جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم، شورا‌های شهر و روستا، میاندوره‌ای مجلس و مجلس خبرگان رهبری از ساعت ۷ صبح روز جمعه ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ در ۶۷ هزار شعبه در سراسر کشور برگزار شد.

به گزارش دیارجنوب به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، ششمین دوره انتخابات شورا‌های اسلامی شهر و روستا و همچنین انتخابات میاندوره‌ای مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری صبح روز (جمعه - ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ / ۱۸‌ژوئن۲۰۲۱) با دستور وزیر کشور به استانداران و فرمانداران در سراسر کشور آغاز و پس از ۱۹ ساعت در ساعت ۲ بامداد روز شنبه پایان یافت.

پس از انصراف سه نامزد تایید صلاحیت شده توسط شورای نگهبان، محسن رضایی میرقائد، ابراهیم رئیسی، امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و عبدالناصر همتی به رقابت خواهند پرداخت و فرد پیروز باید بیش از ۵۰ درصد آرای اخذ شده را کسب کند.

حدود ۶۶ هزار و ۸۰۰ شعبه اخذ رأی برای انتخابات ریاست‌جمهوری و حدود ۷۵ هزار شعبه برای انتخابات شورا‌های شهر و روستا، آرا مردم را در سراسر کشور اخذ می‌کنند.

تعداد واجدین شرایط که طبق قانون می‌توانند رأی دهند، ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر است که از این تعداد ۲۹ میلیون و ۹۸۰ هزار و ۳۸ نفر آقایان و ۲۹ میلیون و ۳۳۰ هزار و ۲۶۹ نفر بانوان هستند.

مطابق اعلام وزارت کشور ایران، در این دوره از انتخابات، ۵۹ میلیون و ۳۱۰ هزار و ۳۰۷ نفر واجد شرایط رای دادن هستند که در واقع شامل جمعیت ۱۸ سال به بالای ایران می‌شود و از این تعداد ۱ میلیون و ۳۹۲ هزار و ۱۴۸ نفر رای اولی هستند.

به گفته یک عضو حقوقدان شورای نگهبان، در انتخابات امروز (۲۸ خرداد) ۲۵۰ هزار ناظر شورای نگهبان نیز بر روند انتخابات نظارت می‌کنند.

entekhabat98 2

همراه داشتن شناسنامه و کارت ملی یا شماره ملی برای رأی دادن، ضروری است و رأی دهندگان هنگام مراجعه به شعب، خودکار شخصی و ماسک به همراه داشته باشند.

در خارج از مرز‌های ایران نیز، نمایندگی‌ها و سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی در ۱۳۳ کشور، آرا ایرانیان مقیم را از طرق ۲۳۴ صندوق رأی اخذ خواهند کرد. به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه، در سه کشور کانادا، سنگاپور و یمن انتخابات ریاست جمهوری ایران برگزار نخواهد شد.

فرایند اخذ رای در اغلب سفارت‌ها و شعب خارج کشور تا ۱۰ ساعت ادامه داشت و پس از آن اقدام به شمارش آرا کردند. سفارت ایران در فرانسه در توییتی نوشت که پس از پایان رای گیری در ساعت ۲۰ شمارش آرا آغاز شد و در ساعت ۲۱:۱۵ به پایان رسید. این نهاد اعلام کرد که نتایج آرا به ستاد انتخابات کشور ارسال شد. کاظم جلالی سفیر ایران در مسکو نیز پایان انتخابات را حدود ساعت ۲۰ اعلام کرد.

محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه کشورمان در آنتالیای ترکیه و سید عباس عراقچی در وین رای خود را به صندوق های رای انداختند.

انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم، شورا‌های شهر و روستا، میاندوره‌ای مجلس و مجلس خبرگان رهبری از ساعت ۷ صبح روز جمعه ۲۸ خرداد در ۶۷ هزار شعبه در سراسر کشور برگزار شد.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group