جمعه 31 فروردين 1403 | Friday 19 April 2024

رئیس پلیس فتا استان بوشهر، شیوع کرونا و به تبع آن مجازی شدن فعالیت‌ها زمینه وقوع برخی جرائم سایبری را ایجاد کرده و تغییر مهم این حوزه افزایش آسیب‌های حوزه انتشار تصاویر خصوصی و در نتیجه شکل‌گیری مزاحمت‌های اینترنتی، تهدید و اخاذی اینترنتی گوناگون است.

به گزارش دیارجنوب به نقل از پایگاه اطلاع رسانی پلیس فتا، سرهنگ مهدی قاسمی رئیس پلیس فتا استان بوشهر با اشاره به تغییر سبک زندگی مردم به علت محدودیت‌های کرونایی و استقبال از اینترنت و فضای مجازی عنوان کرد: روند اجرای فعالیت‌ها در اکثر حوزه‌ها به غیرحضوری و اینترنتی تغییر یافته و همین افزایش استقبال استفاده از اینترنت و فضای مجازی که بعضاً هم با عدم دانش و آگاهی همراه است، زمینهساز شکل‌گیری جرایم مختلف سایبری و بروز آسیب برای کاربران گردیده است.
این مقام انتظامی اظهار کرد: در حوزه جرائم مالی و اقتصادی، با دستگیری مجرم و جبران خسارت مادی، آثار و تبعات آن برای مالباخته معمولاً از بین رفته و جبران می‌شود ولی در جرایم این حوزه، بعضاً حتی با دستگیری و مجازات مجرمین هم، ممکن است تبعات آبرویی و حیثیتی وارد شده بر بزه‌دیده و خانواده وی جبران نگردد و لطمات روحی تداوم یابد که این امر، ضرورت توجه به نکات ایمنی و پیشگیرانه را دوچندان می نماید.

hoshdar polic fata b
رئیس پلیس فتا استان بوشهر توصیه کرد: برای حفظ حریم خصوصی از آسیب‌ها و تهدیدات فضای مجازی مردم دقت کنند که شبکه‌های اجتماعی و کلاً هیچ بخشی از فضای مجازی را نمی‌توان به عنوان حریم خصوصی تلقی کرد و به هیچ علتی، اطلاعات و تصاویر شخصی خود را در فضای مجازی حتی برای نزدیکان خود به اشتراک نگذارید.
سرهنگ مهدی قاسمی تأکید کرد: هر رمز و پسورد پیچیدهای هم که برای صفحات اینترنتی انتخاب شود باز هم ممکن است توسط مجرمین سایبری با صرف وقت و استفاده از نرم‌افزارهای نوین مجرمانه، شکسته شده و از آنها عبور کنند و به محتویات شخصی شما دسترسی پیدا کنند، پس صرف انتخاب رمز و پسورد پیچیده، ضامن حفظ داده‌های دیجیتال شما نیست.
وی یادآور شد: دختر خانم‌ها و بانوان محترم از انتخاب تصاویر خود به عنوان پروفایل وIDاکانت‌های شبکه اجتماعی که امکان دارد باعث جلب توجه مجرمین گردد، خودداری نمایند.
سرهنگ قاسمی بیان کرد: همچنین افراد تجهیزات هوشمند همراه خود که دارای محتوای شخصی است حتماً به تعمیرگاه‌های معتبر و مورد اعتماد جهت تعمیر بسپارند و قبل از فروش تجهیزات مورد استفاده خود، از حذف اصولی محتویات شخصی و اکانت شبکه‌های اجتماعی اطمینان حاصل نمایند.
این مقام انتظامی ادامه داد: در صورتی که با گوشی‌ هوشمند خود، تصاویری را به عنوان خاطره ثبت و تصویربرداری کرده‌اید، قبل از اتصال آن به اینترنت، تصاویر و فیلم‌ها را به یک حافظه ذخیره‌ساز جانبی نظیر هارد اکستنرال(External Hard Drive) که به اینترنت متصل نمی‌کنید منتقل نمایید.
رئیس پلیس فتا بوشهر اظهار کرد: والدین ضمن بالا‌بردن دانش خود در خصوص تهدیدات فضای مجازی، بستری عاطفی و دوستانه با فرزندان خود ایجاد کنند به نحوی که فرزندان در مواجه با هر مورد خاص، به آنها مراجعه و از آنها مشورت بگیرند.
وی تصریح کرد: از بازگشایی لینک‌های دریافتی از منابع نامعتبر خصوصاً در شبکه‌های اجتماعی، خودداری نمایید و در هنگام اعطای مجوز به نرم‌افزارها و اپلیکیشن‌هایی که در حال نصب هستید، دقت نمایید و مجوز غیر ضروری را تأیید نکنید.
به گفته سرهنگ قاسمی اگر تصاویر شما به هر علتی در اختیار مجرمی قرار گرفت و نامبرده قصد اخاذی داشت در اولین فرصت به پلیس فتا مراجعه و اعلام شکایت نمایید، زیرا اولین پاسخ مثبت به مجرم سایبری باعث درخواست‌های متعدد بعدی و اخاذی بیشتر خواهد شد.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group