شنبه 1 ارديبهشت 1403 | Saturday 20 April 2024

رئیس اداره محیط زیست شهرستان با اشاره به برخورد با دو کارخانه آلاینده در دشتستان گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون بیش از 10 شکارچی متخلف در دشتستان شناسایی و دستگیر شده که پرونده های آنها برای مراحل قانونی به دادگاه ارسال شده است.

به گزارش دیارجنوب، سیده طاهره موسوی روز سه شنبه 18 خرداد ماه در نشست خبری بمناسبت هفته محیط زیست اظهار داشت: رسانه ها نقش بسیار مهمی در اطلاع رسانی وآگاهی بخشی مردم نسبت به محیط زیست دارند.
وی بیشترین سهم آلایندگی در شهرستان را مربوط به کارخانجات سیمان دشتستان و شن و ماسه عنوان کرد و گفت: بخش انسانی محیط زیست مربوط به کارخانجات و صدور مجوزها است که طی نشست های مختلف با صنایع، بازدید و پایش های مرتب بیشترین سهم آلایندگی در شهرستان دشتستان مشخص شد.
رئیس اداره محیط زیست شهرستان دشتستان به شکایت از دو کارخانه سیمان دشتستان و دنا سنگ در سال گذشته اشاره کرد و افزود: هدف از این شکایت، بهبود وضعیت آلایندگی بود که درتلاشیم با برگزاری جلسات از بروز این آلایندگی ها جلوگیری کنیم.
وی افزود: با شکایت های صورت گرفته در سال گذشته، شرکت دنا سنگ رفع آلایندگی کرد و سیمان دشتستان نیز با درخواست، ارائه دلایل و مستندات وعده هایی بمنظور برطرف شدن مشکلات داد.

mohit zist dashtestan
موسوی بیان داشت: شرکت سیمان دشتستان ازآبان ماه سال گذشته تا خردادماه سالجاری، 2 آلایندگی در تاریخ 11 و 18 خرداد ماه داشته که به روستاهای اطراف آسیب میرساند.
وی تصریح کرد: درصورتی که میزان غلظت آلایندگی از مدت زمان 30 دقیقه بالاتر برود بایستی به اهالی روستاهای اطراف کارخانه اطلاع رسانی شود که متاسفانه هیچ نهادی به این منظور مشخص نشده است.
موسوی با بیان اینکه مردم شهرستان بخصوص برازجان در بخش محیط طبیعی حامی محیط زیست هستند، افزود: در دشتستان آبشخورهای زیادی وجود دارد که بیشتردر بخش بوشکان احداث شده و توسط مردم آبرسانی میشود.
رئیس اداره محیط زیست شهرستان دشتستان گفت: در حوزه محیط طبیعی پیگیریهای خوبی صورت گرفته که میتوان به ارتقاء منطقه شکار ممنوع شاهزاده ابراهیم به منطقه حفاظت شده، کلنگ زنی پاسگاه کوه سیاه و برنامه مدیریتی برای ارتقاء شکار ممنوع بخش ارم اشاره کرد.
وی افزود: با ارتقاء وایجاد منطقه شکار ممنوع در بخش ارم دشتستان، باشگاه محیط بانی در این بخش افتتاح خواهد شد.
موسوی به نصب 5 تابلوی شکار ممنوع در مناطق مختلف دشتستان اشاره کرد و گفت: در سال گذشته 5 تابلوی شکار ممنوع در مناطق باغتاج، سوک ،خیرک، شکرک و سنا بن سنا نصب شده است.
رئیس اداره محیط زیست شهرستان دشتستان درخصوص ساماندهی پسماند ها بیان کرد: دهیاری دهقائد، شهرداری ابپخش، وحدتیه، دالکی و برازجان در این خصوص مشکلاتی داشته که وحدتیه برطرف شده و مابقی پروندها در حال پیگیری است.
موسوی درخصوص حوزه آموزش بیان داشت: برگزاری کلاسهای آموزشی، وبینارها، برگزاری مسابقات دوچرخه سواری، برنامه دره نوردی پیاده روی، پاکسازی بهمرد و جنگل گندمریزاز جمله اقدامات آموزشی محیط زیست شهرستان بوده است.
وی اولین گونه در معرض انقراض درشهرستان را پلنگ عنوان کرد و گفت: برای حفاظت این گونه از سال 96 در بخش ارم برنامه هایی چون کلاسهای آموزشی، پرداخت بیمه به خسار دیدگان از پلنگ، زنده گیری پلنگ بوده است.
رئیس اداره محیط زیست شهرستان دشتستان افزود: کهره، بز، قوچ و میش همگی در معرض انقراض و از طعمه پلنگ هستند.
وی اضافه کرد: آهو نیز مدت زمان زیادی از انقراضش میگذرد که آخرین بار لاشه آن در برازجان دیده شد و دلیل آن نیز شکار بوده است.
موسوی با اشاره به بهتر شدن دیدگاه های مردم نسبت به محیط زیست گفت: در دشتستان سازمان های مردم نهاد بسیاری ایجاد شده که در برازجان 4 مورد، شبانکاره 1 مورد، سعدآباد 1 مورد، آبپخش 2 مورد، بوشکان 2 مورد و ارم نیز 2 مورد است و از این انجمن ها، یک مورد در برازجان و 2 مورد در ارم به ثبت نرسیده است.
وی تصریح کرد: از ابتدای سالجاری تاکنون بیش از 10 شکارچی متخلف در دشتستان شناسایی و دستگیر شده که پرونده های آنها برای مراحل قانونی به دادگاه ارسال شده است.

 /

استان بوشهر

Template Design:Dima Group