پنجشنبه 6 ارديبهشت 1403 | Thursday 25 April 2024

مدیرکل جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه 95 درصد آبیاری سبزی و صیفی‌جات در بوشهر از طریق سیستم نوین تحت‌فشار است، گفت: ظرفیت سردخانه‌های استان به 50 هزار تن افزایش‌یافته است.

به گزارش دیارجنوب، محمدتقی منوچهری در نشست خبری به مناسبت هفته جهاد کشاورزی اظهار داشت: در حوزه‌های مختلفی شاهد رتبه‌های خوبی در کشور شده‌ایم که در نخیلات از 165 هزار تن تولید محصول در سطح 134 هزارزیرکشت رتبه 7/13 تولید خرما را در کشور داریم.
وی بابیان اینکه کبکاب و زاهدی از رقم‌های صادراتی محصول خرما هستند اضافه کرد: یکی از شغل‌های مهم، سنتی و پایدار مردم استان بوشهر نخل داری است که باید زیرساخت‌های آن را اصلاح کنیم.
منوچهری دشتستان را بزرگ‌ترین طرح آبیاری زهکشی در حال اجرا عنوان نمود و بیان داشت: این طرح در سطح 15 هزار هکتار از نخیلات اجرا خواهد شد که در حال حاضر در سطح 2700 هکتار در حال اجراست.

jahad nashast 1

وی بابیان اینکه این طرح در اهرم در مرحله مطالعه قرار دارد ابراز داشت: با بهره‌برداری از سد خائیز و آب چاه‌های شهر اهرم شبکه آبیاری زهکشی نخیلات اهرم انجام خواهد گرفت.
مدیرکل جهاد کشاورزی استان بوشهر از تولید 900 هزار محصولات خارج از فصل در استان بوشهر خبر داد و اذعان داشت: این میزان تولید در سطح 22500 هکتار از اراضی استان بوده که عمدتاً محصولات خارج از فصل را شامل می‌شود.
وی گفت: روزانه به اطلاعات محققین درزمینهٔ کشاورزی افزوده‌شده و این اطلاعات در اختیار مروجین برای گسترش دامنه آگاهی به کشاورزان منتقل می‌شود.
وی با اشاره به اینکه 95 درصد آبیاری سبزی و صیفی‌جات در استان بوشهر آبیاری تحت‌فشار است بیان داشت: این میزان آبیاری برای این محصولات در هیچ جای کشور دیده نشده که در ارتقاء بهره‌وری و کیفیت محصولات مؤثر خواهد بود.
وی در خصوص میزان گلخانه‌های استان گفت: 430 هکتار گلخانه فعال در استان بوشهر وجود دارد که بیشترین گلخانه‌ها از سال 95 به بعد احداث‌شده است که قابل‌رقابت با دیگر کشورهای تولیدکننده است.

jahad nashast 1

وی تصریح کرد: بیشترین تولید گوجه‌فرنگی خارج از فصل و همچنین نشاء سبزی و صیفی در کشور در اختیار استان بوشهر است.
منوچهری توجه به ظرفیت و موقعیت استان در بخش شیلات را از محورهای توسعه استان توصیف کرد و تأکید کرد: 12 هزار صیاد حرفه‌ای و تک شغلِ در استان فعالیت دارند که 35 درصد از کل کشور را در برگرفته است.
وی عنوان کرد: بیش از 2200 شناور فعال و 1621 قایق صیادی در آب‌های استان بوشهر مشغول به فعالیت صیادی هستند.
وی میزان تولید میگو را 23 هزار تن در سال اعلام کرد و گفت: 6 هزار هکتار سطح زیر کشت میگو در 10 سایت و 300 مزرعه فعال در استان بوشهر وجود دارند.
وی از وجود مرکز تشخیص بیماری‌های میگو در بوشهر خبر داد و ابراز داشت: در این مرکز 30 متخصص در حال فعالیت هستند.
مدیرکل جهاد کشاورزی استان بوشهر در ادامه بیان داشت: 2 میلیارد لارو سالانه در استان تولید می‌شود که محصول 14 کارخانه فعال فرآوری آبزیان زیر نظر اتحادیه اروپا هستند.
وی تأکید کرد: 80 تا 90 درصد میگوهای استان بوشهر صادر می‌شود که در سال 98 23 هزار تن به ارزش 125 میلیون دلار صادرشده است.
وی بابیان اینکه 65 هزار تن ظرفیت سرخانه‌ای در حوزه خرما در استان بوشهر وجود دارد گفت: نسبت به سال 92 50 هزار تن به ظرفیت سردخانه‌های استان اضافه‌شده است.
وی در تشریح اقدامات در حوزه دام و طیور بیان داشت: 90 هزار تن محصولات دامی در استان باوجود 7900 تن گوشت قرمز،40 تن شیر خام، 30 هزار تن گوشت سفید و عسل و تخم‌مرغ تولید می‌شود.
وی از تکمیل زنجیره گوشت مرغ در استان توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی خبر داد و گفت: واحد مرغ مادر گوشتی در دشتستان به ظرفیت 20 هزار قطعه و 3 میلیون جوجه گوشتی از اردیبهشت‌ماه جوجه ریزی کرده که در مردادماه شروع به تولید خواهد کرد.

jahad nashast 1

وی با اشاره به راه‌اندازی کشتارگاه مدرن در گناوه در خصوص توسعه کشت گیاهان دارویی بیان داشت: برای اصلاح الگوی کشت و ارتقاء بهره‌وری آب و سازگاری محصولات اقلیمی چند سالی هست که در خصوص توسعه گیاهان دارویی اقدامات خوبی انجام‌گرفته است.
وی تأکید کرد: بیش از 5 گیاه دارویی خاص توسط محققان بررسی‌شده که درحال‌توسعه درکشت است.
منوچهری در خصوص تولید کنار در استان گفت: 335 هکتار سطح کشت با تولید سالانه 1950 تن کنار در استان وجود دارد که به دنبال تکمیل زنجیره آن هستیم.
وی استان بوشهر را یکی از استان‌های موفق در اجرای سیستم آبیاری قطره‌ای در کشور عنوان کرد و بیان داشت: 45 از سطح آبی در استان تحت پوشش این سیستم قرارگرفته که بیش از 37500 هکتار مزارع در آینده را تحت پوشش قرار خواهد داد.
مدیرکل جهاد کشاورزی استان بوشهر در تشریح اقدامات درزمینهٔ توسعه گلخانه‌ای گفت: از 125 هکتار گلخانه در استان بوشهر به 430 هکتار با میزان تولید 88 هزار تن محصول و 2/1 میلیارد قطعه نشاء رسیده‌ایم.
وی از افتتاح و شروع عملیات اجرایی 8 طرح کشاورزی در سال جاری خبر داد و ابراز داشت: 6 طرح افتتاح و 2 طرح عملیات اجرایی بوده که 6 طرح آن در حوزه آب‌وخاک و بقیه در حوزه صنایع تکمیلی و دام و طیور است.
وی در ادامه بیان داشت: این طرح‌ها بااعتباری بالغ‌بر 155 میلیارد و 300 میلیون تومان و سرمایه‌گذاری خصوصی 45 میلیارد و 800 میلیون تومان با اشتغال 59 نفر انجام خواهد گرفت.

«تصاویر نشست خبری مدیرکل جهادکشاورزی استان بوشهر»

jahad nashast 1jahad nashast 1jahad nashast 1

jahad nashast 1

jahad nashast 1jahad nashast 1

jahad nashast 1

jahad nashast 1jahad nashast 1jahad nashast 1jahad nashast 1jahad nashast 1jahad nashast 1

/

استان بوشهر

Template Design:Dima Group