جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

نماینده دشتستان از حذف جز بند هفت الف طرح اصلاح ساختار بودجه خبر داد. در این بند شاخص «معکوس درآمد سرانه» برای توزیع اعتبارات استانی در نظر گرفته شده بود که به ضرر استان‌های نفتی بود.

به گزارش دیارجنوب به نقل از مهر: طرح اصلاح ساختار بودجه که آذرماه سال گذشته در صحن مجلس به تصویب نمایندگان رسید، شاخص‌هایی را به منظور توزیع عادلانه بودجه‌های استانی از محل منابع بودجه عمومی، عوارض و مالیات بر ارزش افزوده تعیین کرده است.

بر اساس بند هفتم این طرح، دولت مکلف است در تنظیم و تصویب لایحه بودجه سنواتی، توزیع عادلانه بودجه استان‌ها از محل منابع بودجه عمومی، عوارض و مالیات بر ارزش افزوده بر اساس شاخص‌های جمعیت، محرومیت، معکوس درآمد سرانه، نرخ بیکاری و همچنین لحاظ مساحت در توزیع اعتبارات داخل استان مدنظر قرار دهد.

وجود شاخص معکوس درآمد سرانه در این بند باعث شد تا نماینده دشتستان بر علیه این بند در صحن مجلس نطق و اعلام مخالفت کند.

نمایندگان استان بوشهر در مجلس شورای اسلامی طی نامه‌ای خطاب به شورای نگهبان خواستار اصلاح مصوبه مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح برخی احکام مربوط به اصلاح ساختار بودجه کل کشور شده بودند.

در همین راستا، پس از ارائه مستندات حقوقی و منطقی، شورای نگهبان به ماده ۷ طرح اصلاح ساختار بودجه (عبارت معکوس درآمد سرانه) ایراد گرفت و برای اصلاح به مجلس شورای اسلامی ارسال کرد.

این موضوع بار دیگر امروز در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت و این شاخص تأثیرگذار حذف شد تا حقی از مردم استان بوشهر و دیگر استان‌های نفت‌خیز ضایع نشود.

ebrahim rezaee

حذف بند ۷

نماینده مردم شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در طرح اصلاح ساختار بودجه که آذرماه سال گذشته در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفت، برخی شاخص‌ها برای توزیع اعتبارات در استان‌ها تعیین شده بود.

ابراهیم رضایی اضافه کرد: یکی از شاخص‌هایی که برای توزیع بودجه استان‌ها از محل منابع بودجه عمومی، عوارض و مالیات بر ارزش افزوده در نظر گرفته شده بود، «معکوس درآمد سرانه» بود.

وی ادامه داد: این شاخص ظلمی در حق استان‌های نفتی و گازی از جمله استان بوشهر بود؛ چراکه این استان‌ها درآمد سرانه بالایی دارند ولی این درآمد ربطی به استان و مردم آن ندارد و بالا بودن درآمد سرانه استان به معنی بالا بودن درآمد سرانه مردم نیست.

رضایی بیان کرد: به همین دلیل از همان ابتدا مخالفت خود را با این شاخص اعلام کرده و خواستار حذف آن شدیم و موضوع را به طرق مختلف و خصوصاً از شورای نگهبان دنبال کردیم که با پیگیری‌های صورت گرفته طرح برای اصلاح مجدداً به مجلس برگشت.

وی از حذف این بند خبر داد و خاطرنشان کرد: با رأی امروز مجلس، جز بند هفت الف طرح اصلاح ساختار بودجه (توزیع بودجه استان‌ها بر اساس معکوس درآمد سرانه و…) حذف شد.

نماینده مردم شهرستان دشتستان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بدین ترتیب بودجه استان‌های نفتی بدون تغییر باقی خواهد ماند.

به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی، ایرادات شورای نگهبان به طرح برخی احکام مربوط به اصلاح ساختار بودجه کل کشور را بررسی و برطرف کردند.

بر این اساس، نمایندگان با حذف جز هفت و هشت بند الف ماده واحده این طرح موافقت کردند.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group