پنجشنبه 9 فروردين 1403 | Thursday 28 March 2024

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر گفت: از اول سال آبی جاری تاکنون ۴۴۰ میلیون مترمکعب آب در پشت سد رئیسعلی دلواری ذخیره شده‌است.

به گزارش دیارجنوب، عبدالطیف عباسی نژاد روز دوشنبه در این ارتباط افزود: این میزان آبگیری نسبت به ۳۰۸میلیون مترمکعب آبگیری سد شهید رئیسعلی دلواری در سال گذشته ۱۳۲میلیون مترمکعب افزایش نشان می‌دهد.
وی بیان کرد: سد شهید رئیسعلی دلواری به‌ عنوان بزرگترین سد استان بوشهر ۶۹۵ میلیون مترمکعب ظرفیت دارد که با توجه به آبگیری انجام شده هم‌اکنون بیش از ۶۰ درصد از ظرفیت این سد آبگیری شده‌است.
عباسی نژاد اضافه کرد: همچنین از اول سال آبی جدید تاکنون سد تنگ ارم با چهار میلیون مترمکعب ظرفیت به صورت کامل آبگیری و از ظرفیت ۱.۸ میلیون مترمکعبی سد ارغون نیز ۷۰۰ هزار مترمکعب آبگیری شده‌است.
عباسی نژاد اضافه کرد: باتوجه به بارندگی‌های انجام شده و آبگیری سدهای استان بوشهر در زمینه تامین آب‌های سطحی مشکلی در این استان وجود ندارد.

sad
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان بوشهر گفت: این استان همچنان در زمینه تامین آب زیرزمینی ضعیف و با مشکلاتی روبرو است که اجرای سامانه‌های نوین آبیاری، بهره‌وری مناسب و بهینه از منابع آب موجود و الزام کشاورزان در زمینه اجرای الگوی کشت تعریف شده از سوی سازمان جهاد کشاورزی ضروری است.
وی ادامه داد: از ۱۶ محدوده مطالعاتی استان بوشهر هشت محدوده ممنوعه و چهار محدوده ممنوعه بحرانی است.
عباسی نژاد با اشاره به اینکه پنج دشت استان بوشهر سالانه افت بیش از یک متر را تجربه می‌کنند گفت: کسری مخزن سالانه آبخوان‌های این استان ۳۰ میلیون مترمکعب ارزیابی می‌شود.
وی اضافه کرد: در حالی که حداکثر برداشت مجاز از منابع آب تجدیدپذیر ۴۰ درصد است، در زمان حاضر بیش از ۸۰ درصد این منابع برداشت می‌شود و این موضوع این استان ما را در مرز تنش آبی قرار داده‌است.
سد ذخیره آب رئیسعلی دلواری روی روخانه شاپور در بخش شبانکاره شهرستان دشتستان احداث شده‌است.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group