سه شنبه 29 اسفند 1402 | Tuesday 19 March 2024

تولد بهاره بره جبیرها در سایت جبیر پارک ملی دریایی نایبند در شهرستان عسلویه آغاز شده است.

به گزارش دیارجنوب به نقل از گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان عسلویه گفت: جَبیر اصلی‌ترین گونه خشکی‌زی پارک ملی دریایی نایبند است که به علت‌های مختلف از جمله شکار، تخریب زیستگاه، چرای دام و تردد انسان، از بین رفته و در سال‌های اخیر تلاش برای برطرف کردن این مشکلات و حفظ این گونه از طریق پرورش صورت گرفته است.

مصطفی موذنی با اشاره به اینکه اکنون این تلاش‌ها در حال به ثمر نشستن است، افزود: گونه جبیر در سال دوبار می‌تواند زاد و ولد کند که عمده تولد‌ها در فصل بهار صورت می‌گیرد.

او ادامه داد: امسال با وجود خشکسالی بسیار شدید در نایبند بره جبیر‌ها دیده شده‌اند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان عسلویه عنوان کرد: با حمایت‌های یکی از مجتمع‌های پتروشمی عسلویه به عنوان حامی جبیر، بره جبیرها برای رهاسازی در طبیعت آماده می‌شوند و امیدواریم مردم منطقه نیز از بازگشت آن‌ها به طبیعت نایبند استقبال کنند.

جبیر، گونه‌ای از آهوی بومی شبه قاره هند و ایران است که از آهو کوچک‌تر و بدن لاغرتری دارد و بر خلاف آهو که تنها جنس نر آن شاخ دارد جبیر‌ها هم نر و هم ماده آن شاخ‌دار هستند.

با توجه به پراکندگی این گونه در مناطق کویری به آهوی کویر شهرت دارد.

پارک ملی دریایی نایبند به وسعت ۴۶ هزار و ۶۸۷ هکتار در ساحل شرقی استان بوشهر درشهرستان عسلویه قرار دارد.

این پارک، دارای پوشش گیاهی مانند حرا، کنار، کهور ایرانی، انجیر معابد، انار شیطان، استبرق، صبر زرد و انواع گیاهان شورپسند است.

همچنین این منطقه زیستگاه انواع گونه‌های جانوری جبیر، گرگ، شغال، کفتار، گربه وحشی، و پستانداران دریایی نظیر دلفین و پرندگانی مانند هوبره، کبک، تیهو، انواع باز‌های شکاری و انواع پرندگان آبزی و کنار آبزی نظیر انواع کاکایی، سلیم کوچک، پلیکان و فلامینگو و خزندگان لاکپشت دریایی منقار عقابی و لاکپشت دریایی سبز به شمار می‌رود.

وجود خورها، مجتمع‌های مرجانی، چمنزار‌های علف دریایی، وجود انبوه گونه‌های نادر گیاهی و جانوری و تنوع عظیم زیستگاه ها، نایبند را به منطقه‌ای منحصر به فرد و بسیار حساس تبدیل کرده است.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group