش پرستاری و مددکاری در خانواده معلولین، افزایش اعتبارات 20 درصدی بخش کمک هزینه تحصیلی دانش آموزان و دانشجویان نیز از دیگر بخش هایی بود که علی رغم مشکلات اقتصادی با افزایش اعتبار از سوی دولت روبرو شدند.
وی بیشترین نوع معلولیت در استان را معلولیت جسمی، حرکتی و ضایعه نخاعی عنوان کرد و افزود: بیشترین دلیل این نوع معلولیت ناشی از حوادث ترافیکی است و بعد از آن معلولیت های ذهنی، بینایی، شنوایی و گفتاری هستند و بخش قابل توجهی از عوارض معلولیت ها نیز در هنگام بارداری و زایمان است.
حاجیونی در پاسخ به سوال خبرنگار دیارجنوب درخصوص کارت شناسایی معلولین گفت: با تایید کمیسیون سازمان بهزیستی از لحاظ نوع و شدت معلولیت، تاکنون 70 درصد معلولین استان تایید و داری کارت شناسایی هستند.
وی با بیان اینکه 30 درصد از معلولین تاکنون موفق به دریافت کارت شناسایی نشده اند، افزود: طی یکسال گذشته بدلیل راه اندازی مراکز مثبت زندگی دسترسی به سامانه صدور کارت مددجویان امکان پذیر نبود که با اتصال مجدد مابقی افراد نیز دارای کارت می شوند.
مدیرکل بهزیستی استان بوشهر در پاسخ به سوال دیگری از خبرنگار دیارجنوب درخصوص افتخارآفرینی معلولین استان بیان کرد: بالغ بر 500 نفر از معلولین تحت پوشش بهزیستی استان توانستند در مسابقات کشوری و پارالمپیک با کسب مقام در زمینه های مختلف هنری، فرهنگی و ورزشی افتخار آفرینی کنند.
حاجیونی درخصوص تسهیلات در نظرگرفته شده و ایجاد مسکن مددجویان به خبرنگار دیارجنوب گفت: سرپرست خانوارهای با دو عضو معلول به بالا که فاقد مسکن هستند در حوزه شهری مبلغ 140 میلیون تومان و روستایی 85 میلیون تومان بلاعوض برای احداث و تحویل مسکن در نظر گرفته شده است.
وی ادامه داد: تاکنون 337 خانوار (در حوزه شهری 211 و روستایی 126 مورد) دارای دو معلول فاقد مسکن در استان وجود داشته که به 267 خانوار مسکن واگذار شده است.
مدیرکل بهزیستی استان بوشهر بیان داشت: طی یکسال گذشته در قالب کمک های بلاعوض به 272 نفر از معلولین، زنان سرپرست خانوار وایتام مسکن تعلق گرفت.
وی یادآور شد: سال گذشته احداث 316 مسکن برای مددجویان را در نظر داشتیم که در سالجاری به 319 خانوار افزایش داشته و امیدواریم با بستر فراهم شده و همکاری شرکا این کار را نهایی کنیم.

تصاویر نشست خبری مدیرکل بهزیستی استان بوشهر

neshast khabari behzisti 1 neshast khabari behzisti 1neshast khabari behzisti 1neshast khabari behzisti 1neshast khabari behzisti 1neshast khabari behzisti 1neshast khabari behzisti 1neshast khabari behzisti 1neshast khabari behzisti 1neshast khabari behzisti 1

neshast khabari behzisti 1

neshast khabari behzisti 1

/

استان بوشهر

Template Design:Dima Group