سه شنبه 29 اسفند 1402 | Tuesday 19 March 2024

در حالی که محدودیت‌های جدی برای بسیاری از مشاغل در شهرهای قرمز از جمله بوشهر اعمال شده است، بسیاری از کسبه به خاطر عدم حمایت دولت، از این محدودیت‌ها ناراضی هستند.

به گزراش دیارجنوب به نقل از بازار؛ گروه استان‌ها: حدود ۱۴ ماه از پیدایش کرونا در کشور می‌گذرد و در این مدت پیک‌های متعدد بیماری در کشور سپری شده است که هر یک از این پیک‌ها دارای شرایط خاص خودش بوده است.

بازاریان استان بوشهر از اولین گروه‌هایی بودند که در همان روزهای ابتدایی شیوع کرونا در کشور، به استقبال تعطیلی فروشگاه‌ها رفتند تا گامی موثر برای کنترل و جلوگیری از شیوع کرونا برداشته باشند.

با طولانی شدن روزهای کرونایی، تعطیلی همیشگی بازار و فروشگاه‌ها امکانپذیر نبود و بسیاری از مشاغل بار دیگر فعالیت خود را از سر گرفتند تا شاید بتوانند با فروش مجدد، هزینه‌های زندگی خود را تامین کنند.

بار دیگر کرونا شدت گرفت و محدودیت‌های جدی از سوی دولت اعمال شد و بسیاری از فروشگاه‌ها و بازارها مجددا تعطیل شدند. در این شرایط انتظار می‌رفت که دولت حمایت کاملی از این قشر داشته باشد ولی انتظارات بازاریان برآورده نشد.

بار دیگر شرایط قرمز در بسیاری از نقاط کشور حاکم شده است و بنا بر تصمیم ستاد ملی مقابله با کرونا در شهرهای قرمز مشاغل گروه‌های ۲، ۳ و ۴ در شهرهای نارنجی مشاغل گروه‌های ۳ و ۴ و در شهرهای زرد مشاغل گروه ۴ تعطیل هستند.

bazar

هر چند بسیاری از فروشگاه به خاطر اعمال محدودیت‌های کرونایی کرکره خود را پائین کشیده‌اند و فروشی در این روزها ندارند ولی برخی از فروشگاه‌ها هم کامل و یا نیمه وقت مغازه‌های خود را باز می‌کنند و به مشتریان سرویس می‌دهند.

گلایه بازاریان از محدودیت‌ها
یکی از بازاریان بوشهری به خبرنگار بازار گفت: به خاطر محدودیت‌ها مغازه خود را تعطیل کرده‌ایم ولی از این وضعیت ناراضی هستیم و به اجبار اقدام به بستن مغازه و تعطیلی فروش خود کرده‌ایم.

ما چک دست مردم داریم و درآمد ما روزانه است؛ وقتی که فروشی نداشته باشیم و نصف ماه و یا کل ماه فروش ما تعطیل باشد، چه کسی بدهی ما را پرداخت خواهد کرد؟

امیرعلی اضافه کرد: ما چک دست مردم داریم و درآمد ما روزانه است؛ وقتی که فروشی نداشته باشیم و نصف ماه و یا کل ماه فروش ما تعطیل باشد، چه کسی بدهی ما را پرداخت خواهد کرد؟

وی بیان کرد: علاوه بر بدهی‌هایی که به دیگران داریم، کرایه مغازه، قبض برق و آب و مالیات و تامین اجتماعی را هم در نظر بگیرید. برای اینکه بتوانیم اینها را پرداخت کنیم باید چکار کنیم.

دولت حمایت نکرد
یکی از بازاریان بوشهری که نسبت به تعطیلی مغازه خود اقدام نکرده است به خبرنگار بازار گفت: در سال گذشته بارها و بارها همین بازاریان نسبت به تعطیلی بازار اقدام کردند و از سود خود گذشتند تا کرونا ریشه کن شود.

محمد اضافه کرد: کرونا پایانی نداشته و همچنان می‌تازد و ما نمی‌توانیم تا همیشه مغازه خود را تعطیل کنیم. انتظار داشتیم دولت در این شرایط سخت حمایت لازم را از ما داشته باشد ولی اینگونه نشد و حمایتی صورت نگرفت.

وی تصریح کرد: اعمال محدودیت‌ها یک ظلم در حق بازاریان است. دولت باید ضمن انجام واکسیناسیون، محدودیت‌های تردد و مسافرت را اعمال می‌کرد تا این همه فاجعه کرونایی به بار نیاید.

بانک‌ها کمک نمی‌کنند
یکی دیگر از مغازه‌داران بوشهری به خبرنگار بازار گفت: مسئولان اعلام می‌کنند که بانک‌ها باید به بازاریان کمک کنند ولی در عمل شاهد حمایت از بازاریان نیست و هیچ مهلتی به ما داده نمی‌شود.

بانک‌ها علاوه بر اینکه به ما مهلتی ندادند و قسط های خود را کامل از ما گرفتند، سود و دیرکرد و جرایم را نیز از ما گرفتند و شرایط برای ما خیلی سخت شده است

وی اظهار کرد: بانک‌ها علاوه بر اینکه به ما مهلتی ندادند و قسط‌های خود را کامل از ما گرفتند، سود و دیرکرد و جرایم را نیز از ما گرفتند و شرایط برای ما خیلی سخت شده است.

وی ادامه داد: باید در ساعاتی از روز محدودیت برای برخی از صنوف برداشته شود تا ما هم بتوانیم به فروش خود برسیم و اینگونه نباشد که کل کسب کار ما در چند هفته تعطیل شود.

بازاریان همکاری کنند
رئیس اتاق اصناف بوشهر در این زمینه به خبرنگار بازار گفت: با توجه به شرایط سخت کرونایی که در جامعه ما حاکم است، انتظار می‌رود که همه مردم همکاری‌های لازم را داشته باشند تا از پیک کرونا عبور کنیم.

مصطفی گراشی ضمن درخواست از بازاریان برای تعطیلی واحدهای صنفی دارای محدودیت بیان کرد: بازاریان در دوره‌های قبلی که بازار را تعطیل کردند انتظاراتی را نیز از دولت داشتند که عملی نشد.

وی تصریح کرد: حالا در این شرایط بسیار سخت، جدای از اینکه چه نهاد و دستگاهی و چه شخصی وظیفه خود را در این زمینه انجام داده یا نه، همه باید برای جلوگیری از پیشروی کرونا تلاش کنیم و همراهی لازم را داشته باشیم.

در این شرایط بسیار سخت، جدای از اینکه چه نهاد و دستگاهی و چه شخصی وظیفه خود را در این زمینه انجام داده یا نه، همه باید برای جلوگیری از پیشروی کرونا تلاش کنیم و همراهی لازم را داشته باشیم

رئیس اتاق اصناف بوشهر با بیان اینکه ما به عنوان منتخب کسبه باید زبان آنها باشیم، افزود: ما همراه با گروه گشت نظارتی، وظیفه خود را به صورت ارشادی انجام می‌دهیم و کسبه انتظار ندارد که ما مغازه‌هایشان را پلمب کنیم.

وی به مشکلات و سختی‌های کسبه در بازپرداخت اقساط و بدهی‌ها اشاره کرد و ادامه داد: انتظار می‌رود که بانک‌ها خدمات ویژه‌ای را به کسبه و بازاریان ارائه کنند.

انتظار می‌رود همانگونه که بازاریان در زمان‌های مختلف با دولت و مردم برای تعطیلی بازار همکاری و همراهی کرده‌اند، دولتی‌ها هم به وعده‌های خود عمل کنند و ضمن حمایت از بازاران، بانک‌ها را ملزم به رعایت حال بازاریان در این شرایط سخت و دشوار کنند.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group