پنجشنبه 30 فروردين 1403 | Thursday 18 April 2024

سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت: تصمیم ایران برای ادامه ضبط داده‌ها حداکثر به مدت یک ماه دیگر به اطلاع آژانس رسید.

به گزارش دیارجنوب به نقل از ایسنا: کاظم غریب آبادی، سفیر و نماینده دائم کشورمان نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت: تصمیم ایران برای ادامه ضبط داده های دوربین ها حداکثر تا یک‌ماه دیگر، امروز از سوی سازمان انرژی اتمی به اطلاع مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسید.
غریب آبادی افزود: داده های سه ماه گذشته همچنان در اختیار سازمان انرژی است و به آژانس منتقل نمی شود. داده های یک ماه پیش روی نیز صرفا نزد ایران خواهد ماند. در رابطه با حذف یا انتقال داده ها، همان شرایط تفاهم مشترک سه ماهه همچنان حاکم خواهد بود.
نماینده دائم کشورمان به کشورهای طرف مذاکره توصیه کرد تا از این فرصت که بر اساس حسن نیت ایران فراهم شده است، در جهت لغو کامل تحریم ها به گونه ای عملی و قابل راستی آزمایی استفاده کنند.

iran azans
گروسی: تفاهم ایران و آژانس تا 24 ژوئن تمدید شد
«رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز (دوشنبه) طی یک کنفرانس خبری از تمدید یک ماهه تفاهم ایران و آژانس تا تاریخ 24 ژوئن (سوم تیرماه) خبر داد.
وی در آغاز کنفرانس خبری خود در خصوص تمدید تفاهم ایران و آژانس گفت: «امروز بحث‌ طولانی و مفصلی با دکتر (علی اکبر) صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران داشتم و توانستیم در خصوص دو موضوع با یکدیگر توافق کنیم».
گروسی در خصوص این دو مورد توضیح داد: «این توافق به تفاهم فنی دوجانبه موقت مربوط می‌شود که در ماه فوری در تهران در خصوص آن به توافق رسیدیم. اول اینکه، اطلاعاتی که توسط تجهیزات فنی ما در مکان‌های مختلف در تهران جمع‌آوری می‌شود، همچنان ذخیره خواهد شد. مورد دوم این که تجهیزات، فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت که در خصوص آن توافق کردیم، از همین حالا برای مدت یک ماه همچنان ادامه خواهد داشت و در تاریخ ۲۴ ژوئن ۲۰۲۱ (سوم تیرماه ۱۴۰۰) منقضی خواهد شد و این چیزی است که امروز در خصوص آن توافق کردیم».
مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سپس ادامه داد: «اگر این تفاهم‌نامه در تاریخ فوریه حائز اهمیت بود، هم‌اکنون می‌توانم بگویم که اهمیت آن هم‌اکنون بیشتر از آن زمان شده است.
جوزپ بورل: ایران آماده بازگشت به تعهدات برجامی است
«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه) به تمدید توافق جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی واکنش نشان داد.
به نوشته رسانه‌های اروپایی، بورل درباره تداوم نظارت آژانس اتمی بر تأسیسات هسته‌ای ایران گفت: «تأسیسات هسته‌ای ایران بیشترین نظارت را در جهان دارند».
وی همچنین با اشاره به مذاکرات احیای برجام در وین بین ایران و گروه 4+1 افزود: «ایران آماده است تا به اجرای کامل الزامات خود ذیل توافق هسته‌ای برگردد».
واکنش اولیانوف به تمدید تفاهم ایران و آژانس
نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در توییتی از تمدید یک ماهه تفاهم ایران و آژانس استقبال کرد.
وی در این خصوص نوشت: ایران تفاهم‌نامه موقت با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را برای یک ماه تمدید کرد. گامی قابل تقدیر. این به حفظ فضای جدی گفت‌وگوهای وین درباره برجام کمک می‌کند و یک نتیجه موفقیت‌آمیز در خصوص تلاش‌های دیپلماتیک برای احیای توافق هسته‌ای را تسهیل می‌کند.
بیانیه شورای امنیت ملی درباره توافق با آژانس
دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی درباره پایان موعد بیانیه مشترک ایران با آژانس درباره توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی بیانیه‌ای صادر کرد.
امروز سوم خردادماه ۱۴۰۰ فرصت سه ماهه در خصوص نگهداری داده های دوربین‌های نظارتی نصب شده در تاسیسات هسته‌ای ایران به پایان می‌رسد.
شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر تداوم توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی از سوی ایران بر اساس قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران» در مورد نحوه ادامه کار پس از انقضاء زمان توافق قبلی با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی؛ تصمیم گرفت با توجه به در جریان بودن مذاکرات فنی پیرامون حل و فصل موضوعات پادمانی میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به موازات مذاکرات وین، حفظ داده‌های دوربین‌های نظارتی را به مدت یک ماه از تاریخ سوم خردادماه ۱۴۰۰ ادامه دهد تا از این طریق فرصت لازم برای پیشرفت و به نتیجه رسیدن مذاکرات فراهم شود.»

استان بوشهر

Template Design:Dima Group