جمعه 10 فروردين 1403 | Friday 29 March 2024

یک متخصص تغذیه گفت: کربوهیدرات‌ها عامل بروز و شیوع بیماری‌ها هستند و برمبنای یافته‌ها تعداد زیادی از اندیشمندان و پژوهشگران در کشورهای مختلف جهان، گرایش به مصرف بیش‌از حد مجاز قند و شکر در اکثریت قریب به اتفاق کشورهای غنی و فقیر شرقی و غربی زمینه‌ساز و عامل مهمی در بروز و شیوع انواع بیماری‌های سوخت و سازی غیر واگیر مزمن هستند.

به گزارش دیارجنوب، سمیرا مرادی در این باره اظهار کرد: یکی‌از راه‌های غیرمستقیم دریافت شکر و قندها و انباشت آن‌ها در بدن، از طریق مصرف تولیدات متنوع صنایع غذایی از قبیل سس‌ها، غذاهای آماده، کنسروهای مختلف، تنقلات و گوشت‌های فرآوری شده است که به مقدار قابل توجهی کربوهیدرات به جیره غذایی روزانه مصرف کنندگان انتقال می‌دهد که اصلاً به چشم نیامده و به حساب آورده نمی‌شود.
وی افزود: کربوهیدرات‌ها عامل بروز و شیوع بیماری‌ها هستند و برمبنای یافته‌ها تعداد زیادی از اندیشمندان و پژوهشگران در کشورهای مختلف جهان، گرایش به مصرف بیش‌از حد مجاز قند و شکر در اکثریت قریب به اتفاق کشورهای غنی و فقیر شرقی و غربی زمینه‌ساز و عامل مهمی در بروز و شیوع انواع بیماری‌های سوخت و سازی غیر واگیر مزمن هستند.

carbohidrat
مرادی ادامه داد: بارزترین آن‌ها بیماری اضافه‌وزن و چاقی و پرفشاری خون، بیماری‌های قلبی و عروقی و اختلالات عملکرد کبد بوده و حتی تعداد زیادی از انواع سرطان‌ها را نیز به کربوهیدرات‌ها نسبت داده‌اند.
این متخصص تغذیه گفت: دانشمندان در قبال تک قندی‌ها و دو قندی‌ها به ساکارز و فروکتوز که طعم شیرین بیشتری به نسبت گلوکز دارد هشدار داده و می‌دهند.
وی با بیان اینکه برمبنای توصیه سازمان جهانی بهداشت یک فرد رشد یافته با وزن متناسب نسبت به قدش یعنی BMI در محدوده ۱۸.۵ تا ۲۵ حدوداً به ۲۵ تا ۳۰ گرم قند در روز نیاز دارد که معادل پنج قاشق مرباخوری شکر می‌شود، تأکید کرد: ولی متأسفانه همه ما به صورت مستقیم و غیرمستقیم بیش‌از ۱۲۰ تا ۱۵۰ گرم، دو تا سه برابر میزان توصیه شده، کربوهیدرات به صورت قند و شکر دریافت می‌کنیم.
مرادی خاطرنشان کرد: برخلاف گلوکز، فروکتوز خیلی سریع جذب و در مسیر جریان خون به حرکت درآمده و به درون تمامی سلول‌های بدن ازجمله سلول‌های کبدی راه پیدا می‌کند، سپس کبد شروع به تولید چربی و ذخیره آن کرده و قسمتی از آن‌را به جریان خون انتقال می‌دهد که طی فرآیندهای درهم‌ تنیده‌ای موجب افزایش فشارخون می‌شود.
این متخصص تغذیه بیان کرد: انباشت زیاد چربی در جریان خون با رسوب و نفوذ در مخاط رگ‌های خون‌رسان، حالت کشسانی آن‌ها را کمتر کرده، فشار مضاعفی را به قلب و کلیه‌ها وارد و عملکرد آن‌ها را از حالت عادی خارج می‌کند.
وی گفت: از طرف دیگر افزایش میزان مولکول‌های قند در خون، مشکلات فراوان دیگری را به وجود می‌آورد بطوری‌که تأثیرات زیانباری را در چرخه سوخت‌وساز بدن پدید آورده و تمامی این تغییرات نهایتاً به بروز سندرم متابولیک ختم می‌شود که علائم بارز آن شامل انباشت چربی زیاد در محیط شکم، افزایش فشارخون، افزایش تری‌گلیسیرید خون و کاهش سطح HDL کلسترول و افزایش قند خون است./ایسنا

استان بوشهر

Template Design:Dima Group