شنبه 1 ارديبهشت 1403 | Saturday 20 April 2024

دادستان استان بوشهر گفت: به منظور برگزاری سالم سیزدهیمن دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در همه ۱۰ شهرستان‌‎‏ این استان شعبه قضایی ویژه رسیدگی به جرم‌‏های انتخاباتی مشخص شدند.

به گزارش دیارجنوب، علی حسن پور روز سه‏‌شنبه در نشست انتخابات و رسانه استان بوشهر با حضور ستاد پیشگیری و رسیدگی به تخلف‎ها و جرم‎های انتخاباتی استان بوشهر که به میزبانی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور نماینده رسانه‌‏ها برگزار شد، افزود: در انتخابات، همه رسانه‌‏‎ها باید برای جلب اعتماد عمومی کمک و شرایط را برای ایجاد فضای مناسب برگزاری انتخاباتی همراه با رقابت سالم فراهم کنند.
وی بیان کرد: رعایت اخلاق انتخاباتی برای ایجاد یک رقابت سالم بسیار حائز اهمیت است و همگان باید در راستای تحقق این مهم گام بردارند.
حسن پور اظهار داشت: ایجاد جو مسموم در انتخابات بسیار راحت است که رسانه‌ها باید از آن اجتناب و با رعایت قانون نسبت به ایجاد جو سالم و ترغیب حداکثری مردم برای حضور پای صندوق‎های رای ایفای نقش کنند.
وی ادامه داد: در انتخابات همگان باید بر مدار قانون حرکت کنند زیرا برای هر انتخاباتی از سوی قانون‎گذار قوانین خاص آن تعریف شده و در قانون ویژه انتخابات برخی فعل‏ ها و ترک‏ فعل ‎ها مورد تاکید قرار گرفته است که رسانه‌‎‏ها، کاندیداها، هواداران باید نسبت به رعایت آن اهتمام جدی داشته باشند.

jalase entekhabati
دادستان استان بوشهر ادامه داد: برخی از قوانین انتخاباتی نیز متوجه مسئولان ادارت و سازمان‏‌های دولتی است که چنانچه از سوی آنان رعایت نشود مرتکب جرم انتخاباتی می‌‏شوند.
وی گفت: در این بین برخی از موضوع‌‎ها نیز به مجریان و ناظران برمی‏‌گردد که باید برای برگزرای انتخاباتی سالم نسبت به رعایت آن دقت لازم داشته باشند.
حسن پور یادآور شد: در سال‏‌های گذشته با توجه به برگزاری مستمر نشست‌‎های پیشگیری، تخلف‎های انتخاباتی استان بوشهر روند کاهشی پیدا کرد و سیاست دستگاه قضایی نیز همین است تا با پیشگیری زمینه ارتکاب جرم از بین برود.
وی افزود: هنوز پرونده برخی از کاندیداهای انتخابات‏‌های گذشته در دستگاه قضایی این استان باز و در انتظار صدور رای است که در صورت اثبات تخلف باید پاسخگو باشند.
حسن ‎پور اظهار داشت: در بحث احراز صلاحیت کاندیداهای انتخابانی نیز رسانه‌‎ها باید ظرافت و دقت لازم را داشته باشد و از پیشگویی در این زمینه اجتناب کنند.
وی افزود: برخی از نظرسنجی‎های انتخاباتی نیز غیر واقعی است در این ارتباط رسانه‌‎ها باید از مراقب باشند.
حسن‎ پور اظهار داشت: در انتخابات شوراهای شهر و روستا فضای رقابتی بالاتری است که این جو رقابتی باید عاری از هرگونه تخریب رقیب باشد.
وی با تقدیر از فعالیت رسانه‌‎های استان بوشهر در برگزاری پرشور انتخابات افزود: در هر انتخاباتی رسانه دیدگاه خاص خود را دارد ولی در اجرا باید تنها ملاک کار قانون باشد و هر کس از قانون تخطی کرد با وی برخورد قانونی خواهد شد.
حسن پور، پایش و رصد مداوم اقدام و فعالیت‌های انتخاباتی و لحاظ تدابیر و تمهیدات پیشگیرانه با هدف پیشگیری از جرایم انتخاباتی، ایجاد هماهنگی بین دستگاه‌‎ها و نهادهای عضو ستاد، تعیین و تبیین برنامه‌‎های پیشگیرانه و نحوه اجرا در زمینه پیشگیری از جرایم، هماهنگی و تعامل مداوم با هیات‎های اجرایی و نظارت در انتخابات و سایر دستگاه‌‎ها برای برگزاری هر چه بهتر انتخابات و پیگیری از جرایم، توجیه، ارشاد و انذار تشکل‎ها، ستادهای انتخاباتی، افراد حقیقی و حقوقی با هدف بازدارندگی و پیگیری از وقوع جرایم انتخاباتی را از جمله وظایف ستاد پیشگیری و رسیدگی به تخلف‎ها و جرم‎های انتخاباتی عنوان کرد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت: هر روز که با نزدیک‌تر شدن به انتخابات شور و نشاط آن بیشتر می‎شود نقش رسانه‌‎ها نیز در این عرصه بیشتر حس خواهد شد.
فاطمه کرمپور افزود: رسانه‎ها نقش تعیین کننده‌‏ای در میزان مشارکت و هدایت افکار عمومی برای مشارکت در انتخابات دارند.
وی ادامه داد: با توجه به نقش پررنگ رسانه‎ها در همه رویدادهای سیاسی و اجتماعی انتظار است آنها همچون گذشته در برگزاری انتخابات ۱۴۰۰ نیز نقش خود را بخوبی ایفا کنند.
کرمپور اظهار داشت: رسانه‏‌ها باید شور و نشاط و پویایی لازم را ایجاد کنند تا مردم با مشارکت بیشتری برای تعیین سرنوشت خود پیشگام شوند.
وی افزود: رسانه‌‏های استان بوشهر در طول یک سال گذشته با اطلاع رسانی و آموزش عموم جامعه برای مقابله با کرونا نقش خود را بخوبی ایفا کردند و بدون شک در انتخابات فرارو نیز تلاش مضاعف خواهند کرد.
انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر، روستا و عشایر همزمان با سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، دومین میان دوره‌ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری و نخستین میاندوره‌ای یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۲۸ خردادماه ۱۴۰۰ برگزار می‌شود./ ایرنا

استان بوشهر

Template Design:Dima Group