پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

بار دیگر نوع جهش یافته ویروس کرونا که این بار از هند شروع شده به سرعت در حال گسترش در دنیاست. نوع دلتای SARS-CoV-۲ اکنون شکل غالب ویروس در بسیاری از کشورها شده و مقامات بهداشتی نگران خیزش دوباره ویروس هستند.

به گزارش دیارجنوب به نقل از آفتاب‌‌نیوز، در روزهای اخیر، در ایالات متحده آمریکا حداقل ۱۰ درصد موارد جدید عفونت با این نوع، جهش یافته است و مقامات انگلیسی از افزایش ۳۱ درصدی این نوع عفونت در هفت روز گذشته در این کشور خبر داده اند. روز گذشته علیرضا رئیسی- سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا کشور نیز در تشریح آخرین وضعیت بیماری در ایران نسبت سویه دلتای کرونا در همه مناطق کشور هشدار داد.
سویه دلتا در حال گسترش است و ۸۰ کشور دنیا درگیر این موج شده اند. در برزیل روز گذشته بیشترین آمار مرگ و میر ثبت شد، در هندوستان همچنان با وجود اندکی کاهش، اما بالای ۷۵۰ مرگ در روز ثبت شده است، در اندونزی وضعیت به همین شکل افزایشی است و در کشورهای دیگر هم این ویروس در حال تاخت و تاز است.
نتایج تجزیه و تحلیل مرکز بهداشت عمومی انگلستان (PHE) نشان می دهد که نوع دلتا نسبت به نسخه قبلی ویروس سرعت انتقال بیشتری دارد و احتمالاً نیاز به درمان در بیمارستان خواهد داشت. نوع دلتا حدود ۶۰ درصد قابل انتقال تر از نوع آلفا است که قبلاً B.۱.۱.۷ نامیده می شد. با این حال داده های اخیر نشان می دهد که واکسن ها در جلوگیری از عفونت ناشی از نوع دلتا که نیاز به درمان در بیمارستان دارد، هنوز هم موثر هستند.

vaksan corona
در مورد سویه دلتا چه می دانیم؟
نوع دلتای ویروس SARS-CoV-۲ به سرعت در بسیاری از مناطق جهان در حال گسترش است، نخستین بار توسط دانشمندان در دسامبر سال ۲۰۲۰ در هند شناسایی شد. در آوریل ۲۰۲۱، نوع دلتا به نوع غالب مبدل شد و طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO) از آن زمان تاکنون، این نوع ویروس در ۸۰ کشور گزارش شده است. اخیراً نگرانی هایی در انگلستان و ایالات متحده آمریکا مبنی بر اینکه نوع دلتا موج دیگری را ایجاد کند احساس می شود.
دکتر آنتونی اس. فائوچی، مدیر انستیتوی ملی آلرژی و بیماری های عفونی گفته «هر کشوری که نوع دلتا داشته باشد، باید نگران افزایش عفونت ها باشد، به ویژه اگر بخش قابل توجهی از افراد واکسینه نشده باشند.»
نوع دلتا چقدر عفونی است؟
پروفسور وندی بارکلی، استاد ویروس شناسی و رئیس گروه بیماری های عفونی در کالج امپریال لندن انگلیس، توضیح داد «این نوع به دلیل برخی جهش های اصلی در پروتئین اسپایک که باعث نفوذ ویروس می شود، نسبت به نسخه های قبلی قابل انتقال تر است و سلول های سالم را بیشتر آلوده می کند. نوع دلتا دارای دو جهش مهم در پروتئین اسپایک است.»
آیا علائم عفونت متفاوت است؟
داده های جمع آوری شده توسط دانشمندان انگلیس نشان می دهد که علائم اولیه عفونت با نوع دلتا در مقایسه با عفونت با انواع قبلی متفاوت است. متخصصان کالج کینگ لندن می گویند علائم اصلی عفونت با نوع دلتا، شامل سردرد ، گلودرد و آبریزش بینی است.
پروفسور تیم اسپکتور، بنیانگذار ZOE، هشدار می دهد که عفونت های کووید اکنون متفاوت عمل می کنند و بیشتر شبیه «سرماخوردگی بد» است. وی می گوید: ممکن است فقط احساس سرماخوردگی شدید یا احساس خستگی داشته باشید.
خطرات پیش رو چیست؟
اخیراً، گروهی از دانشمندان خواستار برقراری مجدد اقدامات سختگیرانه ایمنی در مدارس انگلیس برای جلوگیری از گسترش نوع دلتا شدند. با توجه به داده های مربوط به افزایش میزان انتقال پذیری دلتا، برخی از دانشمندان اظهار داشتند که ممکن است خطر خیزش موج دیگر افزایش یابد.
پیش بینی های مدل سازی از کالج امپریال لندن نشان می دهد که نوع دلتا ممکن است به طور قابل توجهی خطر بستری شدن در بیمارستان را افزایش دهد و حتی انگلیس را در معرض احتمال موج سوم بیماری قرار دهد، مشابه موجی که این کشور زمستان گذشته تجربه کرد. به دنبال گزارش های نگران کننده درباره انتشار این نوع جهش یافته جدید، دولت انگلیس در حال حاضر پایان محدودیت های همه گیری در این کشور چهار هفته به تأخیر انداخته است. در مورد ایالات متحده نیز وضع به همین گونه است و متخصصان معتقدند ممکن است در مناطقی از کشور که واکسیناسیون کمتری دارند، به ویژه در مناطقی از جنوب نوع جدید شیوع بیشتری داشته باشد.
اخیرا محققان اعلام کردند: «به نظر می رسد دو دوز واکسن های فایزر و مدرنا بسیار کارآمد باشند و گفته می شود واکسن های mRNA حدود ۸۸ درصد موثرند. در مورد واکسن های جانسون- جانسون و آسترازینکا نیز پیش بینی ها از ۶۰ درصد موثر بودن در برابر این نوع جدید خبر می دهد. در هند، واکسن آکسفورد آسترازینکا با نام Covishield معروف است.»
سازندگان واکسن روسی Sputnik V نیز خیراً در توییتر اعلام کردند که تأثیر واکسن آنها در برابر نوع دلتا بیشتر از سایرین است. آنها اضافه کردند که داده ها را به یک ژورنال بین المللی مورد ارزیابی قرار داده اند. تا زمانی که داده ها به صورت عمومی در دسترس نباشد، ارزیابی صحت این گفته ها در مورد واکسن Sputnik V امکان پذیر نیست.
نویسندگان این تحقیق می نویسند: «این یافته ها حاکی از سطح بالای محافظت در برابر بستری شدن در بیمارستان با نوع دلتا پس از تزریق یک یا دو دوز واکسن است و پتانسیل خنثی سازی واکسن کاملاً ثابت شده است.»
آنها می گویند: «هنگامی که شخصی واکسن دریافت می کند، آنتی بادی های بسیاری از قسمت های مختلف ویروس در بدن ایجاد می کند. اگر یک قسمت جهش ایجاد کند تا زمانی که یک نوع جدید ایجاد شود، آنتی بادی های سایر قسمت های ویروس هنوز محافظت کافی را خواهند داشت.»
با این حال محققان می گویند که این مطالعه در مقیاس اندک بوده و تحقیقات بیشتر برای بررسی میزان موثر بودن واکسن ضروری است.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group