جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

چشم پدر نیاز به چکاپ داشت و قسمت این بود که من هم با او همراه شوم تا به مطب دکتر یزدان‌پناه دکتر جوان و متخصص شهرمان برویم.

دیارجنوب: قدم که به مطب گذاشتیم، حس و حال خاصی در فضا موج می‌زد. حال و هوای مطب احساس خوبی به آدم می‌داد و برخلاف خیلی از مراکز درمانی اینجا حسی پر از آرامش داشتی. پس از کمی پرس و جو متوجه شدم این دکتر، خادمیار سلامت است. خادمیاری که به نیت مهربانی‌های امامش لباس خدمت بر تن کرده است تا به جز بیماران عادی، یاری‌رسان بیماران نیازمند باشد. همین موضوع بهانه‌ای شد تا با این پزشک جوان چند دقیقه‌ای به گفتگو بنشینم.

dr haram
عنایت حضرت زهرا(س)
می‌خواهم خودش را بیشتر معرفی کند. با خوشرویی می‌گوید: «احمد یزدان‌پناه؛ متخصص و جراح چشم پزشکی هستم. در بوشهر متولد شدم و 35 سال دارم.» از او می‌پرسم چطور شد به فکر پزشک شدن افتاد. جواب می‌دهد: «من تا حالا هر چه در زندگی دارم از لطف خداوند و عنایت حضرت زهرا(س) است. در مورد پزشک شدن هم به همین صورت. در دوران تحصیلم به این شغل علاقه‌مند شدم و با تلاش و کوششی که کردم و لطفی که شامل حالم شد، موفق شدم به این هدف بزرگ برسم.» وقتی متوجه می‌شوم دکتر یزدان‌پناه در سال ۱۳۹۷ در رشته چشم پزشکی به عنوان جراح تخصص گرفته و با پشتکار مثال زدنی‌اش در ابتدای سال ۱۳۹۹ برای اولین بار در بوشهر مرکز جراحی و کلینیک تخصصی چشم پزشکی را با ظرفیت ۳ اتاق عمل جراحی، ۴ تخت جراحی و ۱۰ اتاق بستری VIP و تعداد ۵۰ نفر پرسنل بدون کوچک‌ترین وابستگی و دریافت تسهیلات بانکی راه‌اندازی کرده است، هدف او از راه‌اندازی این مرکز را جویا می‌شوم. پاسخ غرورانگیزی می‌دهد: «تنها هدف من خدمت به همشهریان و هم‌استانی‌های عزیزم است تا از رنج سفر آن‌ها به دیگر استان‌ها برای درمان کم کنم. ولی این، همه هدف من نیست. آرزوی بزرگم این است در آینده بوشهر به قطب چشم پزشکی در منطقه تبدیل شود و هر چه در توان دارم برای تحقق این خواسته به کار می‌برم.»
شیرینی خدمت
به چهره مصمم دکتر که نگاه می‌کنم به این نتیجه می‌رسم، هر وقت نیروی جوانی، ایمان و جهادی عمل کردن در یک نفر جمع شود هیچ کاری برای آن فرد ناشدنی نیست. مخصوصا برای دکتر احمد یزدان‌پناه که به غیر از افتتاح این مرکز، اقدامات دیگری مثل تزریق آمپول داخل چشمی آواستین را نیز با تعرفه دولتی برای اولین بار در بیمارستان شهدای خلیج فارس بوشهر انجام داده که خدمت بزرگی به بیماران دیابتی است. این جوان خادمیار، ضمن درمان ارزان، رنج و هزینه سفر به دیگر استان‌ها را نیز از دوش همشهریان مبتلا به دیابت خود برداشته است. از او می‌پرسم، با این کارنامه پر افتخار، به کدام فعالیت خود از همه بیشتر احساس رضایت دارد؟ چشم‌هایش را هاله‌ای از اشک می‌گیرد و متواضعانه جواب می‌دهد: «برای من هیچ افتخاری بالاتر از خادمیاری آستان قدس رضوی و خدمت به عاشقان آن حضرت نیست. افتخاری که یک سال است نصیبم شده و هر ساعت و لحظه‌اش برایم دوست‌داشتنی است.» او که مدیر عامل موسسه خیریه حامی بیماران سرطانی و محروم است، درباره هدفش برای ورود به عرصه خادمیاری می‌گوید: «هدف اصلی این بود که دفتر نمایندگی آستان قدس رضوی در استان بوشهر بیمارانی را که مشکل مالی دارند به ما معرفی کنند تا بنده حقیر به عنوان چشم پزشک، این بیماران را رایگان درمان کنم.» از این پزشک نمونه و انسان شایسته می‌پرسم بعد از ویزیت یا درمان این افراد چه احساسی دارد. لبخند روی لب‌هایش نقش می‌بندد و با آرامش جواب می‌دهد: «احساس خیلی خوبی است. نمی‌توانم توصیفش کنم. ما پزشکان خادمیار، با پیروی از سیره اهل بیت(ع) و به شکرانه توانمندی و نعمتی که خدا به ما داده است و در این جایگاه شغلی و علمی قرار گرفتیم، قسمتی از این شکرانه را سهم همین افراد نیازمند و فقرا می‌کنیم. نه تنها ما که پزشکان زیادی این عمل را به صورت گمنام انجام می‌دهند تا شیرینی این عمل خیر نصیبشان شود.» بیماری در انتظار ویزیت است و فرصت گفتگو رو به پایان. دکتر، حرف‌های آخرش را می‌زند: «همه زندگی خودم را مرهون عنایت پروردگار، اهل بیت علیهم‌السلام و امام رضا علیه‌السلام هستم و آرزو می‌کنم به زودی شر ویروس منحوس کرونا از سر همه جهان کم شود. از همکاران خیر خود هم دعوت می‌کنم به صف پزشکان خادمیار، بپیوندند و شیرینی این خدمت را از خود نگیرند.»
گزارشگر: نجمه نعمتی خبرنگار آستان نیوز از بوشهر

استان بوشهر

Template Design:Dima Group