سه شنبه 4 ارديبهشت 1403 | Tuesday 23 April 2024

معاون جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به آغاز گرده افشانی شش میلیون اصله نخل استان بوشهر گفت: عملیات گرده افشانی نخیلات که به صورت سنتی و دستی است تا اوایل اردیبهشت ماه ادامه دارد.

به گزارش دیارجنوب، بیش از 330 هزار هکتار اراضی کشاورزی در استان بوشهر وجود دارد که سالانه افزون بر 1.6 میلیون تن انواع محصولات در بخش‌های زارعی، باغی، صیفی‌جات و سبزی‌جات تولید می‌شود.
گوجه‌فرنگی خارج از فصل، گندم، جو، خرما، آبزیان مانند ماهی، میگو، دام و طیور از جمله محصولات تولیدی استان بوشهر است.
اکنون در آستانه آغاز برداشت غلات از جمله گندم و جو در سطح 70 هزار هکتار قرار داریم که به گفته کارشناسان جهاد کشاورزی کاهش بارش باران در فصل زمستان گذشته سبب بروز خسارت در اراضی گندم شده است.
یکی از محصول مهم استان بوشهر محصول نخیلات از جمله خرما و رطب است که اکنون عملیات آماده سازی تولید این محصول با تلاش نخل‌داران آغاز شده است.

photo gardeafshani nakhl
معاون جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه حوزه نخیلات، شیلات و محصول خارج از فصل از شاخص‌ترین تولیدات کشاورزی است اظهار داشت: استان بوشهر در تولید محصولات نخیلات، قطب تولید خرما در کشور است به‌گونه‌ای که سال قبل بیش از 160 هزار تن خرما، رطب و خارک در این استان تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه شد.
خسرو عمرانی با اشاره به آماده سازی نخیلات برای تولید محصول بیان کرد: گرده ‌افشانی نخیلات از مهم‌ترین فعالیت‌ها برای تولید خرمای مرغوب و اقتصادی است و هم اکنون عملیات گرده افشانی در شش میلیون اصله نخل استان بوشهر آغاز شده است.
وی از گرده افشانی نخیلات به صورت سنتی و دستی خبر داد و تصریح کرد: هر کشاورز بر اساس تعداد نخل‌های خود عملیات گرده‌افشانی برای تولید محصول انجام می‌دهد و گرده افشانی نخلستان‌ها تا اوائل اردیبهشت‌ماه ادامه دارد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به اینکه گرده‌‌افشانی نخیلات به شکل قرار دادن خوشه‌های حاوی گرده بر خوشه‌های نخل‌های ماده انجام می‌شود گفت: از شش میلیون اصله نخل استان بوشهر بیش از 5.5 میلیون اصله نخل آن بارور است.
عمرانی از تولید بیش از 165 هزار تن محصول نخیلات در استان خبر داد و خاطر نشان کرد: خرمای تولیدی استان بوشهر علاوه بر مصرف داخل کشور به سایر کشورهای همسایه و آسیای میانه صادر می‌شود.
وی سطح زیر کشت اراضی نخلستان استان بوشهر را 34 هزار هکتار دانست و بیان کرد: بیشترین نخلستان‌های استان بوشهر در دشتستان قرار دارد و 70 درصد محصول خرمای استان بوشهر در این شهرستان تولید می‌شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به تحت پوشش بیمه قرار گرفتن نخلستان‌های استان خاطر نشان کرد: عملیات بیمه نخل‌ها همزمان با آغاز گرده افشانی است که این اقدام با مشارکت صندوق بیمه بانک عامل انجام می‌شود.
عمرانی با اشاره به بیمه شدن تنه درختان نخیلات گفت: برای جلوگیری از بروز آتش‌سوزی و جبرات خسارت‌ها، تنه درختان نخل‌ها تحت پوشش بیمه قرار گرفته است./ تسنیم

استان بوشهر

Template Design:Dima Group