جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: همزمان با دهه مبارک فجر ۳۲ پروژه در حوزه های مختلف کشاورزی با ۲هزار و ۶۰ میلیارد ریال اعتبار در این استان افتتاح و آغاز عملیات اجرایی آنها انجام شد.

به گزارش دیارجنوب، محمدتقی منوچهری روز چهارشنبه 15 بهمن ماه در نشست با خبرنگاران اظهار داشت: تولید غذای کافی و سالم برای دسترسی عموم مردم و حفظ محیط زیست از ارکان برنامه های غذایی جامعه است که وظیفه سنگین آن بر عهده جهاد کشاورزی می باشد.
وی با اشاره به تلاش کشاورزان در تامین مواد غذایی گفت: سالانه 325 هزار هکتار محصولات غذایی در اراضی کشاورزی استان کشت و 1 میلیون 580 تن مواد غذایی تولید می شود که وظیفه تولید، سلامت و عرضه این محصول بر عهده کشاورزان است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در ادامه اضافه کرد: ۱۶ درصد از شاغلین استان بوشهر شامل 40 بهره بردار در بخش های مختلف کشاورزی و 3 حوزه استان بوشهر فعالیت می کنند که وضعیت مناسبی از نظر کمی و کیفی وجود دارد.
وی درخصوص نخیلات در استان بوشهر بیان داشت: سالانه در 34 هزار هکتار از اراضی کشاورزی، 165 هزارتن محصول تولید می شودکه حدود 13/1 درصد از نخیلات کشور و 12/7 درصد تولید خرمای کشور دراستان بوشهر است.

neshast jahad 1
منوچهری با بیان اینکه سالانه بیش از 25 هزار تن میگو در استان بوشهر پرورش داده می شود، افزود: در حوزه آبزی پروری بیشترین تولید میگوی پرورشی در 10 سایت استان بوشهر انجام می شود که در 3 هزار مزرعه با سطح زیرکشت 5500 هکتار است.
وی بوشهر را مهمترین استان تولید کننده میگو عنوان کرد و گفت: استقرار پژوهشکده ملی تحقیقات میگو و مرکز تشخیص بیماری های میگو در در استان بوشهر نشان از نهادینه شدن این صنعت است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر به صدور 60 موافقت وصولی در حوزه پرورش ماهی در دریا و قفس اشاره کرد و افزود: دریک سال گذشته فعالیت های خوبی در این خصوص انجام گرفت و تعداد 4 فقره با ظرفیت 4 هزار تن از موافقت های وصولی منجر به پروانه بهره برداری شد.
وی با اشاره به بزرگترین اسکله صیادی در استان بوشهر تصریح کرد: بزرگترین اسکله صیادی در شهرستان دیر این استان مستقراست که سالانه بیش از 60 هزار تن آبزی از دریا صید و بیش از 2 هزار شناور صیادی و 12 هزار صیاد در استان بوشهر در حال فعالیت هستند.
محمدتقی منوچهری با بیان اینکه که سالانه بیش از 22 هزار تن محصول خارج از فصل در استان بوشهر تولید می شود، افزود: علاوه بر محصولات خارج از فصل، سالانه بیش از 950 هزار تن از انواع محصولات صیفی جات در استان بوشهر تولید می شود.

neshast jahad 1
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر به دارا بودن رتبه اول کشوری در تولید گوجه فرنگی اشاره کرد و گفت: سالانه 600 هزار تن گوجه فرنگی در استان بوشهر تولید می شود.
منوچهری درخصوص احداث سه کارخانه تولید رب گوجه فرنگی دز استان افزود: با ظرفیت 90 هزار تن ماده خام در این کارخانجات، سالانه 15 هزار تن رب در استان بوشهر تولید می شود که بدنبال تنوع درخط تولید هستیم.
وی مهمترین بحث در این حوزه ها را تکمیل زنجیره تولید دانست و گفت: در حوزه آبزیان زنجیره تولید در استان بوشهر تکمیل شده و واحدهای فرآوری و بسته بندی به سردخانه طی سه سال گذشته در استان بوشهر توسعه یافته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به تولید سالانه بیش از 90 هزار تن محصولات دامی در استان بوشهر بیان داشت: طی دو سال گذشته تنها تولید گوشت مرغ را داشتیم که اکنون 220 واحد مرغداری صنعتی در استان بوشهر فعال است.
وی در ادامه به تولید سالانه 35 هزار تن گوشت مرغ سالانه در استان بوشهر اشاره کرد و افزود: کارخانه گوشت مرغ مادر آمین در بخش ارم دشتستان با ظرفیت 20 هزار قطعه و یک واحد جوجه کشی در بخش ریگ شهرستان گناوه افتتاح و به بهره برداری رسید که امیدواریم بزرگترین معضل تامین جوجه در استان را مرتفع نمایند.
منوچهری با بیان اینکه 38 هزار هکتار سیستم آبیاری در استان بوشهر انجام شده، بیان داشت: بیش از 42 درصد از باغات استان به این سیستم تجهیز شده و از 1411 هکتار در سالجاری ابلاغیه وزارت ، 2200 هکتار آن اجرا شده است.
وی با اشاره به اینکه انقلابی در حوزه گلخانه رخ داده، افزود: تا پایان سال 95ضریب مکانیزاسیونی که 78 درصد بود که امروز به 1/52 درصد رسیده و فعالیت تولید گلخانه ها از125 هکتار به بیش از 430 گلخانه فعال در استان بوشهر رسیده است.

neshast jahad 1
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر چند عامل تاثیر گذار در قیمت محصولات کشاورزی را برشمرد و عنوان کرد: یکی از عوامل تاثیرگذار درقیمت های بازار، تولید محصولات همزمان با استان های دیگر و اشباع شدن محصول است و علاوه بر این عرضه بیش از تقاضا و همچنین برعکس باعث افزایش و کاهش قیمت ها می شود.
وی از دیگر عامل تاثیرگذار در افزایش قیمتهای محصولات بازار را تامین نهادهای کشاورزی دانست و گفت: از اول آبان ماه سالجاری تامین نهاد ها از طریق سامانه ای که در دسترس کشاورزان قرار گرفته انجام میشود و دخالتی در کار وجود ندارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر درخصوص افتتاح و آغاز عملیات اجرایی پروژه های این سازمان در دهه فجر گفت: در دهه فجر امسال 27 پروژه با اعتبار بالغ بر 163 میلیارد و 560 میلیون تومان در استان بوشهر افتتاح شد که 232 شغل مستقیم و 48 شغل غیر مستقیم را ایجاد خواهد کرد.
وی در ادامه اضافه کرد: آغاز عملیات اجرایی 5 پروژه با اعتباری بالغ بر 42 میلیارد و 500 میلیون تومان انجام شد که عمده طرح های افتتاحی در حوزه گلخانه است.
منوچهری به بروز بیماری لکه سفید در میگوهای پرورشی اشاره کرد و افزود: میزان تولید پیش بینی امسال برای میگوی زیر سطح کشت 29 هزار تن بود که در اواخر با پیدا شدن بیماری لکه سفید در برخی سایتها و برداشت زودتر از موعد بدلیل دچار نشدن به این بیماری، 23 هزارتن برداشت کردیم.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه طی سه سال گذشته 330 هزار هکتار مبارزه با ملخ در استان انجام شده، بیان کرد: ملخ ها باتوجه به فاصله زمانی کمتر با جمعیت زیادی از وارد استان میشوند و در مناطق صعب العبور حضور دارند که سمپاشی در این مناطق انجام گرفته است.
وی به افتتاح آمادگاه مدیریت ملخ صحرایی در دهه فجر امسال اشاره کرد و گفت: ارزش موجودی امکانات و تجهیزات آمادگاه مدیریت ملخ صحرایی استان بوشهر ۲۰۰ میلیارد ریال است که از محل اعتبارات ملی و استانی تامین شده است.
منوچهری یادآور شد: در این آمادگاه ۱۰۰ دستگاه سمپاش و انواع سم‌های مورد نیاز تامین شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در پاسخ به سوال خبرنگار دیارجنوب درخصوص الگوی کشت، گفت: برنامه اپلیکیشن در وزارت جهاد تدوین شده که بزودی با رفع ایرادها در اختیار کشاورزان قرار می گیردو امیدواریم با این برنامه در کنار وزارت نیرو بتوانیم اجرای دقیقی را برای الگوی کشت داشته باشیم.

neshast jahad 1neshast jahad 8neshast jahad 1neshast jahad 1neshast jahad 1neshast jahad 1neshast jahad 1

 /

استان بوشهر

Template Design:Dima Group